Startsida › Forum › E-handelsforumet › Feedback & Kritik › Nästa Steg för oss!
- Detta ämne har 24 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 7 månader sedan av danielandersson.
-
FörfattareInlägg
-
22 maj, 2013 kl. 22:44 #164392nmnDeltagare
För det första, se över din skattesituation om du har EF eller HB, är det dina pengar på kontot eller det du kommer behöva betala i skatt på den vinst du bundet i ökat lager?
I övrigt så har du fått bra tips i tråden.
23 maj, 2013 kl. 05:40 #164395bizDeltagare@Prix 65184 wrote:
Berra: Detta skulle i mitt fall troligtvis betyda antingen byta plattformsleverantör, men då kanske helst bygga något eget.
Greger: Effektiviteten i system har jag länge funderat över. Det finns väldigt bra prisfiler att hämta från en av mina leverantörer. Dessa inkluderar ju dock ett stort antal produkter, säkert närmare 15 000. Skulle man kunna sortera i dessa filer så att istället för att hämta bara pris så hämtas produkttexter, EAN nummer m.m skulle jag effektivt kunna öka antalet produkter väldigt snabbt. Även att koppla det till leverantörens lager för att beräkna leveranstid hade varit toppen.
Spontant känns det som Magento skulle passa er som hand i handsken för att sälja film som är så kampanjdrivet. Att automagiskt importera/uppdatera data från en leverantörs fil ska inte vara några problem alls för magento.
För film måste funktionerna för segmentering vara guld värda, med magento kan ni i princip göra allt som cdon/discshop gör, automatiskt maila ut rabattkoder till kunder som inte handlat på X antal månader, maila alla som köpte tex Baksmällan 1 när Baksmällan 3 finns att förboka och ge dem ett bra boknings erbjudande. rabattstege, visa banners beroende på vad kunden har i sin varukorg etc… Sedan finns så klart all basfunktionalitet, eller kan kodas till så du slipper manuellt hantera boknings knappar och sånt.
Men AO är effektiv lagerhantering för att växa, tror inte att 200K räcker för en sådan här men måste spara grymt med tid när man ska skicka ut stora mängder prebooks Model 9000 . Men i ett mer realistiskt lagersetup så bör det inte ta många sekunder per order när en stor förbokning ska skickas ut om fakturor/fraktsedel kommer ut automatiskt känns som man bör klara att packa ca 80 dvd orders per timme och person.
23 maj, 2013 kl. 06:54 #164398Katrin LundgrenDeltagareJag skulle tänka effektivisera så mycket det bara går. Det är ett måste i dag för att växa. Design är nog bra att hotta upp, men är det inte effektivt bakom skalet i en webshopp så fungerar det inte hur snygg design du än har. Lager och orderhantering är hjärtat i verksamheten se till att den fungerar effektivt är mitt råd. Se över och automatisera det du kan automatisera
23 maj, 2013 kl. 07:39 #164399ParvelitoDeltagare@Prix 65184 wrote:
Berra: Detta skulle i mitt fall troligtvis betyda antingen byta plattformsleverantör, men då kanske helst bygga något eget.
Om du har en bra leverantör så inser dem att det du vill göra inte är något unikt för bara dig. Då kan man kanske hitta vägar där dem utvecklar åt rätt håll, och där du betalar en mindre del av utvecklingskostnaden.
Det låter som det här med nya produkter och lagersaldo från leverantörer med automatik något där det finns en rätt stor potential att göra något bättre idag, Det behöver ju inte vara fel att satsa några tusenlappar på en sådan funktion om den minskar din arbetsbörda med ett par timmar i veckan.
Skall du göra något åt designen, så ta hjälp av en konverteringsexpert så kan den investeringen löna sig, men annars är jag skeptisk till detta med loggor och grafik. Jag har sett en hel del tester på det här med design, och gemensamt för dem är att så länge man kravlar sig över ribban för OK i kundens ögon så räcker det. Snygga sajter säljer inte mer med automatik, och redesign är ofta pengarna i sjön.
23 maj, 2013 kl. 08:11 #164400MagentoDeltagareAngående det här med design. Design för mig är inte bara färger och fina bilder utan att det faktiskt är en kombination av funtionalitet och fina färger .
Exempelvis att använda Mega-dropdown, Search-auto complete (som är relevant och snygg), bra filtrering, modern sortering ( största besparing i % eller kr) kan jag tycka är en designförbättring. Om man nu ska använda det breda begreppet design utan avgränsningar.
(kanske inte direkt relaterat till trådens första inlägg men för att förebygga invändningar mot mitt inlägg så tycker jag att en del av summan kan gå till just design(interaktionsdesign/grafisk design )
23 maj, 2013 kl. 09:20 #164402Katrin LundgrenDeltagareDesign i den aspekten jag pratade om den nu var rent skönhetsmässigt eftersom det var så jag uppfattade Prix när han pratade om att han fått kritik för designen.
Ska vi prata design rent generellt så handlar bra design i mina ögon om god användarvänlighet helt enkelt inte om snygghet. Det i sin tur leder till bra konvertering om man har rätt erbjudande i övrigt mot rätt målgrupp. Sedan kan man självklart kombinera det med snygghet det ena utesluter inte det andra.
Det du pratar om med drop down menyer och sökfunktioner samt filtrering är för mig ren funktion som syftar till användarvänlighet för kunden. Det kan sedan göras mer eller mindre snyggt i en design, men även en skitful design med bra funktioner som är användarvänlig är tusen gånger bättre än en snygg design utan användarvänliga funktioner
23 maj, 2013 kl. 14:52 #164419GregerADeltagareJo, jag kan tänka mig att en uppfräschning av designen skulle påverka positivt. Nu tillhör ju inte jag själv de som sitter med den häftigaste designen precis – men även här kommer det snart att ske lite saker. Det har varit en hel del under skalet som tagit upp resurserna, men det börjar lossna nu.
Det finns säkert en handfull plattformar som skulle kunna funka för dig om du nu upplever begränsningar i din nuvarande plattform. Magento kan ju det mesta, men är idag knappast en gör-det-själv-lösning. En o annan myra har säkert också något att erbjuda, särskilt om du även jobbar via Tradera.
Att byta plattform är alltid jobbigt, så om du ändå inser att du bör byta plattform, så skulle jag råda dig att göra det nu. Senare har du ännu mindre tid att lägga på det.
23 maj, 2013 kl. 15:22 #164422PrixDeltagareMånga bra förslag! Magento ska jag titta närmare på. Som sagt är min kunskap begränsad till att utföra programmering och design så vid ett sådant plattformsbyte så blir det nog en anställning av ett snille på området. Det låter bara så fruktansvärt jobbigt att byta plattform.
Andra saker som jag gärna vill veta var Ni tror och tänker om är bland annat:
– En mini-redaktion för filmrecensioner, nyheter inom filmvärlden och annat smått och gott.
– Produktutveckling är något jag ständigt jobbar med, både för att bredda sortiment och att få kunder som söker efter mer än bara en film. Dock så blir man ibland lite blind, så vilka produkter tror du skulle passa att jag tar in bortsett från fler filmer?
– Marknadsföring. Vilka kanaler tror du passar bra? Har ju ett par olika idag men även här är det lätt att bli blind. Ska man satsa på TV? Tidningar (finns inga renodlade filmtidningar)? Plusset? Utskick? Eller bara webb?
– Något som jag kan ordna för att ge extra mervärde till kunder? Något som saknas hos konkurrenter eller som de har men inte jag?
23 maj, 2013 kl. 16:38 #164425HenshDeltagareHej Prix,
Om du nu vill bredda ut ditt sortiment vill jag ge dig följande förslag: samlarutgåvor av olika filmer. Många av dina konkurrenter saknar detta i sina sortiment. Med samlarutgåvor menar jag då typ filmer med medföljande figur och annat gott. Vad säger du om det – svårt att få hem? Det finns trots allt ett gäng filmnördar i vårt avlånga land, och jag är en av dem.
23 maj, 2013 kl. 16:51 #164426PalMikDeltagare@Hensh 65224 wrote:
Hej Prix,
Om du nu vill bredda ut ditt sortiment vill jag ge dig följande förslag: samlarutgåvor av olika filmer. Många av dina konkurrenter saknar detta i sina sortiment. Med samlarutgåvor menar jag då typ filmer med medföljande figur och annat gott. Vad säger du om det – svårt att få hem? Det finns trots allt ett gäng filmnördar i vårt avlånga land, och jag är en av dem.
När du sa filmredaktion tänkte jag direkt ”vet kunden inte oftast vad den vill ha redan innan den kommer till dig”, särskilt som du säger så mkt trafik kommer från jmf siter. Men i kombination med ovan kanske det kan vara något att satsa på content i kombination med specialutgåvor.
Tycker möjligheten att utöka sortimentet via prisfiler låter vettigast hittils, plattformsbyte hade jag nog väntat med (från en som bytt och gör nya mest hela tiden). Kan du inte programmera låter det som självmord att bygga själv om du inte har 50 papp att lägga i månaden på en anställd även efter plattformen är klar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.