Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Nischa sitt företag/Skapa konkurrens mot existerande webshopar
- Detta ämne har 13 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 12 månader sedan av Sam.
-
FörfattareInlägg
-
20 december, 2012 kl. 22:03 #99379AlzieDeltagare
Hejsan!
Är rätt ny inom e-handeln och har stött på ett problem och behöver eran hjälp. Tänk er ett scenario där ni har upptäckt en växande marknad, men just inom den branchen finns det redan ett antal webshopar som säljer dessa produkter. Dessa webshopar säljer även tillbehör till dessa ”huvudprodukter” vilket gör att kunderna ofta köper ”allt de behöver” i en och samma webshop.
Tänk er att ni kollat upp att marginalen på dessa produkter är rätt bra samtidigt som det är en förbrukningsvara, vilket gör att kunderna hela tiden måste köpa nytt.
Hur hade ni gjort för att konkurrera med de redan existerande webshoparna? Att sikta på att endast utmärka sig med ett lite lägre pris på sina produkter tror jag ej håller i längden.
Hur tänker ni när ni vill ta reda på ett bra sätt att nischa erat företag på?
Detta är min första tråd och jag hoppas att den inte var allt för förvirrande.
Tacksam för svar!
MVH21 december, 2012 kl. 06:32 #157511QarillionDeltagareSkylta med snabba leveranser och med att mycket finns i lager för omgående leverans tror jag är en stor köpfaktor idag.
Det är alltid svårt att slå sig in i början oavsett vad man gör men ju högre upp i google man kommer på den organiska söken desto bättre kommer nog försäljningen se ut. Man skall nog dock inte ha för höga förväntningar i början.
Det största felet folk gör idag när det gäller ehandel är att tro att det bara är att sitta och titta på skärmen när ordrarna trillar in och plånboken blir fet som aldrig förr
Svårt att ge så mycket konkreta tips när man inte riktigt vet vad det är för bransch även om jag förstår att du inte vill avslöja din nyfunna guldgruva.
21 december, 2012 kl. 08:19 #157513ParvelitoDeltagareJu senare man kommer in, desto dyrare blir det, är en huvudregel. Nu har ju du tur som hittat en växande marknad. Där kan man som regel alltid ta marknadsandelar genom att erbjuda samma sak som de andra. Nya kunder hittar till dig också med smart marknadsföring.
Skall man ta marknadsandelar på en mättad marknad får man räkna med att ha större sortiment, lägre marginaler, större marknadsföringskonto och bättre service till kunderna än de andra har råd med. Det är MYCKET dyrt att ta marknadsandelar så länge ens konkurrenter gör rätt.
21 december, 2012 kl. 08:21 #157514MagentoDeltagareGenerellt, den som gör allting bäst vinner. Investera, investera (finanisellt, tid etc). Groupon har tusentals kopior och att kopiera något är väldigt enkelt. Det viktiga är att göra det bättre än de andra helt enkelt.
21 december, 2012 kl. 10:09 #157518SamDeltagareOm din tänkta marknad är under expansion då får du slå till omgående, vilket är då väldigt svårt att göra på rätt sätt om man är nybörjare.
Be nån av våra mer erfarna kollegor om att vara din mentor. Fundera även på partnerskap, här finns folk som kan ge dig mycket mer än det du förlorar genom att dela vinsten med nån.
21 december, 2012 kl. 10:58 #157521QarillionDeltagare@Parvelito 58044 wrote:
Det är MYCKET dyrt att ta marknadsandelar så länge ens konkurrenter gör rätt.
Just den biten kan jag bli avundsjuk på Har man kunkurrenter i sin bransch som kan koda och sådant så är det ett grymt försprång mot sådana som tex. mig som inte har en aning om sådant och måste betala massa med pengar på utveckling som kanske ändå aldrig blir riktigt 100% så som man vill.
Det finns så mycket man skulle vilja utveckla och göra, men det blir ju så förbannat dyrt!
21 december, 2012 kl. 11:31 #157523AlzieDeltagareHej!
Tack för all respons, det uppskattas!
Fördelen jag har är att jag har en bekant som förmodligen kan programmera hemsidan åt mig för en billig peng.
Det som kommer bli svårt som jag ser det är att få kunder som handlar från de redan existerande konkurrenterna att handla från min webshop, då jag antar att de redan känner sig bekväma med deras leverantör de har idag. Det var främst därför jag funderade på om man skulle nischa sig på just något speciellt eller så.
En nackdel med en nystartad webshop är väl även att jag inte har en lika stor inköpsvolym vilket gör att mina inköpspriser är lite högre än de stora konkurrenterna.
Men jag tänkte även om man kanske skulle använda sig utav DHL istället för posten just för att sänka kostnaderna och kunna ha låga priser, men DHL kanske inte är så uppskattat av kunderna?
Ja, mentorskap/partnerskap eller något sådant skulle vara guld värt. Ni kan ju PMa mig om det skulle vara något ni är intresserade utav.
Fler tips, synpunkter och förslag mottages hjärtligt.
21 december, 2012 kl. 13:06 #157530connywesthDeltagareDet absolut sista man ska göra är att konkurrera med priset, det förstör marknaden för både dig själv och din konkurrent, det finns massor av andra sätt att konkurrera. Det bästa brukar vara att försöksa hitta sin egen nisch som man kan bli bra på och bli det första valet i kundens ögon. Satsa på en väl avgränsad målgrupp och ge dem förstklassig service. Samtidigt som du alltid måst ese till att ha bra marginaler.
Du måste hitta vad som är unikt med ditt koncept, dvs en USP (Unique Selling point) annars är det lika bra att avstå.
21 december, 2012 kl. 14:44 #157535AndreasDeltagareJag skulle aldrig starta en ny ehandel ensam idag längre.
Sök en partner, som besitter de kunskaperna du saknar.
Detta ser jag som en av de största fördelarna vi besitter i vår webbhandel, vi har alla våra specialistområden samt överlappar även varandras kunskap ibland.
Det betyder att vi gör 95% av allt själva och jobbar otroligt hårt att vara bäst på det vi gör. Vilket är otroligt svårt mot jättarna, dock har vi en liten organisation som kan ta snabba beslut och snabbt svara på marknadens önskemål.
En annan sak du skall vara beredd på är att arbeta en massa mot ingen eller väldigt lite lön. Du kommer även göra misstag där du kommer svära och förlora en del pengar.
Starta inte ehandel för o bli rik, starta de för att du gillar det!
21 december, 2012 kl. 15:05 #157536Jimmy OstromDeltagareHåller med på allt:) utan sista raden;)
Jag startar inget för att lära mig (bara för att gå i konken:rolleyes:). Jag startar företag för att tjäna pengar och inget annat, klart det måste vara skoj för att man ska klara sig i längden.
Men ärligt talat, hur roligt är det att jobba för 5-30 kronor i timmen i flera år innan man ”kommer fram”……
Men är så verkligheten, spelar ingen roll om det är fysisk butik eller e-handel. Eller jo man arbetar betydligt fler timmar om man har e-handel än fysisk handel och så är det vare sig man vill eller inte.
@Andreas 58072 wrote:
Jag skulle aldrig starta en ny ehandel ensam idag längre.
Sök en partner, som besitter de kunskaperna du saknar.
Detta ser jag som en av de största fördelarna vi besitter i vår webbhandel, vi har alla våra specialistområden samt överlappar även varandras kunskap ibland.
Det betyder att vi gör 95% av allt själva och jobbar otroligt hårt att vara bäst på det vi gör. Vilket är otroligt svårt mot jättarna, dock har vi en liten organisation som kan ta snabba beslut och snabbt svara på marknadens önskemål.
En annan sak du skall vara beredd på är att arbeta en massa mot ingen eller väldigt lite lön. Du kommer även göra misstag där du kommer svära och förlora en del pengar.
Starta inte ehandel för o bli rik, starta de för att du gillar det!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.