Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Ny kreditupplysningslag fom 2011-01-01
- Detta ämne har 18 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
18 oktober, 2010 kl. 11:52 #115383boodDeltagare
Njaa, stämmer nog inte riktigt.
Företagen som jobbar under kreditupplysningslagen har i flera år (2003) lutat sig mot YGL (Yttrandefrihetslagen). Den gällde om företaget registrerat en webbplats med ansvarig utgivare, betalat en avgift och fått utgivningsbevis. Då skyddas sajten av YGL – den blev alltså likställd med en tryckt dagstidning. Enligt en dom så bestämde rätten att YGL är starkare än KUL. Därmed blev det fritt fram för ”anonyma” upplysningar för företagen. Men nu har riksdagen gjort en ändring i KUL så dom bolag som jobbar under KUL måste mao följa KUL igen.
Justitia jobbar inte under KUL. Dom är ju en tidning! Jämställs därmed med typ Aftonbladet och DN på nätet. Allt som trycks i media med periodisk utgivning får ju visas på nätversionen. Jag tror banne mig att dom kan klara sig!@Tigern 11244 wrote:
Bood – ja precis det är ju det som hela grejen. De hävdar att eftersom de är en tidskrift eller katalogtjänst med en ansv. utgivare så lyder de inte under kreditupplysningslagen. Om jag förstått det rätt så är detta kryphålet som ska tas bort…
18 oktober, 2010 kl. 12:04 #115384ParvelitoDeltagareVi kanske åtminstone kan räkna med en liten fight i diverse domstolar. Å andra sidan, om de är de enda som kan erbjuda upplysningar utan omfrågandekopia, så lär de väl inse att deras produkt kan kosta mer än idag, om än inte lika mycket som det kostar med brevutskick.
18 oktober, 2010 kl. 12:44 #115386TigernDeltagareJag tror vi är överens, vi bara säger det på olika sätt.
Det intressanta är dock den ursprungliga frågan och vad som kommer att hända…Det verkligt intressanta (för oss som använder tjänsten i alla fall ) är hur ett företag som t.ex. KLARNA, Svea m.fl. kommer hantera detta. Givetvis har de en plan, men när ska de berätta något om den?
18 oktober, 2010 kl. 13:01 #115388boodDeltagareDet som skiljer Justitia och alla övriga bolag är att Justitia ÄR ett trycker med flera tryckta produkter med kreditinformation.
Det enda bolag som har liknande är Syna. Dom har en tidning som heter Kreditrapporten.
Dock så är den VIKTIGASTE skillnaden att Justitia är det enda bolaget som INTE jobbar under kreditupplysningslagen. ALLA andra gör det och MÅSTE följa den.
Ju mer jag läser om detta ju mer lär jag mig. Varför ska Justitia skicka ut kopia när dom inte behöver? Dom och alla andra förlag jobbar under en lag som heter Tryckfrihetsförordningen TF.@Tigern 11252 wrote:
Jag tror vi är överens, vi bara säger det på olika sätt.
Det intressanta är dock den ursprungliga frågan och vad som kommer att hända…Det verkligt intressanta (för oss som använder tjänsten i alla fall ) är hur ett företag som t.ex. KLARNA, Svea m.fl. kommer hantera detta. Givetvis har de en plan, men när ska de berätta något om den?
18 oktober, 2010 kl. 13:11 #115389GregerADeltagareDetta sysselsätter nog ett antal jurister hos de olika upplysningsföretagen just nu. Även de vill ju kunna erbjuda en enkel och billig tjänst till sina kunder. Jag vet inte var landet ligger idag, men jag kan tänka mig att bl.a följande alternativ diskuteras:
– var går gränsen för vad som är en upplysning. Är en enkel anmärkningskontroll en upplysning? Samma uppgifter får man gratis och utan kopia om man ställer frågan direkt till berörda myndigheter.
– kan kopian skickas via e-mail/SMS?
– kan man avtala med handlaren att han lämnar upplysningen på fakturan?
– kan man lämna vissa upplysningar under kreditupplysningslagen och andra under tryckfrihetsförordningen? (Jag tror det är det man gjort hittills)Det lär väl klarna framåt årsskiftet när det är dags att fylla på poletter hos Creditsafe.
18 oktober, 2010 kl. 15:10 #115395MonsterMDeltagare@Parvelito 11249 wrote:
Å andra sidan, om de är de enda som kan erbjuda upplysningar utan omfrågandekopia, så lär de väl inse att deras produkt kan kosta mer än idag, om än inte lika mycket som det kostar med brevutskick.
Jag har i dagarna varit i kontakt med Justitia och det kommer garanterat kosta mer. Det första erbjudandet jag fick kommer kosta ca 26kr per kontroll. Jag menade att det är ett alldeles för högt pris, men deras svar att de är de enda företaget i landet som inte kommer skicka ut omfrågandekopior efter årsskiftet.
Så jo, Justitia kommer ta betydligt mer i framtiden än de gör idag. Så det man måste ta ställning till själv är vad det är värt att kunderna inte får omfrågandekopior i brevlådan. Jag tror iofs att kunderna kommer vänja sig efter ett tag om flertalet av kreditupplysningsföretagen skickar ut brev, vilket gör att man kan välja billigare alternativ än Justitia.
18 oktober, 2010 kl. 15:33 #115398RikardDeltagareJag skrev felaktigt Payex här tidigare, menade Business Check som vi gör våra kreditkontroller genom.
@Rikard 10978 wrote:
Pratade med vår säljare på Payex för några dagar sedan, de är mycket måna om att samla på sig e-postadresser och menar att de ska kunna skicka information till kunden den vägen. Naturligtvis har de fått för sig att denna hantering med e-post ska kosta nästan lika mycket som portot på brev.
19 oktober, 2010 kl. 07:23 #115418TigernDeltagareVerkligen konstigt att det är så tyst om detta från Klarna, Svea mfl. Deras kunder, som VILL använda deras tjänster, är oroliga. Någon info borde ju faktiskt börja läcka ut hur de tänkt hantera detta…
19 oktober, 2010 kl. 08:16 #115420ParvelitoDeltagareJag tror att ingen riktigt vet vad som kommer att gälla. Det finns inga rättsliga prövningar av hur man uppfyller lagens krav och det är tveksamt vilka sanktioner som kommer att ådömas den som inte följer lagen.
Som Greger var inne på så finns det en del olika sätt att som kanske uppfyller lagens krav. Ett sätt kan ju vara att skicka med omfrågandekopian på baksidan av fakturan. Då återstår att hantera de som inte blir godkända, men man har kommit en bit på vägen.
Ett annat sätt kan vara att handlaren får skicka ut den via mail, ett tredje sätt att den omfrågade får en kopia på skärmen samtidigt som denne beställer.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.