Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Negativ inställning mot e-handlare
- Detta ämne har 27 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 2 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
12 september, 2011 kl. 08:17 #126571NicklasDeltagare
Det är nästan lika kinkigt när du har fysisk butik, då får konkuransen inte vara för stor i kommunen. Jag tycker att det är bra att leverantörerna är hårda på vem de tar in som får sälja varorna.
12 september, 2011 kl. 08:31 #126572Jimmy OstromDeltagareNjaa inom bilstereo branschen är det hyffsat okej att sälja på nätet. Men tyvärr så sätter våra leverantörer krav på att vi ska hålla priserna och det tycker jag är helt okej för vi vill alla tjäna pengar såklart. Men problemet att ”hålla priserna” gäller bara för en del handlare och inte alla ( dom stora får göra hur dom vill). Jag räknas inte som en av dom stora och får då helt enkelt se på när dom stora dumpar priserna och vi får inte röra ett finger, tråkigt men sant.
Jag har byggt upp mitt konktaktnät av leverantörer när jag hade butik så det är inga problem för mig idag och tror nog det är okej för dom flesta att sälja på nätet då detta är en liten bransch så vill alla tjäna pengar och säljer då till vem som helst skulle jag tippa, men dom nya brukar överleva i ca 1,5 år innan dom får kasta in handuken och jag förstår dom för det är tufft.
Men jag håller på att kicka igång en helt annan hemsida som bara ska sälja hemstereo och där, DÄR, DÄR, DÄR ska vi inte snacka om idioter till leverantörer. Det är butik, showroom och hela faderulan som gäller om man ska få köpa en produkt.
Så det ska bli oehört intressant (läs pissigt) att ge sig in i den branschen, för jag kommer aldrig (detta lär jag väl få äta upp inom sin tid) starta ett showroom :rolleyes:
Så svaret på din fråga Joel (sorry att jag svävade ut ”lite”:rolleyes:) för mig är det lungt för jag är ”känd” för dom flesta och jag sätter ganska höga krav på mina leverantörer då jag är trött på massor med skitleverantörer som ploppar upp och tror man ska handla av dom när dom inte tar i garantier och har sjukt långa leverantörer. Jag har kastat ut massor av leverantörer så jag orkar inte göra detta längre utan då är detta bättre att sätta höga krav från början så slipper man bli frestad att handla av dom för dom går aldrig med på mina villkor
@Joel 23823 wrote:
Jimmy, upplever du att det var enklare att köpa från nya leverantörer när ni hade en fysisk butik än nu när ni bara kör på e-handel?
12 september, 2011 kl. 08:38 #126575Jimmy OstromDeltagareJa det är även tufft med fysisk butik. Jag kan förstå till viss del att leverantörer inte vill att man ska dumpa priserna (dock är det olagligt att säga det), men jag har svårt att förstå varför dom inte vill sälja till alla, det är inte så att alla har samma priser.
Hur ska då företagare som är bra och seriösa kunna bli stora om man inte får sälja deras grejer?
Var drar man gränsen, jo jag vet. Dom pratar med sin bästa kund och han säger att XXX ska öppna en butik och jag vill inte att du ska sälja till han. Leverantören drar ner brallorna och säger INGA PROBLEM!
Nej fri handel så länge man gör rätt för sig och så länge man inte förstör ett varumärke anser jag är det ända rätta trots att jag tror att detta aldrig kommer hända tyvärr……
@Nicklas 23826 wrote:
Det är nästan lika kinkigt när du har fysisk butik, då får konkuransen inte vara för stor i kommunen. Jag tycker att det är bra att leverantörerna är hårda på vem de tar in som får sälja varorna.
12 september, 2011 kl. 08:44 #126577IreneDeltagareMånga av mina leverantörer kräver (!) att man har fysisk butik. Jag insåg rätt tidigt i mina samtal med dessa att de förväntade butik så skyndade mig (under samtalets gång) att sätta upp: ”Hämta i butik” som leveransalternativ. Funkar bra om det är utländska leverantörer…”lagerbutik”…ljög ju inte iaf . Fick dock panik när en svensk leverantör skulle titta förbi – men det löste sig och nu blir det ju riktig butik .
12 september, 2011 kl. 19:38 #126618FlugfiskekompanietDeltagareTack för alla svar!!!
17 september, 2011 kl. 16:34 #126917Per NilssonDeltagare@Flugfiskekompaniet 23875 wrote:
Tack för alla svar!!!
I början hade vi också problem med att få leverantörerna att sälja till oss. Sedan åkte vi på en mässa i Tyskland och träffade dem öga mot öga och då vart det helt plötsligt mycket enklare. Nu säljer vi knivmärken som egentligen bara är till för ”riktiga” butiker.
Mitt tips till dig är att bygga upp en riktigt bra relation med dina leverantörer. Det är guld värt i långa loppet.
18 september, 2011 kl. 18:19 #126958busbjornenDeltagareÄr du säker på att det är lagligt Parvelito?
Vi har precis fått samma problem med en leverantör som vi har haft i 2 år och sålt ganska mycket av.
De har nu fått en svensk grossist som försöker tvinga oss att köra deras priser.Jag har letat lite bland lagarna och tycker att konkurrenslagen 2008:579 är väldigt tydligt med att detta inte är lagligt. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20080579.htm
En leverantör får inte bestämma återförsäljarens priser på något sätt, förutom att sätta ett maxtak. Som jag tolkar det får leverantören heller inte välja sina återförsäljare då konkurrensen begränsas eller snedvrides.
Men jag kanske tolkar lagen fel? Synpunkter?@Parvelito 23819 wrote:
Om vi börjar med frågan, så ja, det är lagligt.
Jag tycker leverantörerna gör fel som helt kategoriskt stänger ute E-handlare, men jag förstår att de tycker att åtminstone delar av sortimentet skall ha ett E-handlarförbud. Jag läste någonstans som hastigast att det inom vissa branscher är så många som 75% som först går till butiken för att klämma och känna, och sedan handlar de varan på nätet. Jag förstår hur de som står med sina butiker känner sig.
Skall vi sedan lägga handen på hjärtat så har E-handeln generellt sett haft väldigt nära till att använda priset som konkurrensvapen.
Men, som med så mycket annat så är ju fiskebutiker inte något som finns i alla städer längre. Fackhandelsdöden sprider sig även där i takt med att de stora städerna bygger gigantiska köpcentrum. Och jag tror att de märken som skall bli vinnare i Sverige är de som klarar av att ge dem med butiker en bättre marginal samtidigt som de finns representerade på nätet. Det går att ”trolla” lite med marknadsföringsbidrag, konsignationslager, regelrätta rabatter och nyhetsförsprång. Då behöver man inte säga nej tack till en rad nätbutiker, utan kan börja resan mot att marknadsföra sina produkter även på nätet.
18 september, 2011 kl. 18:22 #126959danielanderssonDeltagareJag som privat näringsidkare måste väl ändå ha rätt att välja om jag inte vill göra affärer med en kund.
18 september, 2011 kl. 18:51 #126960busbjornenDeltagareFaller det inte under diskriminering om kunden inte avviker från butikens normala handelsförfarande. T.ex om kunden handlar en vara i en fysisk butik/nätbutik och betalar med kontokort. Det låter inte så lagligt att vägra en kund utan någon typ av särskild motivering. (Typ betalningsanmärkning vid faktura mm.)
18 september, 2011 kl. 18:52 #126961ParvelitoDeltagare@busbjörnen 24254 wrote:
Är du säker på att det är lagligt Parvelito?
En leverantör får inte bestämma återförsäljarens priser på något sätt, förutom att sätta ett maxtak. Som jag tolkar det får leverantören heller inte välja sina återförsäljare då konkurrensen begränsas eller snedvrides.
Men jag kanske tolkar lagen fel? Synpunkter?Nej, en leverantör kan inte säga åt ett företag att de måste sälja till det där priset. Däremot kan de sätta ett pris som gör det omöjligt för dig att hålla ditt pris, så länge de har en konsekvent prissättning till alla. Och så kan man ju söka marknadsföringsbidrag som motsvarar x% rabatt, om man marknadsför varumärket på ett positivt sätt, och då vill man inte se prispress.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.