Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Ni som skickar med både Posten och X?
- Detta ämne har 18 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 7 månader sedan av Soffs.
-
FörfattareInlägg
-
30 mars, 2011 kl. 18:30 #121137AnkisDeltagare
I textalk har kan man har flera fraktalternativ och jag har nu haft enhetsfrakt 49:- med DHL och möjlighet att välja posten med faktiska kostnader, oftast skrymmande brev 1-2kg. Fraktfritt över 2000:- gäller alltid DHL och är inskrivet i villkoren. Kan man inte göra så i de flesta shopar?
Tyvärr så är nya postombudet så omständigt på min ort så jag kan inte längre lämna de enstaka i veckan som vill ha med post istället, så idag tog jag bort posten som alternativ men jag är osäker på om jag förlorar kunder på det? Det är skrymmande brev som det då blir och den postsäcken står helt öppen bland folk hos ombudet så jag vet inte om det kan bli stulet och affären tänker inte ändra det så vad gör man ….det är skit med avregleringen av postens företagscenter.
Dock tycker jag DHL är mycket snabba och har ganska gott om ombud.31 mars, 2011 kl. 06:58 #121155RobDeltagareJag använder inte själv DHL, men jag har råkat ut för dom några gånger som konsument. Det strular ofta (fel ombud eller att jag fått åka 3 mil till deras terminal och hämta) så numera drar jag mig för att handla om DHL är enda alternativet. Då byter jag faktiskt hellre leverantör.
31 mars, 2011 kl. 07:03 #121156ZablerDeltagareRob, låter som tråkiga erfarenheter.
Jag har nu skickat dryga 1000 paket med DHL och hittills har de strulat till det 5-6 ggr.
En felmarginal på 0,005% är acceptabelt tycker jag Speciellt som de har löst problemet varje gång, även om det tagit tid.En gång ett bortslarvat paket som hittades, andra gånger handlar det bara om bara om oförklarliga förseningar.
31 mars, 2011 kl. 07:42 #121162ParvelitoDeltagareNu blir det väl 0,5% felmarginal, men jag kan som nyttjare av DHL instämma i att de gör definitivt inte fel oftare än vare sig Posten eller Schenker.
31 mars, 2011 kl. 08:01 #121163RobDeltagareJag har uppenbarligen haft otur, men tre av fyra paket har strulat. Kanske inkörningsproblem med ombudet i mitt område.
31 mars, 2011 kl. 08:09 #121164TomasDeltagare@Rob 17767 wrote:
Jag använder inte själv DHL, men jag har råkat ut för dom några gånger som konsument. Det strular ofta (fel ombud eller att jag fått åka 3 mil till deras terminal och hämta) så numera drar jag mig för att handla om DHL är enda alternativet. Då byter jag faktiskt hellre leverantör.
Det är troligen som vanligt att det är de lokala avvikelserna som påverkar inställningen till de olika fraktbolagen. Jag förstår ju om du hellre väljer annan leverantör som kan erbjuda ett fraktbolag du har bättre erfarenhet av. Det svåra är ju att som handlare veta hur den samlade bilden ser ut.
Jag har tex råkat ut för en kund (företag) som nästan backade ur när han fick höra att det var Poståkeriet som skulle leverera. Det skulle aldrig gå bra förklarade han. Och mycket riktigt sket det sig, de strulade till det ordentligt…..
Jag själv fick vänta 3-4 dagar mer än förväntat för ett par veckor sedan då jag beställde lagerhyllor från Clas Ohlson. Nu blev ju totalupplevelsen heller inte bättre av att 4 av 4 hyllor var transportskadade. Behöll ändå en av dem och körde tillbaka 3 til llokala Clas Ohlson (det jag skulle slippa genom att handla på postorder – som dessutom skulle leverera på en dag….)
ja, det är inte lätt det här med frakter.
Kikade lite på nån film från Emeet 2011 där man bla diskuterade betalsätt och antalet betalsätt. Kanske är det inte alltid bra att erbjuda ”för många” betalsätt. Kanske gäller det också antalet fraktalternativ? Kunden får så många val att man stannar upp och i värsta fall hoppar av köpet?
31 mars, 2011 kl. 08:30 #121165ZablerDeltagare@Parvelito 17774 wrote:
Nu blir det väl 0,5% felmarginal, men jag kan som nyttjare av DHL instämma i att de gör definitivt inte fel oftare än vare sig Posten eller Schenker.
Självklart blir det så, lyckades skriva till någon blandning av heltal och %.
9 april, 2011 kl. 08:24 #121541Jimmy OstromDeltagareJag håller med.
Vi skickar ca 5000 paket om året och har kanske 5-10 fel så det är bra tycker jag.
@Parvelito 17774 wrote:
men jag kan som nyttjare av DHL instämma i att de gör definitivt inte fel oftare än vare sig Posten eller Schenker.
9 april, 2011 kl. 16:43 #121551SoffsDeltagareVi har mer problem med DHL-leveranser till oss än från oss. I vintras tappades våra paket bort på terminalen i Malmö och fick inte plats på bilen. De problemen var dock lokala. Ut till kund går det jättebra (utom justigår då en kund i Nacka fick avisering om att hämta i Göteborg men det var första gången något kommit fel).
Vi erbjuder fri frakt med DHL och tar 49:- för posten. Upplevelsen är att ju längre norrut man bor, desto mer sannolikt är det att kunden väljer posten. Norr om Gällivare är det i princip ingen som väljer fri frakt med DHL utan alla föredrar att betala.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.