Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Någon som kan moms och prissättning?
Etiketter: marginal, moms, prissättning, skatt
- Detta ämne har 58 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 2 månader sedan av Jimmys.
-
FörfattareInlägg
-
8 september, 2013 kl. 10:29 #167552Fru BadDeltagare
Helt enig att det med frifrakt är lite dumt, frakten ÄR ju där i priset, men synas inte för kunden.
Normen borde vara att kunden kan välja frakt, om den vill ha normal post, express eller hemleverans..8 september, 2013 kl. 12:40 #167553BestblomDeltagare@Ekraft 68806 wrote:
Momsen är ju inte dina pengar, utan du är ju bara ombud för Skatteverket, så den håller man gärna utanför alla kalkyler tills det är dags att presentera priset för kunden då den måste vara med.
De flesta kunder verkar ogilla det här med att en frakt kommer till. I senaste E-barometern uppgav kunderna att tillkommande fraktkostnader var den näst vanligaste orsaken till att man avbröt ett köp (att man måste registrera sig var den vanligaste). Därför tror jag att det är bra om man kan ha ett pris som inkluderar frakt.
Underbar svar! Tack tack
Kan hålla med att jag själv skulle avbryta ett köpa om jag såg att priset blev högre när frakten läggs på. Men hur brukar ni lösa registreringen på era sidor för kunder som ska köpa något? Kan man köpa utan att registrera sig och ange sina uppgifter? Är det bra?8 september, 2013 kl. 12:59 #167555PelmeredDeltagare@Bestblom 68813 wrote:
Underbar svar! Tack tack
Kan hålla med att jag själv skulle avbryta ett köpa om jag såg att priset blev högre när frakten läggs på. Men hur brukar ni lösa registreringen på era sidor för kunder som ska köpa något? Kan man köpa utan att registrera sig och ange sina uppgifter? Är det bra?Ja, du ska absolut inte kräva att kunden skapar ett konto för att få köpa. Det är dock bra om man KAN göra det. Allra bäst tycker jag är när man erbjuds att skapa ett konto på tack/kvittens-sidan efter att allt är klart med köpet. Men det kan vara lite bökigt att få till på de flesta plattformar. Så länge du gör det valfritt tycker jag det är bra
8 september, 2013 kl. 16:09 #167558BestblomDeltagareHur gör ni med tullsatsen? Varan jag ska ta in har tullsats på 4 %.
Ska detta räknas in när jag ska prissätta produkten eller ska det, som momsen, läggas på senare?8 september, 2013 kl. 16:23 #167560FredrikGustDeltagareTullsatsen räknas in i inköpspriset. Glöm ej att räkna in kostnad för emballage och eventuella frakthöjande egenskaper samt frakt från leverantören i priset.
8 september, 2013 kl. 20:06 #167570BestblomDeltagare@FredrikGust 68821 wrote:
Tullsatsen räknas in i inköpspriset. Glöm ej att räkna in kostnad för emballage och eventuella frakthöjande egenskaper samt frakt från leverantören i priset.
Ok, great!
Men eftersom jag beställer mellan 5-10 st glasögon per gång (inga kända märke eller kopior) och får dessa i en liten paketerat låda som skickas hem till mig sår räknas tullsatsen (4 %) per låda och inte per glasögon. Men ska jag ändå räkna tullsatsen i inköpspriset på varje glasögon?8 september, 2013 kl. 20:24 #167573FruktsamDeltagare@Bestblom 68834 wrote:
Ok, great!
Men eftersom jag beställer mellan 5-10 st glasögon per gång (inga kända märke eller kopior) och får dessa i en liten paketerat låda som skickas hem till mig sår räknas tullsatsen (4 %) per låda och inte per glasögon. Men ska jag ändå räkna tullsatsen i inköpspriset på varje glasögon?Det spelar ju ingen roll om det är per låda eller per glasögon, beloppet är detsamma.
Om en låda på 10 par kostar 500kr och tullen är 4% blir det 20kr i tull.
På ett par glasögon som kostar 50kr blir det 2kr i tull. Alltså 10*2=20kr för alla tio.Fraktpriset för att få hem dem får du ju också dividera med antalet glasögon och räkna in det i inköpskostnaden för varje par.
8 september, 2013 kl. 22:39 #167576BestblomDeltagare@Fruktsam 68837 wrote:
Det spelar ju ingen roll om det är per låda eller per glasögon, beloppet är detsamma.
Om en låda på 10 par kostar 500kr och tullen är 4% blir det 20kr i tull.
På ett par glasögon som kostar 50kr blir det 2kr i tull. Alltså 10*2=20kr för alla tio.Fraktpriset för att få hem dem får du ju också dividera med antalet glasögon och räkna in det i inköpskostnaden för varje par.
Ok tack, dock ingår frakpriset för att få hem varan i det priset jag betalar för glasögonen.
8 september, 2013 kl. 23:12 #167578OlliverDeltagare@Bestblom 68804 wrote:
Ska man, efter att ha tagit fram priset per produkt, lägga på momsen ELLER räkna in det innan (när man tar fram priset)?
Ni som har erfarenhet av att driva webbshopp, tycker ni att man ska sätta ett pris där
a) frakten är redan inräknat
eller
b) där frakten läggs på separat?Som konsument skulle jag vilja se hela beloppet (inklusive frakt) utan att se priset höjds efteråt
Det är svårt det där med frakten.
Ett tips från mig är att ha en fast fraktkostnad upp till ett visst belopp.
Då får du möjlighet att dels hålla priserna på produkterna nere samtidigt som du kan belöna kunder som handlar för lite större belopp.Självklart beror upplägget på vilken bransch du är aktiv inom men säljer man produkter där produktkvantiteten per order varierar så föreslår jag inte en lösning med ”alltid fri frakt”. Varken du eller konsumenten bör tjäna på det.
Konsumenter som vill köpa större kvantiteter kommer inte köpa hos dig för att du har för dyra priser på produkterna.Jag tror istället på att vara tydlig när det gäller frakt. Visa tydligt redan på förstasidan vad du har för frakt osv.
Då vet ju konsumenten redan innan vad det kostar och kommer inte lämna dig i det sista steget i kassan utan istället om du har tur handla lite extra för att komma upp i det fraktfria beloppet (om du har ett sådant över ett visst ordervärde),9 september, 2013 kl. 06:09 #167579EkraftDeltagareJag vet inte om det är så svårt med frakten egentligen, låt oss ikläda oss kundens roll.
Om jag går in i en ebutik och där hittar något jag vill ha för 149kr, så blir jag lite paff när jag kommer till kassan och det där står 227kr; frakt 49kr och en förvald faktura med pris 29kr. Det är ett mycket effektivt sätt att få en kund att överge kundvagnen. Helst om man dessutom specar upp en massa andra alternativ som kostar extra (hempaket, postförskott, presentinslagning). Det spelar ingen roll om man vill köpa något för 1495kr, då tycker man mest det är larvigt att någon vill ha en fraktavgift när man handlar för så mycket.
Ehandlare ser frakten som en tjänst och en service, men ser kunden det på samma sätt? Man måste ta en omväg från jobbet för att hämta paketet. Ombudet ligger mitt i stan, där det är svårt att hitta parkering i rusningstid. Dessutom måste man betala ett par spänn för att inte riskera en P-bot. Hos ombudet är det dessutom nästan alltid kö så dags eftersom alla skall hämta paket då. Hur mycket är jag egentligen beredd att betala för den frakten, jämfört med att åka förbi stormarknaden/fina varuhuset och köpa en liknande sak?
Vi skall också tänka på att kunden är van vid att betala vad som står på prislappen. Den enda som kommer undan med något annat är väl livsmedelshandlaren där panten kommer till på returflaskor och plastpåsarna kostar extra. Å andra sidan orkar de flesta inte summera så bra vad varorna i korgen kostar (vad väger/kostar egentligen 3 stora tomater som kostar 22:90/kg) så det är ingen som har riktig koll.
Istället för extra avgifter gillar kunder rabatt. De traditionella butikerna är fulla av multierbjudanden som ”tag 3 plagg, betala för 2” eller ”3 diskborstar för 10kr”. Jag tycker flerpackspriser är en attraktiv modell att använda sig av om man bakat in frakten i priset.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.