Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Ni med streckkodsläsare på lagret. Hur gör man?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97317
    Lina.Nilsson
    Deltagare

    Jag har läst att en del av er e-handlare använder er av streckkodsläsare på lagret. Efter att vi har räknar på antal produkter och hur stora ytor som vi kommer att behöva för vårt lager så har vi börjat fundera om det inte är värt att optimera vårt lager direkt för att börja använda streckkodsläsare från start.

    Så ni som använder er av streckkodsläsare hur kommer man igång? Hur ser era rutiner ut. Jag behöver all er samlade kunskap! :D

    #135903
    MickeB
    Deltagare

    @Lina.Nilsson 34175 wrote:

    Så ni som använder er av streckkodsläsare hur kommer man igång? Hur ser era rutiner ut. Jag behöver all er samlade kunskap! :D

    Börja med att optimera inmatningarna och se till att det som måste matas in i samband med pack/plock finns lätt tillgängligt på packsedlar och annat.

    Därefter ser du till att informationen som ska matas in skrivs ut som streckkod på blanketterna.

    Sen kan du köpa en läsare och använda istället för fingrarna! =)

    Vi använder läsaren endast vid utleverans för att läsa av KolliID. KolliID finns redan kopplat med ordern i systemet, så när det läses in så markeras ordern som levererad automagiskt.

    #135908
    Prix
    Deltagare

    MickeB: Vad är de för system ni använder? Eget eller något köpt?

    #135909
    MickeB
    Deltagare

    @Prix 34194 wrote:

    MickeB: Vad är de för system ni använder? Eget eller något köpt?

    Prestashop i grunden och sedan egen-knackade script.

    #135993
    Lina.Nilsson
    Deltagare

    @MickeB 34186 wrote:

    Börja med att optimera inmatningarna och se till att det som måste matas in i samband med pack/plock finns lätt tillgängligt på packsedlar och annat.

    Därefter ser du till att informationen som ska matas in skrivs ut som streckkod på blanketterna.

    Sen kan du köpa en läsare och använda istället för fingrarna! =)

    Vi använder läsaren endast vid utleverans för att läsa av KolliID. KolliID finns redan kopplat med ordern i systemet, så när det läses in så markeras ordern som levererad automagiskt.

    Känner du till något företag som man kan anlita för att få hjälp med detta?

    #135994
    MickeB
    Deltagare

    @Lina.Nilsson 34297 wrote:

    Känner du till något företag som man kan anlita för att få hjälp med detta?

    Nix. Problemet med konsulter är att systemen nästan alltid utvecklas utifrån en teknisk synvinkel snarare än utifrån din verksamhet. Systemet ska ju underlätta för dig och anpassa sig efter ditt sätt att arbeta – du ska inte behöva anpassa dig till systemet.

    Så den du behöver anlita behöver ha dels tekniskt kunnande och dels bra insikt i ehandel och dessutom insikt i din verksamhet.

    Det finns säkert generella system att köpa på marknaden, men frågan är om de hjälper dig, eller bara gör din dag krångligare.

    #136271
    Lina.Nilsson
    Deltagare

    @MickeB 34298 wrote:

    Nix. Problemet med konsulter är att systemen nästan alltid utvecklas utifrån en teknisk synvinkel snarare än utifrån din verksamhet. Systemet ska ju underlätta för dig och anpassa sig efter ditt sätt att arbeta – du ska inte behöva anpassa dig till systemet.

    Så den du behöver anlita behöver ha dels tekniskt kunnande och dels bra insikt i ehandel och dessutom insikt i din verksamhet.

    Det finns säkert generella system att köpa på marknaden, men frågan är om de hjälper dig, eller bara gör din dag krångligare.

    Tack för ditt svar. Du kan ha mycket rätt i det du skriver. Då är ju bara frågan hur vi ska gå vidare med det här. Vi kommer att driva flera separata butiker i två bolag (på sikt). Så den interna logistiken är nog det som är viktigast för oss i dagsläget.

    #136272
    Prix
    Deltagare

    @Lina.Nilsson 34621 wrote:

    Tack för ditt svar. Du kan ha mycket rätt i det du skriver. Då är ju bara frågan hur vi ska gå vidare med det här. Vi kommer att driva flera separata butiker i två bolag (på sikt). Så den interna logistiken är nog det som är viktigast för oss i dagsläget.

    Ring Micke och locka honom med saftiga pengar :rolleyes:

    #136273
    MickeB
    Deltagare

    @Lina.Nilsson 34621 wrote:

    Tack för ditt svar. Du kan ha mycket rätt i det du skriver. Då är ju bara frågan hur vi ska gå vidare med det här. Vi kommer att driva flera separata butiker i två bolag (på sikt). Så den interna logistiken är nog det som är viktigast för oss i dagsläget.

    Om jag vore du skulle jag vänta lite med optimeringen. När ni kommer igång kommer ni att upptäcka en del flaskhalsar och problem som ni inte hade förutsett. När ni väl identifierat dessa flaskhalsar så är det enklare att göra en spec på vad det är ni behöver, och därmed enklare att beställa hjälp – och få rätt resultat.

    #138981
    Markus Kinnander
    Deltagare

    Jag skulle börja med att fundera på hur huvudprocesserna på lagret bör fungera för att vara effektiva, dvs inleverans, inlagring, lagring och utleverans. Var kommer godset in i lagret och vilken mottagningskontroll krävs? Hur kommer godset packat och hur är det märkt? Vilken förvaringsutrustning behövs? Vilken artikelplacering behövs i förhållande till tex uttagsfrekvens eller skrymme/vikt? Hur ska plock ske? Hur och var sker pack? Hur skickas godset ut? Parallellt hade jag funderat på infoflödet; Plocklista,följesedel, märkning, transportetikett etc, dvs när/var/hur ska det fungera ihop med flödet och huvudprocesserna.

    Har man ännu ingen erfarenhet av lager och dess aktiviteter/processer så kan det vara svårt att fastställa processerna innan starten av verksamheten. Då rekommenderas studiebesök på andra verksamheter för inspiration. Tänk flexibelt och att förutsättningarna och verksamheten kommer att förändras. Det kanske behövs fler packstationer eller mer lagerplatser eller större mottagningsyta på sikt. Själv har jag använt ungarnas Lego ett par gånger för att enklare visualisera flöden och förutse flaskhalsar innan de är verklighet.

    Vad det gäller IT och informationsflöde så är det ingen underdrift att säga att ett effektivt informationsflöde är en förutsättning för ett effektiv fysiskt flöde. Är det en omfattande verksamhet redan i starten så hade jag tittat på effektiva IT-hjälpmedel redan nu. Kommer dock starten att ske i begränsad omfattning, dvs det går inledningsvis att jobba utan mycket IT-stöd så hade jag börjat med att få ordning på det fysiska flödet innan jag började att implementera streckkoder, handskanner etc.

    När verksamheten väl är igång och bra rutiner har växt fram (standardiserat arbetssätt) hade jag sett över alla processer igen för att ytterligare vässa rutinerna och sedan kartlagt var jag skulle behöva IT som hjälpmedel. MickeB uttrycker det klockrent som skriver att systemet ska vara anpassat efter arbetssättet och inte tvärtom. Jag hade också varit noga med att se till att ha ett system att växa i (flexibilitet), dvs att jag succesivt kan öka graden av IT vartefter min verksamhet och behov växer. Använd IT i första hand där tex mest tid kan sparas in eller där fel ofta uppstår pga tex manuella knappningar i systemen eller felläsning på pappersplocklista eller dyl. Kan IT ge er några konkurrensfördelar genom tex bättre eller snabbare information till era kunder? Alltså kan IT både förenkla och förädla verksamheten.

    Sammanfattningsvis så vill jag påstå att några av nyckelorden till effektiv internlogistik är processorienterat tankesätt, IT som hjälpmedel och flexibilitet i allt.

    Lycka till!
    /Markus

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.