Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Nya Eu-lagen om returer

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96070
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Hur hantera ni nya lagen om retur för e-handeln?
    Ser att de flesta små butiker tar ut frakt och faktureringsavgift även om kunden returnerar.
    Vid kontakt med Klarna uppger de att de inte godkänner fakturor där kunden bara betalar frakt och faktureringsvgift när kunden har returnerat.

    Då jag ofta skickar stora skrymmande paket – betyder det en förlustaffär för mig på flera hundra kronor om kunden returnerar och jag inte får ta ut frakt samt faktureringsavgift – ex en order på 5000:- som returneras blir ju inte billig i faktureringsavgift…

    Reagerade på att ellos skickade med en returfraktsedel – som de sedan debiterade på fakturan…

    #123156
    Parvelito
    Deltagare

    Returfrakten skall ju kunden stå för, men frakten till kunden och fakturaavgifter etc får man lov att betala tillbaka om kunden ångrar sig. Inget konstigt alls.

    Den nya lagen är inte antagen än, så det lär dröja några år innan den blir aktuell för oss i Sverige.

    #123158
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Ser att de flesta små webshopar debiterar frakten till kunden och fakturaavgifter vid ångerköp – gör alla dem fel?
    Enligt Klarna gällde redan lagen?

    #123159
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Har kollat runt i kollegornas webshopar och de flesta mindre betlar inte tillbaka frakten till kunden och fakturaavgifter – endast varans värde.

    Finns det en lag mot det nu?

    Enligt Klarna gällde regeln redan?

    #123163
    Parvelito
    Deltagare

    Kontakta Konsumentverket så kan de hjälpa dig med lagen.

    #123164
    Joel
    Deltagare

    Vi (liksom de flesta seriösa webbshoppar) betalar tillbaka alla eventuella avgifter (fakturaavgift och fraktavgift) vid retur.

    Det kan kännas lite surt, speciellt för oss som handlar med kläder och får många returer, men det är praxis sedan länge och inte annat än rätt mot kunden tycker jag.

    Det enda kunden står för är returfrakten till oss.

    #123174
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Det här är något som kommer från lagtolkning gjord av konsumentverket. När kunden ångrar sig ska hon betala frakten tillbaka till dig, men du ska återbetala hela ordern inkl alla avgifter.

    #123415

    @Joel 20042 wrote:

    Vi (liksom de flesta seriösa webbshoppar) betalar tillbaka alla eventuella avgifter (fakturaavgift och fraktavgift) vid retur.

    Det kan kännas lite surt, speciellt för oss som handlar med kläder och får många returer, men det är praxis sedan länge och inte annat än rätt mot kunden tycker jag.

    Det enda kunden står för är returfrakten till oss.

    Rätt mot kunden är det väl inte?

    Om kunden har gjort en beställning som kostar företaget pengar så tycker jag personligen att kunden betalar den avgiften.

    Nu menar jag alltså frakten, jag får väl skylla mig själv att jag använder klarna :)

    Handlar jag privat på nätet och vill returnera så räknar jag med att endast få tillbaka varans värde iaf.

    Detta är min personliga uppfattning.

    #123416
    busbjornen
    Deltagare

    Jag instämmer med sportstolen.

    Vid en retur så skickar vi ut en returfraktsedel eftersom frakten blir mycket billigare via våra avtal istället för att kunden skickar ett vanligt postpaket till ordinarie pris. Dessutom är adressen till oss redan klar, med kollinummer och spårning. När paketet har kommit tillbaka till oss betalar vi sedan ut varornas värde, exkl frakt och fakturaavgift.

    Frakten och fakturaavgiften anser jag är kostnader som redan förbrukas vid köpet. T.ex så får vi betala avgiften till Klarna även om köpet avbryts. Och frakten får man givetvis inte tillbaka från posten.
    Vad jag vet så ger lagen en del utrymme för egen tolkning och så länge
    kunderna tycker att detta är okej så bör det inte vara några problem.
    Våra kunder har varit väldigt nöjda med servicen på återköpen, då de får pengarna tillbaka inom bara några dagar, bra anvisning hur de ska göra, och en returfraktsedel för att slippa ligga ute med pengar för returfrakt också.

    T.ex så kan man enligt lagen inte göra återköp på blommor, färskvaror eller liknande då dessa anses förbrukade redan vid köpet. Inte för att dessa köps på nätet så ofta, men blommor vet jag säljs. (kommer tidigare från den branschen)

    Tänk vidare så här:
    Om man ligger på 15% bruttomarginal på varorna, och får en retur per 10:e order.

    Returkostnad (för mig) är ca 2 x 75 kr frakt + Klarna faktura 15 kr = 165 kr.

    Snittbelopp på order 400 kr exkl är en vinst på 60kr med 15% marginal.
    Räkna bort subventionerad frakt, emballage, tejp, pacsoftutskrift mm.
    Kvar är ca 30 kr per order i bruttovinst.

    Om detta är förutsättningarna och du får en retur per 10 order så blir scenariot:

    30kr * 10 order = 300 kr i bruttovinst
    Räkna bort en returkostnad á 165 kr
    Kvar är 135 kr.

    Det skulle ge en snittvinst på 13,5 kr per order och det är nog ingen som kan leva på.
    Nu har jag en bransch där volymen gör frakterna höga även om värdena på paketen är låga, och det är just detta som gör problemet stort.

    Vill man kunna handla leksaker till en så låg marginal som 15% där paketet är stora och bökiga att skicka får man acceptera att själv betala kostnaden för returerna. Detta anser i alla fall jag.
    Sedan har jag inte 1 retur per 10 paket men jag kan tänkta mig att många andra branscher har det. Vi ligger snarare på 1 av 30 eller något.

    #123571
    henrik
    Deltagare

    14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren. Tiden skall räknas från den dag då näringsidkaren tog emot varan eller, vid avtal om en tjänst, konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts.

    Har näringsidkaren enligt avtal med konsumenten levererat en ersättningsvara, skall näringsidkaren alltid betala skälig ersättning till konsumenten för dennes kostnader att sända tillbaka varan. Näringsidkaren skall informera konsumenten om denna rätt till ersättning när ersättningsvaran levereras.

    Saxat från distanshandelslagen.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 27 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.