Startsida Forum E-handelsforumet Marknadsföring Någon som vill vara med och anställa en SEO expert?

Visar 4 inlägg - 21 till 24 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #167531
    Magnus Brath
    Deltagare

    @Kenan 68784 wrote:

    .

    För det första så tror jag inte att det är så lätt att få jobb inom SEO. Jag blir uppringde av företag hela tiden som säljer dom tjänsterna, hade det varit mycket jobb inom den branschen så hade dom inte behövt ringa hela tiden. SEO känns samma som grafiskt designer eller webbdesigner, det är en bransch där många har lärt sig hemma i sovrummet hur man gör det och nu är alla helt plötsligt experter. Magnus Bråth får gärna rätta mig om jag har fel.

    Branschen växer med 20% per år, det finns en lång rad företag som anställer hårt (vi till exempel) och alla med någorlunda kompetens är sedan länge uppskopade. Vi har lättare att anställa eftersom vi vet att vi kan lära upp en duktig internetvan anställd till sökmotoroptimerare på ett år eller två.

    Det finns ingen av dem som utbildats av mig i åtm 2 år som inte har 50.000 i månaden. Om man nöjer sig med en junior (vilket förstås ökar risken enormt om denne ska vara huvudansvarig) kan man betala någonstans mellan 25 och 30.

    Någon som är expert på riktigt så får du räkna med 700.000 per år och måste erbjuda något annat intressant – en bra utmaning, rejäla karriärmöjligheter eller ägande i företaget.

    Glöm inte heller bort att du måste ha en budget för att göra SEO, själva idén att anställa någon som skriver artiklar till artikelkataloger och liknande är en högriskidé, om du baserar dina positioner på bara sådant ligger pingvinen bakom hörnet och lurar. SEO är inget som görs i en hadvändning, det har blivit åtminstone dubbelt så komplext senaste året.

    #167534
    ortax
    Deltagare

    Känns lite konstigt att jag fliker in här när magnus redan förklarat det mesta. Men känner att jag var tvungen o förklara lite som alla inte tänkt på.

    Jag tycker att det verkar gå en liten röd tråd om att en byrå/konsult skall ha kunskaper i allt som handlar om SEO,Copywriting,AdWords,Länkbygge osv osv. Något som jag personligen känner är ett förstaklassigt stormisstag att anta för företagare. Dem flesta konsulterna fördjupar sig rejält oftast bara på en eller två av aspekterna och outsourcar sedan resten till förhoppningsvis duktiga konsulter. Byråer kan måna gånger jobba inhouse med allt, men då handlar det oftast om en ganska bra skala på personal och kostnaderna där efter.

    Nästa del är den att dem flesta som påstår sig vara experter inom SEO har lärt sig hemma i sovrummet. Jovisst det kan gå för det. MEN, SEO är inte ett skolämne som man bara hoppar på och går ut för att sedan examera sig som någon doktorand i. Tittar du på dem flesta stjärnskotten bland SEO så har inte dem någon specifik utbildning inom just det specifika området. Allt handlar om passion och intresse, precis som e-handel.

    Det tredje handlar lite om hur dyrt det är med SEO. Jag personligen känner inte att man ska behöva vara dyr om man vill få bra status. Dock har man ett gäng personal och stora omkostnader och kan stå för att varje gemene anställd lägger ner sin tid i varje kund så tycker inte jag att det är fel att lägga på kostnaden lite. Ta t.ex. om en byrå ska bygga en e-handel. Kostar denna c:a 25.000 att bygga för detta bolaget med kanske 5 anställda. Då borde man kunna räkna med att minst 4 av dessa faktiskt jobbar med hemsidan och att resultatet blir därefter. Om däremot man skulle vara själv utvecklare med kontakter så är det inte orimligt att lägga sig på en läggre kostnad i och med att man faktiskt inte behöver lika mycket som byrån, och jobbet kan bli minst lika bra.

    Jag har egen firma inom SEO och jag har varit anställd, idag är min gamla arbetsledare en kund till mig. Bara för att min gamla arbetsledare anlitar mig idag så tjänar jag ungefär 100% mer i utdelning och han tjänar c:a 20% på att anlita mig som konsult istället för att jag skulle vara anställd, och detta med samma resultat. Som FredrikGust förklarade så kan man inte lägga ner all sin tid åt bara SEO som anställd, som anställd jobbade jag runt 40h, av dessa 40h hade jag kanske runt 15h exklusiv tid åt SEO, vilket betyder att jag kostade mer som anställd än som idag anlitad konsult.

    Överlag vill jag säga att jag tycker idén är bra men behövs finslipas lite. kanske gå en annan väg. Istället för någon anställd så ta en konsult eller byrå som faktiskt jobbar med detta dagligen. Tro mig, det blir billigare så.

    #167538
    mephisto73
    Deltagare

    Förhoppningsvis är SEO byråernas tid snart förbi – SEO har sedan fenomenet uppstod handlat alltför mycket om ”gaming the game”, eller att utnyttja sökmotorernas maskinella brist på intelligens. Allteftersom sökrankingen blir ”intelligentare”, och signalspaningen bättre, så kommer SEO-branschen utveckas mot en traditionell PR-roll. När man inte längre kan lura sökmotorerna så blir det istället viktigt att skapa killer content som folk gillar på riktigt.

    Bra för dem med kunskap, talang eller resurser, dåligt för Bosse som sitter hemma i källaren och klonar MFA-sidor och kör SEONuke.

    En andra trend som jag tror kommer att bli tydlig är att sökmotorerna generellt kommer tappa i betydelse på sikt – genuina sociala signaler kommer istället att bli allt viktigare.

    #167540
    ortax
    Deltagare

    @mephisto73 68797 wrote:

    Förhoppningsvis är SEO byråernas tid snart förbi – SEO har sedan fenomenet uppstod handlat alltför mycket om ”gaming the game”, eller att utnyttja sökmotorernas maskinella brist på intelligens. Allteftersom sökrankingen blir ”intelligentare”, och signalspaningen bättre, så kommer SEO-branschen utveckas mot en traditionell PR-roll. När man inte längre kan lura sökmotorerna så blir det istället viktigt att skapa killer content som folk gillar på riktigt.

    Bra för dem med kunskap, talang eller resurser, dåligt för Bosse som sitter hemma i källaren och klonar MFA-sidor och kör SEONuke.

    En andra trend som jag tror kommer att bli tydlig är att sökmotorerna generellt kommer tappa i betydelse på sikt – genuina sociala signaler kommer istället att bli allt viktigare.

    Om, och OM nu SEO skulle dö ut så skulle även dem sociala kanalerna också göra det i längden. Det är som att påstå att Microsoft skulle gå i KK pga den kraftigt ökande handenhetsanvändningen.

    Jag skulle mer eller mindre faktiskt kunna säga att SEO spelar redan idag en traditionell PR-roll. Syns man inte finns man inte. Internet är för stort för att bara ha en hemsida och något FB eller G+ konto. Många företag lever nästan 90% av söktrafik som kommer ifrån sökmotorer idag.

    Jag kan heller inte säga emot dig om att man ”manipulerar” sökmotorerna. Dock vill jag påpeka att SEO handlar inte bara om ”manipulation” utan även om relevans för besökare. Genom att hjälpa de relativt ”tröga” sökmotorerna hitta
    en hemsida så ökar du din relevans och trovärdighet på nätet. När jag säger att sökmotorer är tröga menar jag att det tar tid för dem att indexera en sajt. Och det kommer inte gå fortare, därmed behöver dem lite hjälp på traven, oavsett om det skulle innebära black eller white-hat.

Visar 4 inlägg - 21 till 24 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.