Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Ny kortterminal utan supportavtal
- Detta ämne har 8 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 10 månader sedan av Jimmy Ostrom.
-
FörfattareInlägg
-
2 februari, 2011 kl. 21:09 #95522allstarsDeltagare
Min mor har en butik och har idag en kortterminal och ett avtal hon är nöjd med.
Hennes kortterminal saknar idag pin-tillbehöret då den tidigare gått sönder.Tillverkaren vill inte sälja tillbehöret som en reservdel utan vill pracka på henne en helt ny terminal med tillhörande supportavtal.
Detta är inte aktuellt känner hon.Vad i hela friden skall man med ett supportavtal till, som endast kostar 2-300 kr i månaden i minst 24 månader?!
Hur får man tag på en fungerande kortterminal med tillhörande pin-pad, alternativt reservdelar till kortterminaler?
Mail till terminalförsäljare och blocketförsäljare leder ingen vart.
någon som har tips?
2 februari, 2011 kl. 22:24 #118585GregerADeltagareSupportavtalet har man för att man skall kunna få utbytt enheter som går sönder …
Enda chansen är nog att försöka hitta en likadan begagnad terminal inklusive pinpad på blocket. Jag tror inte pinpaden har något individnummer, utan borde kunna kopplas in på vilken terminal som helst, och därför borde hon kunna koppla in den på sin terminal. Terminalerna måste dock registreras och konfigureras, så dem kan man inte byta ut hur som.
Sedan är det nog så att de nya terminalerna anses säkrare, och leverantörerna vill få bort så många gamla terminaler som möjligt från marknaden.
3 februari, 2011 kl. 08:24 #118591Thomas THLDeltagareJag har en från Nets – provider of payment, card and information solutions trådlös med GPRS som funkar jäkligt bra.
Visst, det är en månadskostnad men skönt med säkerheten om den pajjar så kommer det en ny.Som Greger säger, de vill nog byta ut de gamla.
3 februari, 2011 kl. 08:27 #118592TigernDeltagareNu är jag inte bevandrad i detta segment, men är det inte även intressant i fråga om skimming och alla andra sätt att kapa kort att man har uppdaterade terminaler? Jag tänker på försäkringar, ansvar etc etc. Jag tror inte det är kul den dagen VISAs jurister knackar på dörren…
3 februari, 2011 kl. 09:01 #118594ParvelitoDeltagareDet finns en ”tyst” branschöverenskommelse sedan flera år att man skall sluta supporta äldre terminaler utan möjlighet att läsa chip. De anses som så lätta att manipulera att man verkligen vill se till att de fasas bort. Så är det en sådan terminal så är det svårt att ordna. Man försöker också i möjligaste mån få bort terminalerna med telefonuppkopplingar eftersom det ofta strular och kunden känner en stor osäkerhet av att kortet behöver dras flera gånger. Därtill är det dyrt med abonnemang och uppkopplingskostnader om det är några betalningar per dag. Det är också något som man får ta i beaktande.
Att köpa en ny terminal och sedan lägga till ett supportavtal är rätt så dyrt. Då blir det nästan alltid billigare att hyra en terminal. Går något sönder så ringer man uthyraren, så får de fixa det.
3 februari, 2011 kl. 09:53 #118597Thomas THLDeltagareMissade att skriva det, jag HYR min.
3 februari, 2011 kl. 19:11 #118641henrikDeltagareJag hyr också min för 289:- /mån. Vad jag hört från banken så är det snart inte tillåtet att använda terminal som inte tar chip. Alla kort som saknar chip går snart ut och alla nya kort skall ha chip
8 februari, 2011 kl. 12:39 #118762allstarsDeltagareHej och tack för alla svar.
Kan tyckas konstigt att hon inte vill binda upp sig, anledningen är att hon skall lägga ner sin verksamhet inom ett år, ungefär så hon vill ha den ”friheten”.
Det som jag tycker är så ”jävligt” är att hon köpte sin nuvarande kortterminal för 4-5 år sedan som sades vara framtidssäker (hade pinpad med chip-läsare).
När det var dags att aktivera chipläsaren så gick inte det, pga att modellen var för gammal. Huh?! Hur går det ihop. Tomt löfte med andra ord.Återförsäljaren ville få henne att köpa en ny terminal men hon vägrade – med all rätt.
Sedan hade hon otur att pinpaden gick sönder – och ingen reservdel gick att köpa.
16 februari, 2011 kl. 16:19 #119098Jimmy OstromDeltagareJag förstår henne.
Vi sa upp vår fasta telefon ca 6 månader innan vi skulle stänga vår fysiska butik och bara satsa på vår hemsida och då visade det sig att vi inte kunde använda just den terminalen (korkat av mig att jag inte kollade upp detta innan såklart) vi hade utan då vart vi tvunga att hyra en ny i minst 24 månader…….
Jag informerade om att vi skulle stänga butiken efter ca 6 månader och att vi varit kund hos dom i 5 år, men icke lyssnade dom.
Nej jag är ANTI företag som bara är pengakåta och inte kan ändra sina dumma påhittade korkade myndighetstänk, men det är då vi med ”sunda värderingar:rolleyes:” kan tjäna mer pengar.
Men det är tur att det finns gladare saker i livet att tänka på
@allstars 15093 wrote:
Hej och tack för alla svar.
Kan tyckas konstigt att hon inte vill binda upp sig, anledningen är att hon skall lägga ner sin verksamhet inom ett år, ungefär så hon vill ha den ”friheten”.
Det som jag tycker är så ”jävligt” är att hon köpte sin nuvarande kortterminal för 4-5 år sedan som sades vara framtidssäker (hade pinpad med chip-läsare).
När det var dags att aktivera chipläsaren så gick inte det, pga att modellen var för gammal. Huh?! Hur går det ihop. Tomt löfte med andra ord.Återförsäljaren ville få henne att köpa en ny terminal men hon vägrade – med all rätt.
Sedan hade hon otur att pinpaden gick sönder – och ingen reservdel gick att köpa.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.