Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Ny inom E-handel, tips och råd samt frågor
- Detta ämne har 15 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 4 månader sedan av Stuffs.
-
FörfattareInlägg
-
13 maj, 2016 kl. 08:56 #103543CoffeToledoDeltagare
Tjena! Kille på 21 år som studerar ekonomi och har nu bestämt mig för att starta en enskild firma, där jag har som tanke att sälja en vara i början och kanske utöka med 3-4 varor.
Affärsidén är i princip att importera en vara från Kina och sedan sälja. Jag har kommit i kontakt med en seriös leverantör som har väldigt rimliga priser. Ska få ett exemplar innan jag gör affärer och sedan ska jag ha en test batch på 100 varor. Trotts att deras MOQ är 300. Detta för att pröva marknaden, samt se hur kostnaderna blir och för att kolla deras kvalitéskontroll. Vill inte köpa 300 varor varav 100 är defekta.
Jag har en kalkyl på kostnader men jag känner att det är många dolda kostnader jag inte räknat med. Kan skriva med de jag räknat med. Varan skickas redan paketerad så den kostnaden är inkl i varan.
Rörliga kostnader per enhet
Vara
Gravering på vara
Frakt till Sverige
Tull
Transport
Frakt till köpare
EtiketterFasta kostnader
Lager
Hemsida
Marknadsföring?Engångskostnader
Pappersskrivare
Etikettskrivare
Registrering av namn
Exemplar av varaDessa är kostnaderna jag tagit med. Vad finns det fler för kostnader? Lossning vid båthamnen?
Sedan kommer det till E-Handels plattform. Jag har lite erfarenhet utav WordPress och myBB då jag både äger en blogg och ett forum. Jag vill ha något som är så billigt som möjligt. Helst gratis. Finns det möjlighet för det med tanke på att frakt är inräknat i priset samt att jag bara tänkt ha några varor? Det som är viktigt är väl att det finns en ”Coupon code”.
Sedan betalsystem. Kortbetalning samt paypal och swish. Eftersom jag har en enskild firma undrar jag om det går bra att ta betalt direkt till mitt personliga swishnummer. Jag kommer ju ändå hålla isär min ekonomi och firman samt att jag bokför varje affärshändelse?
Frakt, posten? Ingen aning hur mycket jag kommer skicka. Men hur har man minst fraktkostnad? Samt så ingår frakt i priset. Och jag tar det som en kostnad, innebär det att jag kan köra momsfri frakt?
Det är väl mina frågor just nu. Kommer nog komma en hel del fler frågor ju mer jag forskar kring ämnet.
Uppskattar alla som läser och speciellt ni som engagerar er och svara.
Ha en bra dag.!
13 maj, 2016 kl. 13:05 #181566DomelloDeltagareFöretagsförsäkring kan vara bra att ha, lite beroende på vad det är för typ av varor.
Jag skulle köra på WordPress/WooCommerce, kostar gratis (även om man kanske kommer att köpa till ett vettigt tema och eventuella plugins) och har rabattkoder inbyggt. Sen har du inte med kostnader för webbhotell och domän, men dom är ju försvinnande
Kör hårt!
13 maj, 2016 kl. 13:26 #181567CoffeToledoDeltagare@Domello 87084 wrote:
Företagsförsäkring kan vara bra att ha, lite beroende på vad det är för typ av varor.
Jag skulle köra på WordPress/WooCommerce, kostar gratis (även om man kanske kommer att köpa till ett vettigt tema och eventuella plugins) och har rabattkoder inbyggt. Sen har du inte med kostnader för webbhotell och domän, men dom är ju försvinnande
Kör hårt!
Tack för ett svar! Tror det blir wordpress då jag har en blogg som jag fixat själv, som enligt mig är väldigt bra gjord.
Tack också för idén kring företagsförsäkring. Hade jag aldrig tänkt på, blev lite orolig när jag tänkte på idén att man kan bli skadeståndsskyldig och sedan har personligt ansvar när man har enskild firma.
Du har rätt, webhotell och domän har jag inte inräknat. Har redan ett webbhotell så det blir nog ingen extra kostnad. Men domän är helt klart en fastkostnad jag måste ha med.
13 maj, 2016 kl. 19:41 #181571DreamRoomsDeltagareRekommenderar WordPress + Woocommerce med Billmate och Swish för företag med integration från Redlight Media som en bra grund att starta på. Driftar du sedan hos Cloudways så får du en plattform som presterar bra och är enkel att underhålla till ett överkomligt pris. Kör våran e-handel där sedan över ett halvår och är mycket nöjd.
13 maj, 2016 kl. 21:40 #181573CoffeToledoDeltagare@DreamRooms 87089 wrote:
Rekommenderar WordPress + Woocommerce med Billmate och Swish för företag med integration från Redlight Media som en bra grund att starta på. Driftar du sedan hos Cloudways så får du en plattform som presterar bra och är enkel att underhålla till ett överkomligt pris. Kör våran e-handel där sedan över ett halvår och är mycket nöjd.
Får jag fråga ifall ni kör wordpress + woocommerce? Ser väldigt bra ut!
Tack för tipset förresten!
13 maj, 2016 kl. 22:27 #181574FredrikGustDeltagareJag hade nog tagit bort frågetecknet på marknadsföringen och även lagt en rörlig del på denna för att kunna sälja och betals per klick.
Marknadsförkng och annonsering tenderar lätt bli en mycket tung post som man lite måste testa sig fram med vad som fungerar.
14 maj, 2016 kl. 07:49 #181575DreamRoomsDeltagare@CoffeToledo 87091 wrote:
Får jag fråga ifall ni kör wordpress + woocommerce? Ser väldigt bra ut!
Tack för tipset förresten!
Tack! Ja vi kör med WordPress och Woocommerce med drift hos Cloudways.
14 maj, 2016 kl. 08:07 #181576CoffeToledoDeltagare@DreamRooms 87093 wrote:
Tack! Ja vi kör med WordPress och Woocommerce med drift hos Cloudways.
Får man fråga hur stort erat webbhotell är?
14 maj, 2016 kl. 16:51 #181579DreamRoomsDeltagare@CoffeToledo 87094 wrote:
Får man fråga hur stort erat webbhotell är?
Absolut! Kör idag webbutiken på en VPS hos Vultr med 2GB RAM och en processor med 2 kärnor. 45GB SSD, 3TB trafik, daglig backup m.m. ingår i den månatliga kostnaden på $29. Snabb och kunnig support (på engelska) 24/7. Den stora fördelen med Cloudways som jag ser det är deras PaaS (Platform as a Service). Varnish, Nginx, Apache och Memcached ingår i stacken. Du behöver bara hålla din WordPress med tillägg uppdaterad. Det underliggande systemet hanterar Cloudways, så det behöver du inte tänka på.
16 maj, 2016 kl. 04:38 #181585DancarDeltagareSka man sälja ett fåtal varor så tycker även jag att WordPress/WooCommerce är bra, ett CMS där det är mycket enkelt att jobba med content (vilket jag har hade fokuserat mycket på om jag bara sålde ett fåtal produkter).
Gällande kostnader så kan vi väl addera bokföringssystem.
Gällande eget swish-nummer så rekomenderar jag att starta ett företagskonto med swish-nummer istället. Exempelvis SEB har gratis första året och efterföljande år 600:-/år (tror jag) och efter ett år bör du ha råd med det får vi hoppas . ETt företagskonto hjälper till att hålla ekonomin åtksild och ett företagsswishnummer (vilket jäkla ord…) är mycket mer seriöst än ett privat. Dessutom får du tillgång till ett eget BankGiro-nummer som du också kan ha som betalmetod om du vill.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.