Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Ny kreditupplysningslag fom 2011-01-01
- Detta ämne har 18 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
12 oktober, 2010 kl. 13:30 #95023boodDeltagare
Finns det någon som klurat ut vad som blir bästa lösningen efter nyår gällande upplysningar?
Det inträder ju då en ändring i lagen som tvingar alla kreditupplysningsföretag att skicka ut en kopia till den som blir omfrågad. Om det inte är ett AB vill säga. Det kommer ju kosta massor av pengar i porto och kuvert. Det lär ju vi få betala…12 oktober, 2010 kl. 13:44 #115065TigernDeltagareJa, intressant att ta upp denna frågeställning igen, det har varit väldigt tyst ett tag. Hade varit intressant om det är någon som sitter inne med ny information…
För den som behöver lite bakgrund så är ehandels egna två nyheter en bra start:
Del 1:Mörka moln drar in över fakturabetalningar på nätet. Del 1 – Ehandel.se
Del 2: Mörka moln drar in över fakturabetalningar på nätet. Del 2 – Ehandel.se13 oktober, 2010 kl. 15:42 #115140RikardDeltagarePratade med vår säljare på Payex för några dagar sedan, de är mycket måna om att samla på sig e-postadresser och menar att de ska kunna skicka information till kunden den vägen. Naturligtvis har de fått för sig att denna hantering med e-post ska kosta nästan lika mycket som portot på brev.
18 oktober, 2010 kl. 08:31 #115366boodDeltagareHej igen,
Nu har jag ringt runt till olika upplysningsföretag och hört mig för.
Faktum är att Justitia (Svensk Handelstidning Justitia – Hem) INTE kommer skicka ut kopior till omfrågad.
Tydligen jobbar dom inte under kreditupplysningslagen utan en annan lag som jag inte minns namnet på.
Det var ngt om att dom har all info i sina tidningar och då får dom använda samma info på nätet.18 oktober, 2010 kl. 10:03 #115371TigernDeltagarehmm nja, det låter nog bara som att du pratat med någon som antingen inte vet vad de pratar om eller som inte orkar svara dig ordentligt.
Om jag förstått det rätt så gömmer alla sig bakom ett hål i lagen att om man är publikation med en ansvarig utgivare så behöver man inte skicka en omfrågekopia. Det är väl detta som kommer att ändras, eller är jag fel ute!?
18 oktober, 2010 kl. 10:47 #115373Richie72DeltagareSka bli intressant att höra vad Klarna säger om detta. Jag förstår inte hur kortföretagen kan styra politikerna på detta sätt. De har verkligen anlitat lobbyister som lyckats.
1. Som handlare får man inte ta ut någon avgift för kortbetalning.
2. Man måste skicka en papperskopia på kreditförfråganDe har lyckats göra sitt alternativ billigt för konsumenten och andra alternativ dyrare för handlarna. Det är sämre för konsumenter, sämre för handlare, men bättre för bankerna. Jag undrar hur de lyckats förmå politikerna till detta.
Politikerna kunde ha bestämt att kortföretagen inte får ta ut någon avgift av handlarna istället. Det hade varit bättre.
/Richard
18 oktober, 2010 kl. 10:59 #115374sailorcapDeltagareAlla nya kostnader/utgifter som dyker upp för företagaren drabbar i slutändan kunden….
18 oktober, 2010 kl. 11:08 #115375boodDeltagareTror faktiskt att du har fel.
Justitia är tex INTE med på den lista som visar vilka som jobbar under kreditupplysningslagen – se länk Gällande tillstånd för kreditupplysning – Datainspektionen
Ring och hör själv så får du se.@Tigern 11235 wrote:
hmm nja, det låter nog bara som att du pratat med någon som antingen inte vet vad de pratar om eller som inte orkar svara dig ordentligt.
Om jag förstått det rätt så gömmer alla sig bakom ett hål i lagen att om man är publikation med en ansvarig utgivare så behöver man inte skicka en omfrågekopia. Det är väl detta som kommer att ändras, eller är jag fel ute!?
18 oktober, 2010 kl. 11:34 #115378Richie72DeltagareBorttaget inlägg (Trodde det var Intrum justitia inte Svensk Handelstidning Justitia som beskrevs ovan)
18 oktober, 2010 kl. 11:34 #115380TigernDeltagareBood – ja precis det är ju det som hela grejen. De hävdar att eftersom de är en tidskrift eller katalogtjänst med en ansv. utgivare så lyder de inte under kreditupplysningslagen. Om jag förstått det rätt så är detta kryphålet som ska tas bort…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.