Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Nordea nekar direktbetalning
- Detta ämne har 35 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 5 månader sedan av Lastbryggan.
-
FörfattareInlägg
-
24 juni, 2011 kl. 12:28 #124103fotofyndetDeltagare
@lustfull 20814 wrote:
Fick samma idiotiska svar från Länsförsäkringar när vi startade. Det stred mot deras policy!
Nästa gång man får info om räntehöjning på huslånet kanske jag ska meddela ”att det strider mot min policy att betala så mycket ränta”?Säg för guds skull bara inte att du har sex med din partner i huset, för då kanske de drar in lånet helt och hållet!
25 juni, 2011 kl. 07:14 #124106Jimmy OstromDeltagareHe he he skrattar så jag ligger på golvet och gråter
@fotofyndet 21088 wrote:
Säg för guds skull bara inte att du har sex med din partner i huset, för då kanske de drar in lånet helt och hållet!
27 juni, 2011 kl. 12:41 #124136LastbrygganDeltagareNu har jag fått svar ett brev från Nordea och jag kan inte riktigt förstå att de inte vill föra en seriös öppen diskussion här i stället för att försöka avsluta dialogen med ett formellt brev. Jag trodde i min enfald att Nordea var öppna för en diskussion här då de registrerade sig och svarade på mitt inledande inlägg.
Då inget i brevet från dem är noterat som konfidentiellt väljer jag att här öppet redogöra för innehållet som jag kan tycka är lite märkligt och inte ger svar på mina funderingar…
Brev daterat 2011-06-21
Affärsrelation
Ni har önskat inleda ett affärsförållande med Nordea, banken har valt att säga nej tack.
Allmänt kan sägas att banken har skyldighet att ta emot inlåning från allmänheten. När det gäller övriga tjänster och avtal, så som betaltjänster, krediter och övriga företags tjänster gör Nordea en prövning som leder till ett affärsmässigt beslut att ingå avtal med kunden eller inte. Banken har i sin affärsverksamhet rätt att tacka ja eller nej till en affär.Jag vill beklaga att vi inte bemötte er på ett trevligt och professionellt sätt i detta ärende. Vi hade kunnat agera på ett bättre sätt. Vi tar därför åt oss av din kritik, vi skall bemöta kunder korrekt och med service.
Med vänliga hälsningar
Nordea bank AB (publ)Karin Löfgren
KundombudsmanMin första reflektion över innehållet i brevet.
Jag anser mig inte hitta något svar i brevet varför vi blivit nekade direktbetalning hos Nordea.
Det enda jag får ut av att läsa brevet är en känsla av en svag ursäkt att personen som ringde mig inte hade några kommentarer och inte var speciellt trevlig, helt enkelt ett standardbrev för att man måste.Analys av brevet.
När det gäller övriga tjänster och avtal, så som betaltjänster, krediter och övriga företags tjänster gör Nordea en prövning som leder till ett affärsmässigt beslut att ingå avtal med kunden eller inte.
Vad är det som har prövats?
Vi har högsta kreditvärdighet hos de flesta kreditinstitut, självklart inga betalningsanmärkningar. Vi kan kort och gott visa upp en 100% perfekt företagsprofil. Vi är fullvärdiga medlemmar i sDH och medlemmar i Trygg E-handel, följer svensk lag och säljer produkter som är lagliga och som våra kunder vill köpa. Var har prövningen gått snett, vad är det vi inte uppfyller för krav för att kunna erbjuda direktbetalning med Nordea?Banken har i sin affärsverksamhet rätt att tacka ja eller nej till en affär.
Jo, det har jag förstått, men jag kan fortfarande inte förstå varför, och det vill jag ha svar på.
Nordeas kunder kan välja direktbetalning om de beställer erotiska filmer på exempelvis Ginza , exakt samma filmer som vi erbjuder. Nordeas kunder kan också välja direktbetalning om de vill beställa en massagestav på exempelvis Apoteket. Men om Nordeas kund vill beställa en film och en leksak samtidigt säger Nordea nej till direktbetalning. Det hakar jag upp mig på.Jag anser inte att Nordea är konsekventa i sitt ställningstagande och jag ifrågasätter starkt hur man kan fördöma en verksamhet på så lösa grunder som Nordea gör.
Sammanfattning.
Jag känner mig diskriminerad och känner att jag inte kan konkurera på lika villkor bara för att vi har samlat både film och leksaker under ett tak, det är ju tydligen ok om man hade haft dem i skilda butiker. Att det just är Nordea som säger nej förvånar mig också, just med tanke på att de andra bankerna sagt ja.Jag får en känsla av att det är av rädsla och osäkerhet som Nordea säger nej, det kan ju vara någon som kan ta illa upp och då är det bättre att smita ut med svansen mellan benen. Jag är fullständigt övertygad om att flera av Nordeas kunder och personal redan finns i mitt kundregister, men att de skulle få betala med sin bankdosa är tydligen ljusår borta.
Jag tar gärna en fortsatt öppen diskussion och är det någon från Nordea som vill komma och granska oss i sömmarna så är ni mer än välkomna till lagret där jag kan visa er runt och berätta om vår verksamhet.
Jag ser gärna att vi håller och till ämnet och att det inte spårar ut åt olika håll.
Jag har nu även arkiverat brevet på ett säkert ställe inför vidare diskussion.
För den som vill läsa brevet finns det en pdf här.Just my 2 cents om att Nordea nekar direktbetalning.
//Mats6 juli, 2011 kl. 13:29 #124359LastbrygganDeltagareDet känns ju extra ”roligt” när jag idag pratade i telefon med en god kollega i branschen som fått igenom direktbetalning med Nordea.
Det enda som skiljer våra butiker åt är att jag säljer film också, så det måste vara det som Nordea hakar upp sig på. Dessvärre måste man ju gissa eftersom jag fortfarande inte fått någon förklaring till varför Nordea nekar mig direktbetalning.
Återigen om det nu är filmerna Nordea hakar upp sig på så frågar jag mig hur ex. Ginza kan erbjuda direktbetalning via Nordea till sina porrfilmskunder.
Frågorna är fortfarande många men svaren lyser med sin frånvaro…
8 juli, 2011 kl. 06:54 #124419Jimmy OstromDeltagareJag lider med dig Mats, anser att detta är otroligt dåligt eller nej SJUKT dåligt! Jag försöker numera vara en lugn kille men hade detta varit ombytta roller hade jag klarat av att ha ditt lugn i 10 minuter innan jag hade XXXXX……………Som tur är har man en fru som håller en på ”mattan”:rolleyes:
@Lastbryggan 21368 wrote:
Det känns ju extra ”roligt” när jag idag pratade i telefon med en god kollega i branschen som fått igenom direktbetalning med Nordea.
Det enda som skiljer våra butiker åt är att jag säljer film också, så det måste vara det som Nordea hakar upp sig på. Dessvärre måste man ju gissa eftersom jag fortfarande inte fått någon förklaring till varför Nordea nekar mig direktbetalning.
Återigen om det nu är filmerna Nordea hakar upp sig på så frågar jag mig hur ex. Ginza kan erbjuda direktbetalning via Nordea till sina porrfilmskunder.
Frågorna är fortfarande många men svaren lyser med sin frånvaro…
9 juli, 2011 kl. 14:17 #124450LastbrygganDeltagare@Jimmy Öström 21434 wrote:
Jag lider med dig Mats, anser att detta är otroligt dåligt eller nej SJUKT dåligt! Jag försöker numera vara en lugn kille men hade detta varit ombytta roller hade jag klarat av att ha ditt lugn i 10 minuter innan jag hade XXXXX……………Som tur är har man en fru som håller en på ”mattan”:rolleyes:
Jag rycker mest på axlarna och tycker att det är mest Nordeas förlust att inte ge mig direktbetalning.
Det som irriterar mig mest är att jag inte kan få en förklaring till varför dom nekar mig direktbetalning.
Att dom inte vill hålla en dialog överhuvudtaget utan bara gömmer sig bakom ett simpelt brev med ett dåligt försök till ursäkt retar mig också. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.