- Detta ämne har 54 svar, 20 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av Jimmy Ostrom.
-
FörfattareInlägg
-
28 april, 2012 kl. 21:08 #144034Anton ADeltagare
@Dan 43077 wrote:
Är det värt det? Varför gör man det?
Jag gillar att få godis och även att ge även om vi ej har det satt i system. Men vad ger det?
Kan man mäta det i glada tillrop eller ökade återköpsfrekvenser eller får man förutsätta att det ger mer än det kosta och bara köra?
Jag tror att man tror att det kommer göra att kunder återvänder. Dock så är jag inte så säker om det verkligen är effekten…
28 april, 2012 kl. 21:26 #144036LastbrygganDeltagare@Dan 43077 wrote:
Är det värt det? Varför gör man det?
Jag gillar att få godis och även att ge även om vi ej har det satt i system. Men vad ger det?
Kan man mäta det i glada tillrop eller ökade återköpsfrekvenser eller får man förutsätta att det ger mer än det kosta och bara köra?
Jag lever efter filosofin ”Som man känner sig själv känner man andra” och går jag till mig själv så är det alltid en kul överraskning när man hittar något extra i sin beställning.
Jag beställde en kamera från Cyberphoto som jag fick levererad igår och hittade där en liten på M&M kulor (choklad/nötter) och personligen upplever jag det mycket positivt. Den godispåsen blir nästan lite helig…
Samma sak när jag beställer från Inet och får en mintstång, jag har hundratals mintstänger på lagret men just den från Inet smakar extra gott.
Men för att återgå till frågan om det ger någon konkret merförsäljning; Nej, det tror jag inte. Jag är nästan säker på att det är en ”ekonomisk förlust” att ge bort godis till alla beställningar.
Men å andra sidan spelar det inte så stor roll, allt behöver inte vara ekonomiskt genomtänkt och försvarbart. Sen får man ju lite roliga mejl och kommentarer emellanåt. Vi hade en tjej som mejlade i vintras och frågade vad hon skulle göra med dom där jävla blåbärskulorna som vi hade skickat med…
Kanske nåt för dig att börja grossa till Skinza
Blåbärs Kulor – Roliga Prylar28 april, 2012 kl. 21:31 #144037Anton ADeltagare@Lastbryggan 43081 wrote:
Jag lever efter filosofin ”Som man känner sig själv känner man andra” och går jag till mig själv så är det alltid en kul överraskning när man hittar något extra i sin beställning.
Jag beställde en kamera från Cyberphoto som jag fick levererad igår och hittade där en liten på M&M kulor (choklad/nötter) och personligen upplever jag det mycket positivt. Den godispåsen blir nästan lite helig…
Samma sak när jag beställer från Inet och får en mintstång, jag har hundratals mintstänger på lagret men just den från Inet smakar extra gott.
Men för att återgå till frågan om det ger någon konkret merförsäljning; Nej, det tror jag inte. Jag är nästan säker på att det är en ”ekonomisk förlust” att ge bort godis till alla beställningar.
Men å andra sidan spelar det inte så stor roll, allt behöver inte vara ekonomiskt genomtänkt och försvarbart. Sen får man ju lite roliga mejl och kommentarer emellanåt. Vi hade en tjej som mejlade i vintras och frågade vad hon skulle göra med dom där jävla blåbärskulorna som vi hade skickat med…
Kanske nåt för dig att börja grossa till Skinza
Blåbärs Kulor – Roliga PrylarSounds interesting!
Dan, var köper jag in dessa?28 april, 2012 kl. 21:33 #144038JoelDeltagareJag har ingen genomförd undersökning som bevisar det, men jag tror att reklamprodukter har ett betydligt längre marknadsföringsvärde än en godispåse som man bara äter upp och sedan glömmer bort.
Jag såg en dokumentär med Ingvar Kamprad för något år sedan, han berättade lite om tanken med att sälja korv med bröd för 5 kr/st utanför kassorna. När han lanserade idén var det ingen som tyckte att den var särskilt bra, eftersom de aldrig skulle tjäna några pengar på att sälja korv så billigt. Kamprad motiverade det hela med att om kunden känner sig mätt och belåten efter genomfört köp så betyder det att kunden upplever varuhusbesöket som mycket mer positivt, vilket gör att kunden kommer tillbaka.
Kanske är det samma med en godispåse?
28 april, 2012 kl. 21:36 #144039Anton ADeltagare@Joel 43083 wrote:
Jag har ingen genomförd undersökning som bevisar det, men jag tror att reklamprodukter har ett betydligt längre marknadsföringsvärde än en godispåse som man bara äter upp och sedan glömmer bort.
Jag såg en dokumentär med Ingvar Kamprad för något år sedan, han berättade lite om tanken med att sälja korv med bröd för 5 kr/st utanför kassorna. När han lanserade idén var det ingen som tyckte att den var särskilt bra, eftersom de aldrig skulle tjäna några pengar på att sälja korv så billigt. Kamprad motiverade det hela med att om kunden känner sig mätt och belåten efter genomfört köp så betyder det att kunden upplever varuhusbesöket som mycket mer positivt, vilket gör att kunden kommer tillbaka.
Kanske är det samma med en godispåse?
En mycket intressant tanke!
28 april, 2012 kl. 21:48 #144041DanDeltagareDet skrev jag ju innan i tråden
@skinza.se 43082 wrote:
Sounds interesting!
Dan, var köper jag in dessa?28 april, 2012 kl. 21:53 #14404229 april, 2012 kl. 08:40 #144045obbeDeltagare@Lastbryggan 43081 wrote:
Jag lever efter filosofin ”Som man känner sig själv känner man andra” och går jag till mig själv så är det alltid en kul överraskning när man hittar något extra i sin beställning.
Jätte bra skrivit, instämmer till fullo.
Vi tänker samma med våra kunder.
29 april, 2012 kl. 08:46 #144046Per NilssonDeltagare@Dan 43077 wrote:
Är det värt det? Varför gör man det?
Jag gillar att få godis och även att ge även om vi ej har det satt i system. Men vad ger det?
Kan man mäta det i glada tillrop eller ökade återköpsfrekvenser eller får man förutsätta att det ger mer än det kosta och bara köra?
Man gör det för att man är snäll och gillar sina kunder. Man gör det för att man vill ge kunden det där lilla extra.
En liten gest betyder oftast väldigt mycket, i alla fall för mig. Jag blir jätteglad när jag får något som jag inte hade räknat med.
Det går inte att mäta i siffror och statistik. Vem kan mäta altruism och glädje i siffror?
29 april, 2012 kl. 13:34 #144054PrixDeltagareMan kan ju till viss del göra mätningar om återkommande kunder ökar och om ens omdömen på diverse sidor ökar (vilket kan ses som väldigt stark marknadsföring).
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.