Startsida › Forum › E-handelsforumet › Feedback & Kritik › Nästa Steg för oss!
- Detta ämne har 24 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 7 månader sedan av danielandersson.
-
FörfattareInlägg
-
22 maj, 2013 kl. 19:13 #100157PrixDeltagare
Om det ligger och skräpar mellan 100-200 laxar för extra på kontot.. Hur hade ni spenderat dem om Ni var jag?
Lite fakta:
– De som inte vet vilken butik jag har kan enkelt Googla sig fram via företagsnamnet.
– Idag har jag en inte alls särskilt komplex hyrlösning bakom butiken (Wikinggruppen). Det är enkelt men saknar mycket.
– Utseendet, alltså desginen, är ju urusel. Men jag har överlevt trots detta.
– En del av dessa laxar kommer simma in i marknadsföringsbudgeten.
– Räknar med att växa mellan 6 – 7 000 produkter innan årets slut. Jämförelse med förra året då vi hade cirka 1 000 produkter.
– Anställningar och besparingar i företaget är dessa pengar inte avsedda för. Inte heller för att omvandla verksamheten till aktiebolag.
Hur hade ni gjort? Vad hade ni satsat på? Allt på marknadsföring? Vadå för marknadsföring, TV? Radio? Bättre design? Bygga egen plattform? Ny marknad? Ytterligare tillväxt av produkter/utbud?
22 maj, 2013 kl. 19:19 #164376JoelDeltagareJag vet att det du skriver att de inte är till för att bilda AB.
MEN nästa naturliga steg måste vara att skaffa AB. 50k kostar det! Och det ger så otroligt många fördelar mot EF eller HB.
22 maj, 2013 kl. 19:27 #164378danielanderssonDeltagareAB kostar inte 50k, inte i rena pengar i alla fall. Men ja, det borde vara ett bra steg.
Lite tråkigt förslag, men är det inte bra att ha lite extra på banken när det börjar regna (eller ja, är mycket sol är väl en bättre jämförelse)?
Om det är för tråkigt så hade jag lagt det på marknadsföring. Om nu inte butiken har dålig CR. Har den det så kanske en CR-undersökning från Conversionista (eller liknande) kunde vara på sin plats.
Efter det borde du ha lite fler idéer på vad du ska göra med pengarna (nya/ändrade funktioner, ny/ändrad design osv).
Eller helt enkelt en fet bonus.
22 maj, 2013 kl. 19:27 #164379DanDeltagareHåller med Joel, ombilda till AB nu, du kommer inte ens behöva lägga 50 papp på det du bara använder ditt lager/tillgångar som apportegendom.
Nästa steg är väl ganska svårt att svara på. Om din lagerhållning är sådär, förbättra den. Om din marknadsföringssatsning kan expanderas, expandera den. Vet tyvärr för lite om din verksamhet för att säga vad man ska göra med extra likviditet.
Spontant låter det svårt att bibehålla en sådan sortimentsutvidgning utan att använda pengar om du inte snurrar lagret i samma takt som du säljer det?
22 maj, 2013 kl. 19:42 #164381Oscar TroedsonDeltagare@Prix, grattis till kapitaltillskottet! Hade jag varit du hade jag nog prioriterat att ha fler artiklar i lager, framför att utöka katalogen (ser att en hel del har 7 – 10 dagars leveranstid)?
I övrigt stämmer jag in i AB-kören. Av ren nyfikenhet, vad saknar du mer specifikt från plattformen du kör i dagsläget?
22 maj, 2013 kl. 19:54 #164384ParvelitoDeltagare1: AB
2: Effektivitet. Du vill fortsätta växa, och vägen dit är effektivitet. Satsa på att du skall behöva lägga så lite tid som möjligt på varje beställning. Helst skall saker som inte finns hemma beställa sig själv, och varje order skall automatiskt skrivas ut med korrekta frakthandlingar, färdigt för den som plockar och packar att ta itu med.
22 maj, 2013 kl. 20:06 #164386GregerADeltagareSom du själv skrev så har det inte med din likvida situation att göra, men att bilda AB är absolut att rekommendera, så att du får skiljt av företaget från din privata ekonomi. Helt avskilt blir det inte för en småföretagare – i alla fall inte om du behöver gå till banken och låna pengar, eftersom de kommer att kräva personlig borgen. Men det begränsar i alla fall din risk. Gör ett AB-test … :p
Troligen är det så att varor som finns i lager säljer bättre än de som det är leveranstid på. Det ser i alla fall ut så hos oss. Det är säkert också så att ju fler olika varor du har desto mer säljer du. Så sortiment är vilktigt. Men det är också lätt att binda upp pengar i trögrörliga varor, så lite försiktighet krävs.
I övrigt, satsa på system och hjälpmedel som ökar din kapacitet och effektivitet. Säljer du dubbelt så mycket så skall det inte behövas dubbelt så mycket folk som packar.
Behåll också en likviditetsreserv. Det är inte alla månader som det går uppåt.
22 maj, 2013 kl. 20:25 #164387PrixDeltagareOmbilda till AB är de redan tänkt att göra i år och på de viset som Dan föreslår.
Ser man till CR så är ett genomsnitt för 2012: 5,66 % och för 2013: 3,2 %. Naturlig minskning då besökarantalet ökat och att November/December inte varit ännu (CR: 8,16 % och stod för hälften av alla besök under 2012).
Gällande lagerhållning så har jag en del på 7-10 dagars leverantid av den enkla anledning att dessa filmer säljer sällan. Det som säljer sämst hos mig, vilket jag skulle vilja ändra på, är nya filmer. Men samtidigt vill jag inte lägga för mycket pengar på att marknadsföra nya titlar då dessa har sämst marginal och bolagen är väldigt snåla med marknadsföringsbidrag om man säljer mindre än 500-1000 stycken av en titel.
Sedan är risken med att lagerhålla just film att det relativt snabbt sjunker en hel del i pris och då en hel del. Därför att köpa in en titel till ordinariepris när bolaget sedan har någon ”sommarkampanj” där de andra aktörerna passar på att köpa stora lager med samma titel för nära halva priset gör att jag i dagsläget mer eller mindre inte får sålt titeln eller behöver ligga väldigt länge på den i lager.
Det jag anser svårast är att få besökare till sidan och vår avvisningsfrekvens är ganska hög. 2012: 38 % och 2013: Hela 46 %.
Vår trafik består idag av cirka: 50 % hänvisningstrafik där prisjämförelsesidor är överlägsna, 25 % direkt trafik och 25 % söktrafik.
Begränsningarna jag i dag finner är bland annat enkel produkthantering, mer avancerade funktioner för kampanjer, kopplingar för merförsäljning, snabb orderhantering och en del annat. Har tjatat och kommit med många idéer väldigt länge och nu blivit lovad att det ska hända en del under sommaren…
Vad jag än så länge har noterat är att företagsstrukturen bör ses över, lägga mer på marknadsföring och ev. utvidga lager för snabbare leverans av en del produkter.
Ingen som tycker att jag design-mässigt har de så fult att detta avskräcker kunder och att jag bör se över denna. Det var nämligen många som påpekade designen när jag började.
Från Prisjakt: ”Hemsidan ser inte mkt ut för världen, men de är snabba och har riktigt låga priser på vissa titlar.”
Det jag har presenterat mig som för kunder är, Snabb leverans (på lagerprodukter), bra service och framför allt bra pris.
22 maj, 2013 kl. 20:36 #164388PrixDeltagareNu hann även Berra och Greger skriva så här kommer mer:
Berra: Detta skulle i mitt fall troligtvis betyda antingen byta plattformsleverantör, men då kanske helst bygga något eget.
Greger: Effektiviteten i system har jag länge funderat över. Det finns väldigt bra prisfiler att hämta från en av mina leverantörer. Dessa inkluderar ju dock ett stort antal produkter, säkert närmare 15 000. Skulle man kunna sortera i dessa filer så att istället för att hämta bara pris så hämtas produkttexter, EAN nummer m.m skulle jag effektivt kunna öka antalet produkter väldigt snabbt. Även att koppla det till leverantörens lager för att beräkna leveranstid hade varit toppen.
I dagsläget lägger jag cirka 4-6 minuter på en ny produkt och med tanke på att det finns cirka 20 000 stycken filmer om man skall ha allt och 200 nya varje månad så är dagens system väldigt ineffektivt. Databaser och sådant har jag ingen som helst kunskap kring.
Något som även måste göras manuellt idag är att lägga in antal i lager på varje produkt. Scanna in och skriva en siffra borde vara mer effektivt. Även när nya filmer kommer ut så måste jag avmakera knappen för boka på varje titel eftersom detta inte går att tidsinställa.
Min begränsning här är att jag har ingen som helst kunskap om detta. Frågan är då om man ska ägna pengarna till en konsult som tar hand om det och strukturerar upp det. Eller om man ska anställa någon som är expert och löpande sköter om det.
22 maj, 2013 kl. 21:28 #164391Jimmy OstromDeltagareMagento skulle jag säga om du vill ha öppen lösning.
Men vill du ha koppling till Fyndiq och Tradera så får du vänta till hösten eller ta en svensk kodare som kommer ta ca 50-60 lök för kopplingar till magento.
Det finns flera mycket bra personer som kan Magento, så är du intresserad dra ett mejl eller pm.
@Prix 65184 wrote:
Detta skulle i mitt fall troligtvis betyda antingen byta plattformsleverantör, men då kanske helst bygga något eget.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.