Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Några frågor
- Detta ämne har 27 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 2 månader sedan av Joel.
-
FörfattareInlägg
-
5 juli, 2009 kl. 11:38 #93948JoelDeltagare
Hej!
Jag håller på att bygga en egen e-butik och stundvis fastnar jag med diverse funderingar. Jag tänkte därför fråga er som gjort ett eget system hur ni tänkt och vilken lösning som är bäst på några specifika problem.
1. När jag prissätter en produkt i databasen, ska jag prissätta den exklusive moms eller inklusive? Till besökaren visas ju alltid inkl moms. Som företagare tänker jag alltid ex moms men jag vill gärna ha snygga siffror (t.ex 199 kr inkl – 159,20 exkl).
2. Hur sätter ni prislapparna på produkter? Har ni alltid ett fast påslag, t.ex inköpspris x 2,25? Eller sätter ni priser individuellt på alla produkter?
3. Hur viktigt är det att besökaren ska kunna betygsätta och/eller kommentera produkter? Jag kommer framförallt att sälja kläder.
4. Hur sparar ni en order i databasen? Min idé är att ha en ordertabell där jag har uppgifter om besällaren, datum, leveransstatus etc och sedan ha en ”relationstabell” där jag skriver i vilka produkter som är köpta samt vad de kostade vid ordertillfället.
5. Hur fungerar det med integration av betallösningar där beställaren måste gå vidare till en sida hos betalleverantören. Sparar ni ordern i databasen innan besökaren hoppar vidare till betalsidan för att sedan markera den som betald när betalningen är godkänd? När ska orderbekräftelsen skickas ut?
6. Hur viktigt är det att kunna ha en separat kundadress och leveransadress?
7. Hur ska man bevaka en beställning med mail? Jag har tänkt mig
Orderbekräftelse->Leveransbekräftelse->Follow up/Feedback (för två veckor sedan beställde du … svara gärna på lite frågor om hur du upplevde vår service och produkten)8. När man klickat på ”Lägg produkt i kundvagn” så har jag en ajaxlösning så kunden slipper uppdatera sidan och kanske hamna högst upp igen. Hur belyser jag enklast att en produkt faktist lagts till i kundvagnen?
9. Ska man ha kvar produkter på sidan som är helt slut i lager eller ska dessa försvinna automatiskt när de tagit helt slut? Jag vet att vissa har ”Fyll i din e-postadress så skickar vi ett mail när produkten är åter i lager”, just när det gäller kläder kanske inte det är så viktigt? (det är ju inte ens säkert att produkten kommer att komma i lager igen..)
10. Ska jag använda mig av ordet ”Kundvagn” eller ”Varukorg”? Spelar det någon roll egentligen? Vad är vanligast? I en butik där man shoppar kläder brukar man ju varken gå runt med kundvagn eller varukorg.
11. Hur ska jag skriva ut priset? Med eller utan decimaler? SEK, Kr eller
Det kommer säkerligen fler frågor så smångingom..
Evigt tacksam för all hjälp!
/Joel
5 juli, 2009 kl. 12:06 #106412DanDeltagare1. Ex moms för att hantera framtida utlandsexpansion samt ändrade momssatser. Kanske en vara klassas om till bok eller något från 25% till 12% osv. Ex moms är det bästa samt lagra momssatsen också för produkten.
2. Sätter pris individuellt men siktar på X antal procent baserat på i vilken prisklass produkten ligger. Jag försöker ligga på 100% påslag.
3. I ditt fall kan det vara vettigt att låta folk kommentera storlekar och passform. Se hur Nelly gör exempelvis.
4. Jag gör enligt ditt exempel. En shoppingcarts-tabell med alla produkter lagda i kundvagnen, som sedan kopplas till lagd order i tabellen orders.
5. Jag gör som du beskriver. Skickar bekräftelse när ordern reggas som klar från betalleverantören.
6. Jag gör inte det i dagsläget men det är ganska viktigt. Tänk på risker och liknande med bedrägerier dock. Kreditor tillåter inte detta per default om de ska ta risken för ordern.
7. Jag kör bara bekräftelse, skickad, kolli/tracking. Har funderat på feedback som du säger, men inte implementerat det än. Tror det kan vara kanon att presentera de siffrorna på sidan som Coolstuff gör exempelvis.
8. Jag skriver ut info om detta med en länk till kundvagnen samt så gör jag en animation på kundvagnen så att man ser att något händer där. Testa på roligaprylar.se exempelvis.
9. Jag låter folk fylla i sin e-post och säljer bra på det där. Jag kan även se efterfrågan på produkter och avgöra om jag ska ta in de igen i lager.
10. Har inte gjort några A/B tester på det. Vet inte om det spelar någon roll.
11. Det som känns bäst? Bygg ditt system med stöd för A/B-tester direkt så har du en grym plattform sen och kan testa alla varianter och se vad som är bäst.
5 juli, 2009 kl. 15:44 #106413JoelDeltagareTack för dina svar Dan, uppskattas verkligen!
Vilka betalningssätt är att rekommendera? Just nu planerar jag att köra med Kort, Faktura, Direktbetalning och Förskottsbetalning (efter ditt blogginlägg).
1) Är det verkligen någon som använder direktbetalning? (logga in via internetbanken för att betala)
2) Som ny butik kan jag tänka mig att det är många som är skeptiska och kanske vill beställa mot postförskott (eller faktura). Skulle mina kunder sakna postförskott tror ni? Jag skulle helst vilja slippa jobbet med outlösta paket etc..
3) Kan man ha för många betalsätt?
/Joel
5 juli, 2009 kl. 16:43 #106414DanDeltagare1. Finns massa rapporter om hur folk betalar. Läs de från DIBS, Posten och Kreditor. Har inte länkar just nu men du hittar nog med google.
2. Kanske… men jag tänker inte lida med PF-hanteirngen bara för att vissa kunder lever kvar på 1990-talet. Det är inte värt det. Då pushar jag hellre faktura som ett säkrare betalalternativ i kassan.
3. Inte om de är relevanta för marknaden man arbetar mot.
5 juli, 2009 kl. 18:25 #106415JoelDeltagare@Dan 1133 wrote:
1. Finns massa rapporter om hur folk betalar. Läs de från DIBS, Posten och Kreditor. Har inte länkar just nu men du hittar nog med google.
Jag hittade en fin graf hos Kreditor
5 juli, 2009 kl. 18:37 #106416fenrikDeltagare@Joel 1134 wrote:
Jag hittade en fin graf hos Kreditor
Hej Joel, först o främst önskar jag dig lycka till med din satsning.
Angående grafen, när t.ex en PSP, t.ex DIBS gör samma undersökning så visar den ungefär samma, men just kort och faktura har omkastade siffror.Funderar du över betalsätt, sikta på att bemöta 100% av dina kunder och i sämsta fall 75-80%.
säg att kort och faktura står för hälften av dina kunder, sedan finns det många som helt enkelt inte är kreditvärdiga eller saknar betalkort och därför behöver betala via förskottsbetalning eller Postförskott. En liten skara betalar via delbetalning/avbetalning.
Mitt råd angående betalning.
Erbjud kortbetalning, minst VISA och Mastercard
Erbjud Faktura, helst 30 dagar netto, max avgift 29kr, gärna mindre.
Erbjud förskottsbetalning
Säljer du dyra varor, erbjud även avbetalning.Dessa tre sätt ovan bemöter de allra flesta av dina kunder.
5 juli, 2009 kl. 19:48 #106417SekeDeltagareJag tänkte köra med
- faktura
- kortbetalning
- direktbetalning via Internetbank
i vår nya shop vi lanserar snart.
Håller med Dan om det inte känns motiverat att fortsätta med en uråldrig metod som postförskott när det finns faktura, som är bättre för båda parter.
Förskottsbetalning är bökigt att hantera, med reserverade varor osv, och behövs väl knappast om man har direktbetalning. Även kunder som inte är kreditvärdiga nog att bli godkända som fakturakunder har väl i de flesta fall bankkonto och kan betala med direktbetalning, eller är jag fel ute här?
Det är i alla fall så jag tänker nu, sugen som jag är på att slippa förskottsbetalning och postförskott, som vi harvat med i åtskilliga år i vår gamla shop utan onlinebetalningar.
5 juli, 2009 kl. 20:45 #106418JoelDeltagare@Seke 1136 wrote:
Jag tänkte köra med
- faktura
- kortbetalning
- direktbetalning via Internetbank
i vår nya shop vi lanserar snart.
Håller med Dan om det inte känns motiverat att fortsätta med en uråldrig metod som postförskott när det finns faktura, som är bättre för båda parter.
Förskottsbetalning är bökigt att hantera, med reserverade varor osv, och behövs väl knappast om man har direktbetalning. Även kunder som inte är kreditvärdiga nog att bli godkända som fakturakunder har väl i de flesta fall bankkonto och kan betala med direktbetalning, eller är jag fel ute här?
Det är i alla fall så jag tänker nu, sugen som jag är på att slippa förskottsbetalning och postförskott, som vi harvat med i åtskilliga år i vår gamla shop utan onlinebetalningar.
Problemet med att ersätta förskottsbetalning med direktbetalning är att inte alla banker stödjer direktbetalning. Använder du t.ex Payer (som jag tänkt) så är det bara Swedbank och Handelsbanken som stöds. Det finns betydligt fler banker än så i Sverige..
Jag håller dock med dig att det vore skönt att slippa det, men du förlorar nog några kunder på det tyvärr..
/Joel
5 juli, 2009 kl. 22:39 #106419SekeDeltagare@Joel 1137 wrote:
Problemet med att ersätta förskottsbetalning med direktbetalning är att inte alla banker stödjer direktbetalning. Använder du t.ex Payer (som jag tänkt) så är det bara Swedbank och Handelsbanken som stöds. Det finns betydligt fler banker än så i Sverige..
Jag håller dock med dig att det vore skönt att slippa det, men du förlorar nog några kunder på det tyvärr..
/Joel
Tänkte använda DIBS, och då stöds även Nordea och SEB, alltså de fyra storbankerna. Men sedan finns förstås uppstickarbankerna. Finns några data på hur stora andelar av Internetbankkunderna de olika bankerna har?
Hittade den här statistiken hos Svenska Bankföreningen. Det är för andelarna av inlåningen, som ju inte är samma sak som andelarna av kunderna, men det ger väl någon fingervisning. Saxat:
Inlåning från allmänheten till bankerAndel av inlåning, september 2008
Swedbank 21 procentNordea 20 procent
Handelsbanken 19 procent
SEB 17 procent
Danske Bank, filial 5 procent
Övriga banker 18 procent
Källa: SCB
Publicerad i november 2008
6 juli, 2009 kl. 06:03 #106420ParvelitoDeltagareOm man inte har en av de fyra storbankerna så är man som regel van vid att inte kunna göra direktbetalningar, utan använder kort eller faktura istället.
Att tänka på är att inte dra på sig en administrationscirkus för att in absurdum hantera sätt för kunderna att betala på. Om man har små snittordrar med relativt lågt TB går man i alla fall back på affärerna om man måste lägga mycket tid på några få kunders inbetalningar. Förmodligen är det mer pang för pengarna att utveckla webshopen och dra in flera kunder, som kan följa någon av huvudströmmarna.
Jag har t.ex. en snittorder på strax under hundralappen i min webshop, INKL frakt. TB ligger på runt 30-35%. Jag behöver inte lägga många minuter extra på att administrera en order innan den blir olönsam. Det är viktigt att man kikar lite på hur ens egna förhållanden ser ut, och hur ens egen målgrupp ser ut, innan man fattar beslut med statistik som grund.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.