Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Ny dom i EU, moms vid bedrägeri
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 7 månader sedan av VATadviser.
-
FörfattareInlägg
-
17 april, 2014 kl. 08:26 #101659VATadviserDeltagare
Dom i ECJ (European Court of Jusice) 2013-11-21 gällande moms I samband med bedrägeri.
När en e-handlare säljer sina varor skall man som bekant ta hänsyn till moms. I fallet för Svenska e-handlare skall i första hand Svensk moms tas ut, alternativt om man handlar med andra EU länder så skall Svensk moms, det andra landets moms eller ingen moms tas ut beroende på affärsupplägg och omfattning av affärer. Sk Exportförsäljning dvs handel med länder utanför EU täcks inte av denna dom.
Om E-handlaren använder sig av en betallösning såsom kort eller faktura där betallösningsföretaget garanterar E-handlarens intäkt (dvs täcker upp för bedrägerier) så skall enligt denna dom E-handlaren anses ha gjort en momspliktig affärstransaktion även om denna transaktion är ett bedrägeri.
I fallet ansåg E-handlaren att de blivit utsatta för en stöld och att en korrekt affärstransaktion ej hade genomförts. De yrkade därför på att få tillbaka den moms de hade betalat in till skattemyndigheten ( i detta fall den Engelska). ECJ Avslog detta med hänvisning till att varan överförts samt att betalning också skett, även om detta var via tredje man (betalföretaget).
Man har i och med detta fastställt att även om transaktionen kommer till på ett bedrägligt sätt så är den skattepliktig inom hela EU om varan levererats och betalning erhållits, även om denna sker från betalföretaget och inte från den faktiska köparen.
En konsekvens av detta är att om en E-handlare får bedrägliga beställningar från ett annat EU land i lite större omfattning ( från privatpersoner ) så blir de momsregistreringsskyldiga där när de nått upp till landets omsättningströskel och skall betala in momsen där. Detta alltså alldeles oavsett om de får betalt från dessa personer eller ej. Det räcker med att kortföretaget eller liknande ersätter dem.
Man bör alltså som e-handlare vara vaksam på om det från andra länder plötsligt kommer in stora ordervolymer från privatpersoner i andra EU länder då detta kan vara tecken på ett bedrägeri. Även om intäkten är garanterad av betalföretaget så skall momsen redovisas på rätt sätt. Kliver man över tröskelvärdet i kundlandet så skall momsen redovisas där. Är man inte redan momsregistrerad där så krävs i så fall en retroaktiv momsregistrering samt retroaktiva momsredovisningar etc. Kostnader man då drar på sig helt i onödan. Likaså kan räntor och straffavgifter komma att dömas ut om man inte hade registreringen klar i förväg.
Vi arbetar idag med konkreta fall där detta här hänt så det är inte ett hypotetiskt antagande.
Ni kan läsa hela domen här CURIA – Documents
23 april, 2014 kl. 21:30 #174292AndreasDeltagareIntressant läsning, skoj att du delar med dig. En egen blogg här på ehandel.se skulle inte vara helt fel.
En fråga som inte direkt rör detta, men som jag oftat funderat över. Jag har fått känslan att de flesta webbutikerna fuskar med detta att registrera sig för moms i respektive land trots att tröskelvärdet har överskridits. Är detta något som verkligen granskas noggrant av myndigheterna eller har jag rätt i mina farhågor?
Jag har själv konkkurera mot engelska butiker som kunnat sälja med lägre moms, engelska 18% mot svenska 25% var rätt stor skillnad i pris när man rör sig om medelsummor per köp på 10 000kr (det innebär bara 30 orders innan tröskelvärdet är fyllt för Sverige).
24 april, 2014 kl. 06:32 #174293VATadviserDeltagareHej Andreas o tack för det. Jag bloggar gärna men är lite dåligt insatt o hur det skulle fungera här.
Till din fråga. Myndigheterna kontrollerar men det tar ofta lång tid innan man hittar företag som gör fel. Det är som du säger mängder med bolag som inte gör rätt. Både nordiska och andra. Jag vill tro att det beror på okunskap.
Det kan bli oerhört dyrt för företaget när väl myndigheten hittar dem. Något som vi har flera exempel på. För en e-handlare kan hela verksamheten skaka till. Så det är viktigt att tänka längre än bara vad som är bekvämt just nu.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.