Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Nosto personaliserad shopping fler som provat?
- Detta ämne har 9 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 11 månader sedan av SimonForslund.
-
FörfattareInlägg
-
10 juni, 2014 kl. 12:41 #101822Katrin LundgrenDeltagare
Har kikat lite på Nosto och deras verktyg för personliserad shopping och håller just nu på och testar för fullt. Hitills ser det riktigt bra ut, men det är på tok för lite data för att dra slutsatser än.
Undrar om det är fler som provat här och hur det fungerat för er?19 juni, 2014 kl. 14:27 #175063lukasbrismanDeltagareHar inte testat men lite allergisk mot deras prismodell då de tar provision på köp som ”de anser att de genererat” vilket innefattar alla besökare som någon gång under cookie-tiden klickat på en av Nesto-länkarna. Det är ju långt ifrån säkert att just den besökaren inte hade gjort ett köp utan att klicka på den länken – då jag misstänker att deras element är ganska intrusive?
Någon referensbutik som du sett använda den eller som du har det uppsatt på?
19 juni, 2014 kl. 15:21 #175082Katrin LundgrenDeltagareVi kör den i Gardenhome just nu i ett A/B test och vi har hitills fått bra resultat, men än är det för lite data för att säkerställa något. Vi har helt enkelt bytt ut den mot vårt vanliga andra kunder köpte, samt i sökrekommendationer och på topplistorna i kategorin.
12 mars, 2015 kl. 10:37 #177600DancarDeltagareTjenare,
Väcker liv I denna tråd igen. Har tänkt att prova Nosto nu och undrar om det upptäckts några do´s and dont´s som ni har lust att dela med er av? Främst gällande vilken form av rekomendation man bör eller inte bör ha på en specifik sida (start,kategori,produkt,blogg,kassa etc). Eller ska man köra på det som Nosto rekomenderar och sedan köra egna A/B test? Det känns dock som att funktionalliteten har många generiska element och därför inte bör påverkas supermycket från shop till shop (med vissa undantag givetvis). Mer input gällande auto-mailen vore också intressant, har inte hört så mycket om dem mer än det Kodmyran skrivit i tidigare publicerad artikel.
Ha de´!
/Daniel12 mars, 2015 kl. 18:25 #177788FredrikGustDeltagareHar kört Nosto nu sedan i juni och har lärt oss att det är ett bra sätt att sälja bättre. Man ska dock välja vilka ytor man exponerar och prioritera egna rekommendationer om dessa finns när alternativen är uppenbara och där intäkten annars går direkt till Nosto.
För oss konverterar alternativen på produktsidan riktigt bra. Har gömt dem lite längre ner på sidan med tiden för att de inte ska ”ta” alla klick som leder till en order.
Mest populär i kategorin är väldigt praktisk då man slipper välja ut vad som exponeras där själv. Oftast väldigt relevant även om vi också emellanåt ser nån udda grej som kommit dit pga stor trafik till någon artikel.
Startsidan har konverterat sämst, men där har rekommendationerna också spretat väldigt mycket och den ”röda tråden” gått förlorad när man klumpar ihop från hela butiken.
Har ej testat mailen.
Tänkte testa med yta till varukorgon för att öka antalet artiklar i en order.
12 mars, 2015 kl. 18:54 #177789DancarDeltagareOkay, tack så mycket för din feedback Fredrik. Upptäckte nyligen din blogg för övrigt, riktigt kul läsning .
16 mars, 2015 kl. 17:37 #177816dstrombeDeltagareHej Daniel,
Det är svårt att säga exakt vad som passar bäst för varje shop, utan oavsett vad för rekommendationer du får från oss/andra så se till att testa det.
Rent generellt så brukar vi rekommendera, något/allt av följande:
Startsida:
Browsing history – senaste klickade varorna
Personliga rekommendationer – produkter som besökaren ej har sett som bör vara av intresse baserat på deras tidigare besök
Topplistor – Antingen en generell eller för flera olika kategorier eller båda
Realista – Lista med reavaror
Cart page cross-sellers – Om en besökare kommer tillbaka och det finns en sparad varukorg så är rekommendationer baserat på innehållet oftast aktuelltKategorisida:
Topplista – Topplista för kategorin, med/utan prisfiltrering/varumärke t.ex.
Browsing history – senaste klickade varornaProduktsida:
Cross-selling – Visa produkter som går bra/köps ofta tillsammans med produkten de tittar på
Up-selling – Visa alternativa produkter till den de tittar på, gärna med en prisfiltrering
Topplista – Topplista för kategorin, med/utan prisfiltrering/varumärke t.ex.
Browsing history – senaste klickade varornaKassan:
Cross-selling – Produkter som går bra/köps ofta med det som ligger i varukorgen
Browsing history – senaste klickade varorna
Realista – Lista med reavaror
Free shipping – Om din shop har en fri frakt gräns så kan Nosto rekommendera produkter som ligger precis över den summa som fattas för att de ska vara kvalificerade för fri fraktSök:
Mest populära produkterna för sökord ”X”. Denna konverterar extremt väl, speciellt för shoppar som bara använder plattformens egna sökmotor. Den kan rätta felstavningar, synonymer m.m. Se t.ex. här: Search results for: ’lebrawn james’ | Flight Club
Obs! Nosto visar de mest klickade/köpta baserat på sökorden, dvs första gången de söker så visar vi inga recs, 2a gången har vi en gissning, 100e gången har vi rätt så bra koll vad besökaren är ute efter.404: (handlar framför allt om att kunden inte ska lämna sidan omedelbart)
Browsing history – senaste klickade varorna
Personliga rekommendationer – produkter som besökaren ej har sett som bör vara av intresse baserat på deras tidigare besök
Topplistor – Antingen en generell eller för flera olika kategorier eller båda
Realista – Lista med reavarorEmails:
Abandoned cart – Skickas ut av Nosto inom x minuter (ehandlaren bestämmer själv) och de designar även mailen själva.Övrigt:
Sen kan vi göra mycket annat som t.ex; fler triggered emails, personliga rekommendationer till nyhetsbrev, content till sidor som bloggar osv.Men som sagt, man får alltid göra en avvägning. Vad för funktionalitet har plattformen, hur mycket produkter har man i shoppen m.m..
Självklart ska du A/B testa och dra dina egna slutsatser och något vi uppmuntrar men man ska också vara försiktig med att dra för stora slutsatser från det, både positivt och negativa. Denna bloggpost är rätt så bra:
How Optimizely (Almost) Got Me Fired – SumAllHar du några specifika frågor så skicka oss ett email så hjälper vi gärna till!
25 januari, 2017 kl. 23:54 #183176SkalHuset.seDeltagareNågon som har koll på alternativ till Nosto? Alltså liknande tjänst.
Vet om addwish och clerk, men tänker att det borde finnas fler aktörer?
26 januari, 2017 kl. 13:24 #183179RobertAWDeltagareHej Skalhuset,
Det finns ju: richrelevance.com, apptus och raptorsmartadvisor.com. Sen finns det ju många mer men Nosto, Clerk, RR, Apptus och Addwish är de som är störst i Sverige.
Med vänlig hälsning,
Robert Larsson26 januari, 2017 kl. 14:06 #183180SimonForslundDeltagareHej,
Kolla Findify.io, vi kommer byta från Nosto till denna tjänst inom kort.
Apptus är även ett alternativ jag skulle kolla på.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.