Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Nordea och deras kundbehandlande
- Detta ämne har 7 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 5 månader sedan av Lastbryggan.
-
FörfattareInlägg
-
3 april, 2012 kl. 15:27 #97805peteDeltagare
För ungefär 5-6 veckor sedan ringde jag Nordea och bad att få ett inlösenavtal för kortbetalning att använda tillsammans med dibs. Visst, fine sade dom och berättade att den avdelningen skulle återkomma ”inom två veckor, men ring tillbaka om det är bråttom”. Ca 10 dagar senare hade jag inte hört något och ringde då upp. Den killen jag skulle snacka med hade tydligen ”varit på kurs de senaste två dagarna”….
Jag får ett möte och allt ser bra ut, det skulle godkännas av något annat folk först. Dagen efter får jag telefonsamtal att min butik har godkänts och att de nu bara ska skicka ut ett avtal för underskrift, så är det sedan klart.
Två veckor senare nu och jag har fortfarande inte sett röken av ett avtal, trots upprepade samtal och löften om att folk ska återkomma till höger och vänster.
Det måste vara jävligt bekvämt att inte vara i beroendeställning av någon och kunna göra precis som man vill. Det har ju varit lite av bankernas mantra i 100 år nu, så varför är jag egentligen förvånad? Men när det är tal om att placera i deras fonder eller annat lukrativt, då är det annan ruljans, sanna mina ord.
Anekdot: Mitt första (och sista) möte med en privatrådgivare hos Nordea var intressant. Jag frågade henne vilka av deras fonder som klassades som etiska fonder. ”Etniska fonder har vi ja… här är de ryska till exempel”.
Dom får ett par dagar till, sen skaffar jag inlösen hos en bank som lever upp till samma standard som gäller utanför bankkontorens läderklädda soffgruppsvärld, samt flyttar mitt privatsparande, företagskonton och allt annat.
Kände att jag behövde ventilera dessa åsikter, plus att jag har sett att representanter för nordea svarat vissa större butiker här direkt på forumet :rolleyes:
3 april, 2012 kl. 15:42 #141375sanmicDeltagareLåter som när vi skulle starta upp med Nordea samt DIBS
Efter 3 månader av ursäkter och undanflykter så fanns fortfarande inget klart från Nordeas sida.
När jag till slut (en torsdag) hotade med att byta bank om inte grejerna var klara dagen efter så började det hända saker.
Telefonen ringde så det glödde och faxen gick varm.
Innan torsdagen var slut så var allt klart.Fattar inte varför man ska behöva bli elak för att det ska hända nåt…
Iaf, idag kör vi dock via SEB eftersom vi fick mycket bättre priser där.
3 april, 2012 kl. 15:44 #141376Jimmy OstromDeltagareJag kan bara hålla med er. Varför ska man behöva höja sin röst för att man vill att ett företag ska sälja till en vare sig det är en tjänst eller produkt.
Tur att det finns roligare saker i livet än dryga leverantörer:o
3 april, 2012 kl. 17:49 #141393AndreasDeltagareKänner igen det där, kämpar på med skatteverket här i Sverige så att de äntligen skulle kunna få mig momsregistrerad.
Har försökt få dem att agera nu redan sedan ibörjan av December. För några veckor skickade de en ny ansökan till mig.
Fördel är väl de att jag har en massa oinbetald moms att röra mig med. Och jag har poängterat för dem att jag vägrar betala ränta denna gång när de är så slöa.
18 juli, 2012 kl. 07:53 #148885MajsanbajsanDeltagareHar igår fått kontakt med Nordea gällande inlösenavtal, och jag måste säga det var en märklig upplevelse. Vår fysiska butik har funnits sen 2007, och alltid haft Nordea som bank, med tillhörande inlösen för kortbetalningar hos dem. Inga problem med ekonomi eller liknande. När vi nu ska ta steget och utvevckla vår webshop och ha kortbetalning, så behövs ett separat inlösenavtal – so far, so good, även om det känns som att man betalar samma sak två gånger. Men jag ska helt plötsligt skicka in resultat och balansrapporter, de vill träffas och se så att vi finns ”på riktigt”, och efter det göra en bedömning om vi blir godkända! Anledningen är ”för många bedragare som startat upp webshopar tidigare.” Är detta ett normalt förfarande verkligen? Vad har reslutat, balans med saken att göra? Jag frågade, men hon sa att det var viktigt, annars skulle vi inte bli godkända. Känns långsökt och aningens skumt måste jag säga. Har någon annan varit med om detta?
Mvh Marie18 juli, 2012 kl. 08:02 #148886JoelDeltagare@Majsanbajsan 48436 wrote:
Har igår fått kontakt med Nordea gällande inlösenavtal, och jag måste säga det var en märklig upplevelse. Vår fysiska butik har funnits sen 2007, och alltid haft Nordea som bank, med tillhörande inlösen för kortbetalningar hos dem. Inga problem med ekonomi eller liknande. När vi nu ska ta steget och utvevckla vår webshop och ha kortbetalning, så behövs ett separat inlösenavtal – so far, so good, även om det känns som att man betalar samma sak två gånger. Men jag ska helt plötsligt skicka in resultat och balansrapporter, de vill träffas och se så att vi finns ”på riktigt”, och efter det göra en bedömning om vi blir godkända! Anledningen är ”för många bedragare som startat upp webshopar tidigare.” Är detta ett normalt förfarande verkligen? Vad har reslutat, balans med saken att göra? Jag frågade, men hon sa att det var viktigt, annars skulle vi inte bli godkända. Känns långsökt och aningens skumt måste jag säga. Har någon annan varit med om detta?
Mvh MarieOja! Samma sak hände mig när jag skulle öppna vårt företagskonto 2007 (där banken alltså inte ens tar en risk) och då var tvungen att detaljerat redogöra för vår kommande verksamhet, kunna visa att vi hade kunder (fast vi inte startat ännu) osv osv
Det var dock Swedbank…
18 juli, 2012 kl. 17:45 #148915NO LINGODeltagareSkrev den här posten för två år sedan. Nordea bank pissar på entreprenörer – NO LINGO Mycket har dock hänt sedan dess. Har ändrat lite uppfattning om Nordea då jag efter bloggposten blivit mycket professionellt bemött. MEN Nordeas stora svaghet är att allt tar en sån satans tid. Försök öppna ett danskt Nordeakonto genom din svenska bankkontakt om du har vääääääldigt gott tålamod eller väääääldigt lång framförhållning. Och var beredd att deponera stora summor pengar för att få göra affärer med dem. De vill ha både hängslen, livrem, livförsäkring och betalt i förskott för att göra affärer med dig. Men som sagt när vi går in i Finland så är det inte omöjligt att vi trots allt byter till Nordea som affärsbank för alla länder. Den som lever får se…
Vill avslutningsvis tipsa dig som vill fortsätta att hetsa upp dig om Nordea om den här sajten Sanningen om Nordea som en känd ehandlare ligger bakom
18 juli, 2012 kl. 20:03 #148916LastbrygganDeltagareÄven jag har skrivet några väl valda rader om Nordeas hantering av nya kunder i denna tråden.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.