Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Någon som har avtal med DHL?
- Detta ämne har 49 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av ake125.
-
FörfattareInlägg
-
27 mars, 2012 kl. 20:03 #140669sandstromDeltagare
Vår erfarenhet är att det blir billigare att köra på ett eget avtal. Prislistor får du av DHL.
@banane 39426 wrote:
Jag står i färd med att importera framöver om allt går som planerat och undrar lite över det här med DHL via Pluskontot när det gäller import. Ofta har ju leverantörer egna avtal dom kan erbjuda sig att skicka med så betalar man frakten till dom. Men hur gör ni som har DHL med t.ex pluskontot? Brukar det bli billigare att ni anger ert dhlkonto (eller kundnummer eller vad man nu kallar det) till leverantören så man faktureras frakten i efterskott ist? Hur vet man hur mkt det kommer kosta när man är mottagare?
27 mars, 2012 kl. 20:07 #140670ParvelitoDeltagare@Dan 39433 wrote:
Vi fick en laminerad guide för hur man bokar paket när vi ville ge dem våra miljoner. Säljaren sa att hon hade kunder med 800k kollin med samma eller sämre priser än pluskontot. Så det bidde inget med det
Jag tror de prisar in sig med enorm förlust, de kannibaliserar hela sin affär och sätter typ enhetsfrakt för alla kunder vilket gör att de kan tappa storaffärer (om de vet om läget) men får massa småkunder som är olönsamma.
Men jag vet inte om det e bra eller dåligt, känns konstigt dock!8och det jag däremot vet är att man känner sig inte så viktig som halvstor potentiell kund precis
Men det är kanon för nya och mindre ehandlare!
Kikar man på DHL:s redovisade resultat i Sverige så är det ingen katastrof, men kanske inte lysande heller. Deras affärsmodell verkar hålla. Jag tror väl ändå att de här gruppavtalen kan komma att förändras en del så att man tittar mer på kostnaden att hämta in paketen. Det är inte rimligt att den som ligger flera mil ut i skogen skall ha samma pris som den som ligger granne med terminalen.
Vad gäller priserna så är de ju konkurrenskraftiga med Postens även om man blir ganska stor. Men jag kan väl förstå att det inte känns så roligt att få på öret samma pris när man skickar 25.000 kolli/år som när man skickar 250/år.
27 mars, 2012 kl. 20:12 #140671DanDeltagareSant, de kör ju en del ortstillägg på leverans, kanske kommer på hätmningen också.
Kontra posten är det svårt att nå pluskontopriserna… Vi gör det verkligen inte i alla fall. Kanske om 10-15 år
@Parvelito 39437 wrote:
Kikar man på DHL:s redovisade resultat i Sverige så är det ingen katastrof, men kanske inte lysande heller. Deras affärsmodell verkar hålla. Jag tror väl ändå att de här gruppavtalen kan komma att förändras en del så att man tittar mer på kostnaden att hämta in paketen. Det är inte rimligt att den som ligger flera mil ut i skogen skall ha samma pris som den som ligger granne med terminalen.
Vad gäller priserna så är de ju konkurrenskraftiga med Postens även om man blir ganska stor. Men jag kan väl förstå att det inte känns så roligt att få på öret samma pris när man skickar 25.000 kolli/år som när man skickar 250/år.
27 mars, 2012 kl. 20:34 #140674JoelDeltagareAngående import så kan jag väl avslöja att priset är, i de fall vi satt upp routingordrar med rabatt från pluskontot, exakt detsamma, som när vi fått offert på begäran utan pluskontot-rabatten.
27 mars, 2012 kl. 20:53 #140675GregerADeltagareDet som är tacksamt med de här avtalen är att man inte behöver lägga en massa tid på att förhandla. Man får ett bra paket som täcker både det man skickar mycket och det man skickar lite av.
Skulle man en gång behöva skicka en pall utan avtal så kostar det kanske 2000:- men med avtal så kostar det 500:-. (ungefärliga siffror) – slår man ut den vinsten på de små paketen så har man sänkt sin fraktkostnad ytterligare någon krona.
Det går säkert att få till avtal på exakt det du skickar mycket av som är lite bättre – men det tar tid och resurser – som jag hellre lägger på att sälja mer.
Verksamheten står inte precis och faller med om det kostar 42:- eller 44:- att skicka ett paket. Men om det kostar 44:- eller 98:- är ganska avgörande för ens möjligheter att driva en lönsam affär.
Att spara en krona per order kan man också göra genom att hantera den ca 12 sekunder snabbare. (arbetskostnad 5:-/minut = 300kr/timme)
27 mars, 2012 kl. 21:01 #140676GregerADeltagare@Joel 39441 wrote:
Angående import så kan jag väl avslöja att priset är, i de fall vi satt upp routingordrar med rabatt från pluskontot, exakt detsamma, som när vi fått offert på begäran utan pluskontot-rabatten.
Det är ju så att bruttoprislistan är till för strökunder. På expressförsändelser behöver man inte skicka så väldigt mycket för att få bra priser. Ett paket i veckan ger en bra rabatt även vid eget avtal.
Det är kanske så att DHL har en nettoprislista som gäller för reguljära kunder, där då Pluskontots medlemmar ingår. Sedan görs det individuella förhandlingar vid väldigt stora volymer. På något sätt verkar det futtigt att fila på de sista kronorna – om det kostar 1348:- eller 1353:- att skicka samma paket kvittar nog för de flesta.
27 mars, 2012 kl. 21:05 #140678ParvelitoDeltagare@GregerA 39442 wrote:
Det som är tacksamt med de här avtalen är att man inte behöver lägga en massa tid på att förhandla. Man får ett bra paket som täcker både det man skickar mycket och det man skickar lite av.
Att spara en krona per order kan man också göra genom att hantera den ca 12 sekunder snabbare. (arbetskostnad 5:-/minut = 300kr/timme)
Jag håller helt med dig. De här avtalen är guld värda eftersom man sparar en hel del timmar på att inte hålla på och förhandla och jämföra offerter. Som vi skrev tidigare i tråden, två säljarmöten om året á två timmar är en halv arbetsdag! Skall man sedan tjata med säljare från andra fraktbolag och jämföra offerter så har man snart lagt ned en halv arbetsvecka på att leta bra pris på frakt. Då är det roligare att lägga den tiden på att bygga världens högsta palltrave
27 mars, 2012 kl. 21:24 #140679DanDeltagareJa, vi har nog bränt en vevka på logistiken varje år… Ska gå över till pallstaplar på heltid istället. Mycket mer givande!
30 mars, 2012 kl. 11:17 #140974Tidlosa TingDeltagareVad anser ni om fraktnätverket då? Någon erfarenhet.
Jag får betala en engångskostnad på 1900:- då wikinggruppen har ett samarbete med dem.
Har fått en prislista av dem. Verkar ju bra.30 mars, 2012 kl. 21:53 #141047ake125DeltagareVi har använt Lessmore i mång år.
Men Plusskontot är betydligt bättre.
Vi skickar en hel del pallar och där är priserna 40% lägre med Plusskontot än Lessmore. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.