Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Ni med Svea, när skickar ni fakturan?
- Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av andreaswedberg.
-
FörfattareInlägg
-
18 februari, 2013 kl. 13:51 #99660TomasDeltagare
Ja, egentligen är väl frågan gällande alla system. Men själv har jag precis börjat använda SveaWebPay faktura och låter de skicka en faktura med brev efter att jag bockat av ordern som levererad i deras system. Och det gör jag först när ordern är skickad från oss, kanske med någon dags fördröjning också. Det för att fakturan som går som brev inte ska dyka upp före varorna som kan ta 2-3 dagar. Hur resonerar ni? Själv är jag av den uppfattningen att konsumenter störs mer av att få en faktura innan varorna än när det gäller ett företag och det är det jag vill undvika. Men det vore smidigare att inte behöva tänka på saken. Är det bättre att låta fakturan skickas som mejl och det direkt. Tror ni det för kunderna accepteras bättre att få en mejlfaktura samma dag som ordern läggs och att det mer ok att den kommer innan varorna när den mejlas?
Hur gör ni och vad tycker era kunder?
18 februari, 2013 kl. 14:21 #159920jonathanbDeltagareFakturan skickar du lämpligen utskriven tillsammans med varan du sålt.
18 februari, 2013 kl. 14:32 #159921TomasDeltagareTrött mån em, jag glömde nämna att i mitt fall har jag 3PL och idag (blir annorlunda senare) är den möjligheten att bifoga den med leveransen inte aktuell, annars är det klart ett av de bättre sätten när det gäller konsumentköp i vilket fall.
18 februari, 2013 kl. 17:33 #159930PrixDeltagareI sådant fall hade jag gjort som du verkar göra idag. Beställning inkommer måndag, faktura markeras som lev. tis eller ev. ons. På så sätt bör det ju komma ungefär samtidigt eftersom fakturan också tar minst en dag om inte två.
19 februari, 2013 kl. 12:13 #160002VATadviserDeltagareJag har ganska länge skickat fakturan ungefär samtidigt som jag skickat varan. Det är ingen som har klagat på att de fått fakturan innan varan kommit. Jag tror att det är det faktum att man inte betalar förrän varan kommit som är poängen. Kredittiden tror jag inte spelar någon roll.
19 februari, 2013 kl. 16:39 #160020TinaDeltagareDet känns som det är en fördröjning i Sveas system, att fakturan inte skickas ut samtidigt eller att den går som B-post.
Vi skickar alltid fakturan samma dag som vi skickar paketet och det är fler som frågar varför fakturan inte har kommit, än att den har kommit före varorna. Det känns som om fakturan oftast kommer 1-2 dagar efter paketet.19 februari, 2013 kl. 18:32 #160027andreaswedbergDeltagareVi använder också Svea, men skickar fakturan via e-post. För att förhindra att fakturan dyker upp före varorna så låter vi Schenker meddela oss (via EDI) när leverans har skett och på det kommandot talar vi om för Svea att skapa och skicka fakturan.
Trots detta så händer det ibland att vi får felaktiga besked vilket nästan alltid leder till att kunden ifrågasätter varför de fått fakturan när de inte fått några varor.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.