Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Nelly.com – lockbete?
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 1 månad sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
6 november, 2011 kl. 23:35 #96775sandstromDeltagare
Eftersom jag själv har en butik med fokus på smycken och accessoarer, så försöker jag hålla koll på andra butiker inom mode och nelly.com är ju en av jättarna vilket säkert är bekant för de flesta.
När jag googlade på en del varumärken så dök Nelly.com upp både i betalda google-annonser och i SERPen och detta kanske man inte tycker är särskilt konstigt då de har hur många varumärken som helst.
MEN…
det visar sig att de har landningssidor för flertalet varumärken där det inte existerar några produkter och om man sedan tittar i deras lista över alla varumärken så existerar de inte.
Är detta ett sätt att lura konsumenter till butiken eller finns det en annan förklaring? Följer man i så fall googles regler för adwords?
Testa t.ex. att googla House of Harlow som är ett hyfsat känt märke och översta Adwords-annonsen är:
House Of Harlow online | Nelly.com
www_nelly_com/HouseOfHarlow
Handla från House Of Harlow här! Snygga kläder och mode onlineDock bara en landningssida och HoH finns inte med i listan över deras varumärken.
:confused::confused::confused:
7 november, 2011 kl. 00:00 #129908hakedqDeltagareDet kan inte vara så att Nelly tidigare har haft House of Harlow i sortimentet?
Om det är ett sätt att lura kunder till butiken är det inte speciellt genomtänkt, 99% av besökarna klickar nog på bakåtknappen direkt när man möts av ”Ditt val genererade 0 artiklar från House of Harlow”, och det är ju klick Nelly får betala för.
7 november, 2011 kl. 00:08 #129909sandstromDeltagareJag vet inte historiken, men den är inte relevant med tanke på att de idag köper trafik med House of Harlow som keyword.
Mig veterligen så får man inte annonsera om något som man sedan inte erbjuder på sin sida enligt googles regelverk.
Anledningen till att jag började kika närmare på det är att min sambo sagt det vid ett flertal tillfällen då hon sökt efter vissa märken.
7 november, 2011 kl. 00:18 #129910sandstromDeltagareEtt annat konstigt exempel.
Sök på: nelly dogeared
(dogeared tillverkar smycken och inte kläder!)
Du får då upp massor av sidor hos nelly som är tomma (utan produkter) under t.ex.
barnkläder/märkeskläder/dogeared
kvinna//märkeskläder/dogeared
man/märkeskläder/dogeareddet konstiga är att deras egen beskrivning av varumärket är:
”Vackra smycken och organiska bomullsväskor med budskap från Kalifornien – som syns på kändisar världen över!” hmm…
och vet ni vad. Dogeared finns inte med i listan över alla deras varumärken…
7 november, 2011 kl. 00:58 #129911evomediaDeltagareHej
Har märkt det jag med.
Tror att dom undersöker marknaden… om tillräckligt många kommer in så kanske dom väljer att ta in varumärket.
sen är det nog även för att öka content och få en fler keyword träffar på google.
7 november, 2011 kl. 08:21 #129915Katrin LundgrenDeltagareEn hel del av de större butikerna gör detta ibland. Varför ingen aning, men jag har sett det på flera större butiker. Gissningsvis kanske de outsorcat adwords och att man inte alltid har stenkoll på sortimentet. Man kanske tidigare haft varan men slutat osv
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.