Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Nya avgifter från 16/3
- Detta ämne har 19 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 7 månader sedan av Prix.
-
FörfattareInlägg
-
2 april, 2013 kl. 07:17 #162369JoelDeltagare
Problemet är väl när factoringbolag som t.ex Svea och Klarna gör det per automatik. Som bäst får vi reda på det när kunden klagar och kan därmed plocka bort avgiften, som sämst så tar Klarna hela beloppet och kvar blir en arg kund som knappast lär återkomma…
2 april, 2013 kl. 07:42 #162372jpetterssonDeltagareSvea har skrivit följande på sin sida:
Glöm inte förseningsersättningen från 16 mars | Svea Ekonomi
//Jesper
3 april, 2013 kl. 08:08 #162401nordicwebteamDeltagare@Joel 62884 wrote:
Vill man behålla sina företagskunder så gör man nog rätt i att inte lägga på en förseningsavgift á 450 kr så fort fakturan gått 1 dag över förfallodatum
Hehe Ja helt klart. Då tror jag också det blir sura miner.
15 maj, 2013 kl. 11:21 #164101JeffDeltagare@Joel 62867 wrote:
Kommer även Klarna införa detta på sina fakturor till våra kunder?
Det ser ut som att påminnelseavgifterna för våra kunder nu har höjts utan att vi varit medvetna om det.
Har det gått ut någon information gällande detta som vi kan ha missat eller har Klarna missat att meddelat det?
15 maj, 2013 kl. 12:34 #164104JoelDeltagare@Jeff 64858 wrote:
Det ser ut som att påminnelseavgifterna för våra kunder nu har höjts utan att vi varit medvetna om det.
Har det gått ut någon information gällande detta som vi kan ha missat eller har Klarna missat att meddelat det?
Gissningsvis blev ett 100-tal e-butikers köpvillkor/fakturavillkor ogiltiga. För er som ännu inte kör med Klarnas automatiska fakturavillkor så rekommenderar jag detta!
Det jag funderar på som en kompletterande fråga till Klarna är om även våra företagskunder kan räkna med högre påminnelseavgifter? (500 kr eller vad regeringen beslutat?)
15 maj, 2013 kl. 12:39 #164105PrixDeltagare@Joel 64861 wrote:
Gissningsvis blev ett 100-tal e-butikers köpvillkor/fakturavillkor ogiltiga. För er som ännu inte kör med Klarnas automatiska fakturavillkor så rekommenderar jag detta!
Det jag funderar på som en kompletterande fråga till Klarna är om även våra företagskunder kan räkna med högre påminnelseavgifter? (500 kr eller vad regeringen beslutat?)
Enklast är att skriva att en lagstadgad påminnelseavgift kan tas ut vid sen betalning. På så sätt så har du avtalat om att det debiteras och summan hänvisar till att det innebär att det som max debiteras maxbelopp som regleras av lagen.
15 maj, 2013 kl. 12:40 #164106flennstromDeltagareLagändringen som kom 16 mars sätter ett tak för påminnelseavgifter på 60 kr för privatpersoner och 450 kr för företag. Vi har inte några planer på att skilja på privatkunder och företagskunder när det gäller påminnelseavgifter.
15 maj, 2013 kl. 12:57 #164107JoelDeltagare@flennstrom 64863 wrote:
Lagändringen som kom 16 mars sätter ett tak för påminnelseavgifter på 60 kr för privatpersoner och 450 kr för företag. Vi har inte några planer på att skilja på privatkunder och företagskunder när det gäller påminnelseavgifter.
Kanon!
Men vore det inte en bra grej att informera era kunder om att ni höjt avgiften från 50 till 60 kr?
Jag kan tänka mig att det är många som behöver uppdatera sina köpvillkor p.ga detta.
15 maj, 2013 kl. 13:07 #164108henrikDeltagareDet borde vara av intresse även för Klarna att de ändrar då inte kan ta ut 60:- om butiken fortfarande har 50:- i sina vilkor.
Skönt iallafall för mig som företagskund i andra butiker veta att jag inte åker på 450:- om jag handlar mot faktura. Iallfall med Klarna. Någon som vet hur Svea kommer att göra?. Informationen i länken ovan antydde det men då jag inte är kund hos dem kunde jag inte se exakt vad dom avser att göra. Man vill ju inte vara kund hos företag som tar ut den avgiften på småsummor bara för att de kan göra det.
15 maj, 2013 kl. 13:38 #164112PrixDeltagare@henrik 64865 wrote:
Det borde vara av intresse även för Klarna att de ändrar då inte kan ta ut 60:- om butiken fortfarande har 50:- i sina vilkor.
Skönt iallafall för mig som företagskund i andra butiker veta att jag inte åker på 450:- om jag handlar mot faktura. Iallfall med Klarna. Någon som vet hur Svea kommer att göra?. Informationen i länken ovan antydde det men då jag inte är kund hos dem kunde jag inte se exakt vad dom avser att göra. Man vill ju inte vara kund hos företag som tar ut den avgiften på småsummor bara för att de kan göra det.
Svea har samma sak och där gick ut mejl vid två eller tre tillfällen för att påminna om ändringen, eller i alla fall till mig gjorde det.
Och som du säger så skulle Klarna inte kunna ta ut 60 om butiken skrivit 50. Konsumentköpslagen är tvingande till kundens fördel OM inte butiken utlovar bättre villkor än vad lagen ger, vilka då gäller.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.