Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Nu är det dags att välja speditör
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av Joel.
-
FörfattareInlägg
-
23 september, 2010 kl. 09:01 #94943KockenDeltagare
Vi använder oss av Posten nu och skickar ca 80% brev av olika typer och 20% Paket.
I dag kör vi orderkoppling med Unifaun när vi skriver ut etiketterna till paketen.Nu tittar vi på några andra alternativ bland annat Pluskontot. Men jag har väl gått på Postens marknadsföring att de är bäst på allt. Så jag tvekar att byta för att jag är rädd för strul och missnöjda kunder. Men rent ekonomiskt är det idiotisk för oss att inte byta till Pluskontot eller liknande.
Ni som använder DHL i dagsläget, vad tycker ni om leveranstider, krossade paket, borstslarvade paket, returer, hur kunderna upplever DHL med mera med mera?
Alltså ris och ros.
//Peder23 september, 2010 kl. 09:15 #114373ParvelitoDeltagareJag använder DHL och hittills har de slarvat bort ett paket helt och hållet. Sedan har det varit lite strul med att de bland annat flyttade en servicepoint i deras program så att paket hamnade helt åt helskotta, men på det hela taget är det inga stora problem.
Ett minus är att deras aviseringar försvinner, och kunder inte hämtar ut grejerna, då blir det dyrt.
Deras uthämtningsställen ligger rätt så bra till. Ibland reagerar man över att kunden får en bit att åka, men gör man då en sökning med på Posten så har de heller inte så ofta något närmare utlämningsställe. Vissa delar av Sverige ÄR ödemark.
Kanske kunde DHL tänkt till lite bättre i städerna, för det är ofta man hittar 2-3 ombud centralt, men ingenting ute i de bostadsområden där folk bor.
På det hela taget verkar kunderna nöjda med DHL, det är ett starkt varumärke som slutkunderna känner igen.
23 september, 2010 kl. 10:02 #114377pyhobbyDeltagareleveranstider
Leverans dagen efter, upp till Värmland ungefär (vi skickar från Halmstad). Längre norrut tar det normalt 2-3 dagar. Någon gång tar det ytterligare någon dag.krossade paket
Vi har haft 1 skada av drygt 1000 skickade paket.borstslarvade paket
0returer
Jämmer och elände:) Returer med DHL är dyra, hittils har vi haft ca 10 returer och dessa kostar ca 150kr st. De flesta beror på vårt eget slarv, exempelvis att en kund skaffat ny mailadress vilket vi missat vid bokning av frakten. Kunden har därför inte fått någon avisering.
Vi brukar göra en koll på våra sändningar någon gång i veckan, då ser man om något paket är nära att gå i retur och man kan då kontakta kunden och se till att slippa en retur.hur kunderna upplever DHL
DHL har kört hårt med kampanjer på Tradera under en ganska lång tid nu, jag tror därför att det är många som på ett eller annat sätt kommit i kontakt med DHL. Jag tror inte det finns någonting med som egentligen skrämmer iväg några kunder.
Vi erbjuder både Posten och DHL till våra kunder, vi har fast frakt 45 kr med DHL. Även när det är så lite skillnad som 3 kr då det kostar 48 att skicka med Posten så väljer nästan alla DHL som fraktalternativ.Lycka till med ditt val!
23 september, 2010 kl. 11:14 #114397Katrin LundgrenDeltagareOm du är med i företagarna vill jag tipsa dig om att kika även på Schenker, de har ett bra avtal när du kommer upp lite i volym och du får dessutom bonus tillbaka berättade min säljare i går.
23 september, 2010 kl. 11:23 #114398KockenDeltagare@Kodmyran 10158 wrote:
kika även på Schenker
Jag ser att du kör med dem i dina butiker.
Hur fungerar de mot Posten tycker du?
Läste någonstans att man måste lägga in volymen på paketet själv? (tror jag)23 september, 2010 kl. 11:33 #114399Katrin LundgrenDeltagareJag tycker de fungerar kanonbra. Saker som skickas från Lidköping når mig i Sundsvall dagen efter. inte många borttappade paket på de år vi kört med dem, och kunderna brukar faktiskt förundras över att leveranserna är så snabba. Kan dock inte jämföra med DHL för här i Sundsvall är de pest att få leveranser i från, så jag har aldrig använt dem, bara när jag handlat själv och då vet jag inte om det är DHL eller kontoret som är problemet.
25 september, 2010 kl. 14:41 #114465nobynatorDeltagareLeveranstider
Jag tycker leveranstiderna kunde vara bättre, de flesta paket kommer fram den 3 arbetsdagen och vissa fall kan det ta upp till 1v.Krossade paket
Har faktiskt inte haft några krossade paket på flera år.Borstslarvade paket
Har väl försvunnit 1 paket i snitt per år, i vissa fall kan det komma tillbaka efter fleeeera månader.Returer
Returer har även där funkat, men tyvärr får man betala för returer jämfört med posten där man slipper det ifall kunden ej hämtar ut paketet.Hur kunderna upplever DHL
Jag tycker DHL funkar fint, kör 40% DHL och 60% Posten idag och snart blir det mer sändningar så då får jag se vilken leverantör får sköta sändningarna men det blir nog Posten då de har bättre priser på enklare små paket/brev än DHL.25 september, 2010 kl. 15:27 #114466JoelDeltagareVi har ganska nyligen gått från ospårbara brev, REK och Postpaket hos Posten till att skicka alla våra försändelser med DHL Servicepoint, via Pluskontot.
Min faktiska fraktkostnad har gått ner samtidigt som vi får spårbart på alla försändelser.
Mina erfarenheter hitintills är väl lite blandade.
Leveranstider
Normalt endast 1 dag till de flesta städer i Sverige. Vi har haft en kund som fick vänta en vecka då det bara var utkörning på måndagar dit. Något paket som felsorterats och därmed dröjt någon/några dagar extra men det händer även hos Posten. Det har även hänt att vi fått skicka ett paket med Posten då DHL saknade Servicepoint för ett visst postnummer.Förstörda paket
Inte bokstavligen krossade men vi har haft några returer pga trasiga varor men allt som oftast är det vi som inte packat ordentligt (man lär sig vad som funkar med tiden…)Returer
Inte fått vår första retur ännu men jag upplever det något svårare att boka en retur så att vi kan skicka en retursedel direkt till kunden. Likaså upplever vi att aviseringarna är aningen sämre än Posten och att vissa paket därför riskerar att inte hämtas ut i tid. Jag jobbar dock på ett script som automatiskt ska skicka iväg mail till de kunder som inte hämtat ut sitt paket på x antal dagar.Programvara
Jag tycker att dhlmultishipping.se är aningen bättre/smidigare än Postens motsvarighet, Pacsoft online. Jag kan dock tycka att hela systemet med att man först registrerar en sändning och sedan måste boka en hämtning för den, är en aning onödigt (skippa steg 2).Övrigt
Faktura 10 dagar netto som skickas ut varje vecka. Vi har dock ansökt om månadsfaktura vilket kostar 1% extra som läggs på fakturan (0,4% hos Posten om jag inte minns fel). Det sparar man dock in snabbt på lägre redovisningskostnader, färre fakturaaviseringsavgifter och mindre pappersmeck.Vår kontaktperson har hjälpt till med allt vi behövt hjälp med. Det har fungerat smidigt att boka importfrakter från UK också.
Inte lika starkt varumärke som Posten men de flesta i Sverige känner nog till DHL i alla fall.
Slutsats
+ Riktigt billigt med Pluskontot (vi snittar på 45 kr ex moms/försändelse)
+ Gratis upphämtning (vi har bokat så de kommer ca kl 15.00 varje dag)
+ Dhlmultishipping.se (gratis enkelt och lättöverskådligt onlinebokningssystem)
+ Möjlighet att välja utlämningsställe till kunden– Lite längre till utlämningsställen
– Drygt att behöva boka upphämtning på alla försändelser
– Går ej att återkalla en försändelse som t.ex skickats fel
– Inte riktigt lika starkt varumärke som PostenBaserat på detta så rekommenderar jag DHL till andra e-handlare!
/Joel
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.