Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › När en kund ångrar sig långt efter..
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 5 månader sedan av bslask.
-
FörfattareInlägg
-
28 maj, 2014 kl. 11:01 #101791GsjobergDeltagare
Hej! Idag fick jag ett mail från en kund som köpte en vara första dagarna i maj. Idag hörde han av sig och ville byta till en annan vara. Enligt han så har han glömt av paketet som han mitt i flytten skulle skicka tillbaka. Det är ju 2 veckor för sent nu. Hur gör man då? Hur hade ni gjort ? Känns taskigt mot kunden men samtidigt så blir ju ångerrätten verkningslös om jag inte håller fast vid den?
Så här svarade vi:
”
Hej xxx!
Vi har 14 dagars öppetköp/ångerätt i enlighet med svensk lagstiftning. Vill man under den perioden byta till en annan vara kollar vi upp om vi har möjligheter på grund av lagersaldot och gör det då. Vi kan däremot erbjuda dig byte av storlek.”Så här svarar han:
”Vadå? Så jag kan alltså inte byta till annan vara utan bara storlek?
Då står jag med kläder som är betalda men inte kommer användas.
”Så här tänker jag svara:
”Hej! Under de första 14 dagarna har du öppetköp. Det innebär att du kan lämna tillbaka dem, byta till en annan vara och/eller storlek. Vill man byta storlek under den tiden står vi för frakten. Du har kontaktat oss nästan en månad efter ditt köp och då gäller inte öppetköp/ångerrätten. Hade du hört av dig inom de 14 dagarna hade det absolut inte varit några problem. Det står även om ångerrätten/öppetköp och byte av vara/storlek i köpvillkoren som du måste godkänna innan ditt köp. Det är jättetråkigt att du känner att du inte kan använda dem, men tyvärr har du ju hört av dig för sent.”
Vad säger ni kunniga? Förstår ju hans dilemma, men samtidigt, ska vi behöva tänja på reglerna så är det väl onödigt att ha dem?
28 maj, 2014 kl. 12:51 #174823BjornAnderssonDeltagareInnebär det något extra problem att ta tillbaka varan nu jmf med om det hade gjorts inom 14 dagar? Ofta är det mycket bättre att fria än att fälla om man vill ha nöjda återkommande kunder.
Regler är bra att ha så de flesta kunder vet vad som gäller. Men att ha regler som inte är flexibla som liten e-handlare tror iallafall jag inte är en bra idé…
28 maj, 2014 kl. 16:32 #174830PiratessanDeltagareJag hade erbjudit kunden byte till valfri vara. Förstår inte riktigt vad det skulle göra för skillnad att byta mot en annan storlek jämfört med ett annan vara?
28 maj, 2014 kl. 20:00 #174839nobynatorDeltagareKunden har kanske använt varan klart och tänkt byta till en annan, finns många sådana kunder tyvärr… 😮
29 maj, 2014 kl. 09:53 #174834GsjobergDeltagare@Piratessan 77512 wrote:
Jag hade erbjudit kunden byte till valfri vara. Förstår inte riktigt vad det skulle göra för skillnad att byta mot en annan storlek jämfört med ett annan vara?
En annan vara kostar mer/mindre, det blir betydligt mer jobb. Känns onödigt jobb när man har 2 veckors ångerfrist och den ska utnyttjas 2 veckor efter den gått ut.
30 maj, 2014 kl. 09:45 #174845bslaskDeltagare@Gsjoberg 77520 wrote:
En annan vara kostar mer/mindre, det blir betydligt mer jobb. Känns onödigt jobb när man har 2 veckors ångerfrist och den ska utnyttjas 2 veckor efter den gått ut.
Flera har skrivit det ovan, och det står ju dig fritt att tycka vad du vill. Men att hålla benhårt på sina principer har man dessvärre sällan råd med i det långa loppet. Min rekommendation är ändå att få en nöjd kund.
Sen får du gärna komplettera din profil så man kan se vilken butik det rör sig om. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.