Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Någon som använt sig av SveaWebPay
- Detta ämne har 73 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 7 månader sedan av Joel.
-
FörfattareInlägg
-
23 november, 2009 kl. 21:48 #107861ParvelitoDeltagare
Jag tycker man kan lyssna lite på Dan, för det är valfritt att välja någon annan eller köra själv. (Jag har valt det senaste, och erbjuder sedan ett par dagar 14 dagars faktura utan fakturaavgift. Det har ökat min försäljning i shoppen med 122%).
Jag är ingen stor vän av Klarna, för jag tycker deras produkt är alldeles för dyr, men jag måste ändå säga att de har en imponerande kundportfolio. Flera av deras kunder har jag också jobbat med, och jag kan garantera att man inte kan vara allt i genom usel om man vill vara leverantör till dem. Klarna växer stadigt och någonting gör de rätt.
Ser jag lite i kristallkulan så anar jag att om 2-3 år så finns det aktörer på marknaden som ger e-butikerna betalt för att få skicka faktura till deras kunder (och ta hand om faktureringsavgift, aviseringskostnader vid delbetalning, räntor, påminnelseavgifter etc).
Det finns många aktörer som står beredda att ge sig in i den växande e-handeln. Här om dagen fick jag svara på en enkät från Payson som inte kunde tolkas på annat sätt än att de var intresserade av att ge sig in där.
I Sverige har vi ett stort företag som heter Intrum som säkert gärna vill vara med och dela på den här kakan, liksom Gothia, Payex, Sergel, Allektum, Transcom och flera andra mindre aktörer.
Våra stora banker har alla finansbolag som mycket gärna lånar ut pengar. De ser ju hur deras kassako med kortbetalningar sinar och tänker nog inte ge sig.
Lägg till sådana som Resurs Bank, GE Moneybank, Freedom Finance, Bank2 och allt vad de heter. Gissa om det kommer bli konkurrens om det här!
24 november, 2009 kl. 06:33 #107862NicklasDeltagare@Dan 2818 wrote:
Klarna tar risken för försändelserna oavsett om kunden betalar eller inte. De släpper igenom fler kunder än Svea, de har en bedrägeriavdelning, de har ett grymt api, de har grym support mot kunderna osv osv…
Dan du låter precis som en Klarna säljare
Mycket av det du säger här är sant, men jag kan inte tänka mig att de släpper inte igenom fler kunder än svea då hade vi inte haft någon kund som blivit nekad och det finns inte på kartan. Jag hade nog tagit en allvarlig funderare på att byta till Klarna om de hade skippat sina fasta kostnader. 2995+moms i startavgift och 295+moms i månadsavgift. Är det något jag hatar så är det fasta avgifter. Vist på det övriga så var de dyrare men de hade man kunnat förhandla med dem om. Men jag sa till säljaren att jag har inga fasta avgifter idag och ska ni vara med så skippa dem, men inte de drog samma ramsa som dig Dan om och om igen.
Klarna har storhetsvansinne.24 november, 2009 kl. 08:58 #107863DanielAronowitschDeltagareHej igen.
Jag vill börja med att nämna att en del påståenden om oss i tidigare inlägg inte stämmer.Med det sagt,
det är självklart att det kommer bli ännu större konkurrens, det råder redan konkurrens idag. Och som på alla marknader är konkurrens sunt. Precis som Dan skriver så är det det fria valet som avgör.24 november, 2009 kl. 09:10 #107864NicklasDeltagare@DanielAronowitsch 2822 wrote:
Hej igen.
Jag vill börja med att nämna att en del påståenden om oss i tidigare inlägg inte stämmer.Med det sagt,
det är självklart att det kommer bli ännu större konkurrens, det råder redan konkurrens idag. Och som på alla marknader är konkurrens sunt. Precis som Dan skriver så är det det fria valet som avgör.Och du vill med detta säga att alla ljuger som är kritiska till er?
Även er säljare tyckte att jag hade dålig attityd som inte köpte ert avtal.
Det är tur att det finns konkurens och att den blir större är bara hälsosamt för oss ehandlare.Tänk om Binero mentaliteten kunde smyga sig in i denna nich så att någon av dessa jättar kunde profilera sig som vänligast på fakturor eller liknande.
24 november, 2009 kl. 09:49 #107865DanDeltagareHaha, ja det är jag ju. Jag gillar Klarna och de har alltid behandlat mig kanon, även när jag hade en order om dagen för längesedan så fick jag kanonservice.
Så jag kan inte annat än att ge dem lovord, visst är de dyrare men jag tycker det är värt det, men det är upp till var och en att avgöra själv såklart
Jag gillar Binerotänket dock men finansbolag kan per definition inte vara snälla
@Nicklas 2821 wrote:
Dan du låter precis som en Klarna säljare
Mycket av det du säger här är sant, men jag kan inte tänka mig att de släpper inte igenom fler kunder än svea då hade vi inte haft någon kund som blivit nekad och det finns inte på kartan. Jag hade nog tagit en allvarlig funderare på att byta till Klarna om de hade skippat sina fasta kostnader. 2995+moms i startavgift och 295+moms i månadsavgift. Är det något jag hatar så är det fasta avgifter. Vist på det övriga så var de dyrare men de hade man kunnat förhandla med dem om. Men jag sa till säljaren att jag har inga fasta avgifter idag och ska ni vara med så skippa dem, men inte de drog samma ramsa som dig Dan om och om igen.
Klarna har storhetsvansinne.24 november, 2009 kl. 10:16 #107866GregerADeltagareEller som jag sade till min säljare på Svea när lite av det finstilta diskuterades:
– Man skulle ju nästan kunna tro att ni är ett finansbolag
– …. ???? ….. jaaaaa …. men det är ju det vi är.24 november, 2009 kl. 10:17 #107867Joel BDeltagare@Dan 2818 wrote:
Jag får lite känslan av att ni tycker Klarna har monopol på marknaden. Det har de inte? De är bara bäst på marknaden… man kan inte både äta och ha kakan. Vill man ha lägre pris väljer man att sköta faktureringen själv eller att köra via Svea… vill man ha Klarna väljer man Klarna…
Svårare än så är det inte?
Klarna har definitivt haft ett temporärt monopol på marknaden i en mycket lång period. Och det är inget vi bör förtränga.
Vi har tidigare haft exempel på t.ex. Payer, Certitrade som erbjuder kort och faktura. Men dessa är inga alternativ som e-butiksägarna väljer, utan de väljer någon som är professionella inom den genren, vilket Klarna är.
Alla har sina åsikter, du anser att dem är bäst på marknaden och det köper ju vi alla. Jag tycker inte Klarna är dålig på något sätt. Faktum är att jag tycker dem är bra, men jag anser enligt min åsikt att SveaWebPay är bättre.
Jag tycker inte vi skall klanka ner på Klarna i denna tråd, jag vill ju självklart att Klarna skall ta till sig allt konstruktivt som skrivs i denna tråd, så att även vi som säljer deras tjänster har något att nischa upp emot för slutkund.
Alla har olika syn på dessa saker, därför bör vi respektera även Klarna i detta fall och tänka till en extra gång innan man skriver något förhastat.
Mvh
Joel Bahar
Prestaworks.se24 november, 2009 kl. 10:20 #107868GregerADeltagareAngående att få tillbaka avgiften eller inte vid kreditering, så kan man ju jämföra med kortbetalning. Där får man inte tillbaka några avgifter, det är ju t.o.m så att allt fler börjar ta ut en avgift även för krediteringen.
24 november, 2009 kl. 10:21 #107869DanielAronowitschDeltagareJag menar absolut inte att alla som är kritiska till oss ljuger!
Vi välkomnar som sagt all feedback för att vi hela tiden ska utvecklas och bli ännu bättre.Det jag menar är att vi inte är några stela robotar, utan människor som kan göra individuella bedömningar och avvägningar. I vissa inlägg framstår vi inte riktigt så. Jag vill ge beröm till Klarnas säkerhetsavdelning som i snitt stoppar 96% av alla bedrägeriförsök som läggs via vår tjänst och på så sätt förhindrar onödiga kostnader för e-butiken och för oss själva som företag.
Det stämmer att vi inte står för bedrägeririsken då avsändaren väljer att skicka varorna UTAN spårningsnummer. Anledningen till det är att identifikationsprocessen blir fulländad först då mottagren legitimerar sig hos ombudet. Vi kan omöjligt veta vem som skriver in någons personnummer i kassan på websidan.
Vi begär ALLTID en polisanmälan av den utsatta kunden (och får det att framstå som ett krav). Man kan aldrig kräva prestation från någon man inte har avtal med. Det är ej upp till kunden att bevisa sin oskuld utan det ligger på oss och er att påvisa betalningsskyldighet.
I och med att vi har så många e-butiker så sitter vi inne på lite trumfkort. Vi kan på så sätt jämföra väldigt många köp med varandra för att se mönster/avvikelser och på så sätt förhindra och utreda fler bedrägerier. Vi utreder samtliga bedrägeriärenden med hjälp av många olika parametrar. Vi kontrollerar tidigare bestridandehistorik, betalningshistorik, spårning av IP, angivna kontaktuppgifter etc.
De kunder som utsätts för bedrägeri läggs under bevakning tillsammans med det IP-nummer som köpet kommer ifrån. Detta medför att vi kan förhindra att samma bedragare kan drabba andra och kunden ska inte kunna utsättas för denna typ av brott igen.
Vi är tacksamma för alla ideér ni har kring just säkerheten på internet. Hör gärna av er till vår säkerhetsavdelning med tips och råd om hur vi kan förbättra samarbetet. Ni når dem på:
Telefon: 08-120 129 91
Mail: sakerhet@kreditor.seJag hoppas att fler inser vilket jättejobb säkerhetsavdelningen gör för hela e-handelsbranschen.
Tack för mig.
Mvh
24 november, 2009 kl. 10:29 #107870NicklasDeltagareJag har nu pratat med min säljare på Klarna och måste ge henne kred för att hon ringde upp mig igen, mycket trevligt. Jag kan vara en sur get men är inte sämre än att jag kan ändra mig och tacka för ett trevligt samtal. Jag har hört mycket gott om Klarna och är inte ute efter att smutskasta på något sätt, men jag hatar fasta avgifter. Nu när vi har öppnat fysisk butik med så har jag varit stenhård mot fasta avgifter där man kan göra något åt det. Man lyckas ibland och iband inte.
Som Dan säger så är det väldigt viktigt att man har en bra relation till sina leverantörer vilket ofta båda parter vinner på. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.