Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Någon som använt sig av SveaWebPay
- Detta ämne har 73 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av Joel.
-
FörfattareInlägg
-
20 november, 2009 kl. 22:16 #107839Joel BDeltagare
Vi hade tänkt läcka med lite insider-information och tala om att det kommer komma en ny leverantör som redan idag är väldigt etablerad i inkasso, men vi väljer att inte publicera deras namn just nu (av vissa skäl).
Dem är störst i Europa på det dem sysslar med i dagsläget. Deras planer är att börja satsa på betalning via fakturor, där du som e-butiksägare kommer kunna erbjuda fakturabetalningar till hela Europa.
Vi tycker det skall bli väldigt intressant och vi tror att ni som är engagerade i detta förstår vad vi menar. Ni kommer säkerligen märka inom kort vilka det är vi talar om.
Så håll ut, Klarna kan liksom inte ha monopolet hur länge som helst. De har fått en sjuhelvetes start, men nu kommer det nya leverantörer som troligen kommer börja puckla lite i branschen.
På överseénde.
Mvh
Joel Bahar
Prestaworks.se21 november, 2009 kl. 11:09 #107840NicklasDeltagare@Joel B 2794 wrote:
Vi hade tänkt läcka med lite insider-information och tala om att det kommer komma en ny leverantör som redan idag är väldigt etablerad i inkasso, men vi väljer att inte publicera deras namn just nu (av vissa skäl).
Dem är störst i Europa på det dem sysslar med i dagsläget. Deras planer är att börja satsa på betalning via fakturor, där du som e-butiksägare kommer kunna erbjuda fakturabetalningar till hela Europa.
Vi tycker det skall bli väldigt intressant och vi tror att ni som är engagerade i detta förstår vad vi menar. Ni kommer säkerligen märka inom kort vilka det är vi talar om.
Så håll ut, Klarna kan liksom inte ha monopolet hur länge som helst. De har fått en sjuhelvetes start, men nu kommer det nya leverantörer som troligen kommer börja puckla lite i branschen.
På överseénde.
Mvh
Joel Bahar
Prestaworks.seHur nära i tiden är denna nya leverantör och ni kommer ha moduler färdiga till dem?
23 november, 2009 kl. 09:02 #107849DanielAronowitschDeltagareHej, och tack för era åsikter.
Våra tjänster är till för att Ni e-handlare ska slippa allt jobb med fakturor, delbetalningar och indrivning. Vi tar till oss era synpunkter och jobbar alltid för att bli bättre på det vi gör för att underlätta för Er e-handlare.Mvh
23 november, 2009 kl. 09:27 #107850NicklasDeltagare@DanielAronowitsch 2807 wrote:
Hej, och tack för era åsikter.
Våra tjänster är till för att Ni e-handlare ska slippa allt jobb med fakturor, delbetalningar och indrivning. Vi tar till oss era synpunkter och jobbar alltid för att bli bättre på det vi gör för att underlätta för Er e-handlare.Mvh
Det är rätt konstigt att ni får in nya kunder.
Att få avtalet från er var som att få ett slag i ansiktet, vi hade höjt våra kostnader rejält och fått vänta på pengarna i upp till tre veckor. Idag får vi betalt för köpt faktura dagen efter.
Det känns lite som att ni inte är med på banan längre nu när konkurrenterna börjar ploppa upp.23 november, 2009 kl. 09:49 #107851rockyDeltagare@Oddity 2792 wrote:
Jag har precis mailat klarna och berättat vad jag tycker och att jag kommer att byta till Sveawebpay eller köra fakturorna själv om dom inte gör något åt våra kostnader. Jag mailade i förrgår till vår kontaktperson på klarna men inget svar ännu. YEY!
Mailade min säljare hos Kreditor / Klarna i April angående att jag byter till Svea om de inte gör något åt kostnaderna men har aldrig fått ett svar.
23 november, 2009 kl. 10:45 #107852DanielAronowitschDeltagareHej igen.
Nicklas – Tråkigt att du kände så angående avtal från oss. Bra att du är nöjd med din situation, det är det viktigaste. Konkurrens är bra för alla marknader.Mvh
23 november, 2009 kl. 14:10 #107856fashionDeltagareEn kreditupplysning kostar inte mer än 10 SEK om man har ett externt avtal och om man har ett avtal med Visma kostar en kreditupplysning enbart 5 SEK – altså en kreditupplysning kan inte kosta Klarna mer än 5 SEK. Hur kan det komma sig och varför skulle Klarnas krediupplysning kosta 50-500 SEK/st? Vi betalar redan en månadsavgift på 190 SEK för tjänsten!
Som sagt, så länge alla accepterar att betala dyrt för ingenting, kommer Klarna att fortsätta med sitt agerande.
23 november, 2009 kl. 18:18 #107858Joel BDeltagare@fashion 2815 wrote:
En kreditupplysning kostar inte mer än 10 SEK om man har ett externt avtal och om man har ett avtal med Visma kostar en kreditupplysning enbart 5 SEK – altså en kreditupplysning kan inte kosta Klarna mer än 5 SEK. Hur kan det komma sig och varför skulle Klarnas krediupplysning kosta 50-500 SEK/st? Vi betalar redan en månadsavgift på 190 SEK för tjänsten!
Som sagt, så länge alla accepterar att betala dyrt för ingenting, kommer Klarna att fortsätta med sitt agerande.
Det är just på grund utav att Klarna haft marknaden för sig själv, därför har de kunnat erbjuda den här tjänsten för dem kostnaderna. Stora företag vill/orkar inte sköta faktura-delen själv, utan använder sig hellre av en leverantör som gör detta åt dem.
Och nybörjare väljer ju Klarna för att de är det första dem får höra……
Nu när konkurrenterna dyker upp, så borde man faktiskt agera kraftigt. Om jag vore en del av Klarna – tidigare kreditor, så hade jag definitivt krigat med att förändra situationen och bilden utåt mot kund.
Men antagligen väljer man att fortsätta på samma bana, de har ju trots allt ett ganska så stort, inbränt namn i marknaden.
Kan även nämna att vi som partner med Klarna, har tyvärr inget att säga eller tycka till om situationen, hur mycket vi än skulle vilja det. Klarna är trotsallt ett bra företag som har löst det mesta.
Jag önskar dem självklart lycka till.
Mvh
Joel Bahar
Prestaworks.se23 november, 2009 kl. 20:49 #107859DanDeltagareFast nu tar ju inte Klarna betalt för en kreditupplysning. Om det är kreditupplysningar man vill ha bara och man är kund hos Klarna får man faktiskt skylla sig själv om man tycker det är dyrt.
Klarna tar risken för försändelserna oavsett om kunden betalar eller inte. De släpper igenom fler kunder än Svea, de har en bedrägeriavdelning, de har ett grymt api, de har grym support mot kunderna osv osv…
Jag får lite känslan av att ni tycker Klarna har monopol på marknaden. Det har de inte? De är bara bäst på marknaden… man kan inte både äta och ha kakan. Vill man ha lägre pris väljer man att sköta faktureringen själv eller att köra via Svea… vill man ha Klarna väljer man Klarna…
Svårare än så är det inte?
23 november, 2009 kl. 21:04 #107860fashionDeltagareGlömde att säga att Klarna ringer aldrig upp en. Rocky du kan vänta hur länge som helst på att Klarnas säljare ska ringa upp dig…hur länge som helst!!
Jag har haft problem med Klarna mest på grund av deras agerande. De säger en sak på deras hemsida och gör något annat, när jag ber de en förklaring då säger dem att en chef ska återkomma och prata med mig, något som aldrig sker, men de vill få mig att acceptera deras handlingar med ett stort leende.
* Vid ångerköp tar kreditor betalt för hela fakturan trots att det blir 0 SEK i försäljning när det stod på deras hemsida att dessa avgifter återbetalas till kunden vid en retur.
* Vid bedrägerianklagelser ringer de aldrig upp personerna som blir anklagade för bedrägeri och köper lätt ett enda samtal som blir grunden för deras beslut om att annullera fakturan – de ber inte ens att personen ska göra en polisanmälan.
* Vid bedrägerifall debiterar Klarna e-butiken alla avgifter och inte informerar e-butiken om något om försändelsen saknar Kolli-ID.
* Vid bedrägerifall även mot andra bevis om att kunden har tagit emot varorna, struntar de i informationen och lägger på alla kostnader på e-butiken utan vidare information
* Vid bedrägerifall lägger de på 10 SEK som extra avgift på toppen av alla avgifter – Klarna kallar detta för ”Sen Retur” – (har ingen aning vad det betyder och varför och ingen har kunnat förklara detta för mig!)Vi fortsätter….
Varje gång jag hade problem med Klarna, lovade de mig att någon skulle ringa upp mig och varje gång fick jag vänta på ett samtal som aldrig kom. Även säljarna måste du jaga själv. Så klart när man har så höga avgifter kan man strunta i nya försäljningar – det är så underbart att bada i pengar så att man inte ens behöver svara på säljsamtal – dröm företag! Vi e-butiker badar i höga räkningar och fakturor med 0 SEK i intäkt!
Att lämna ett meddelande till Klarna är detta lika mycket värt som att lämna ett meddelande till en apa och vänta på att den ska förstå dig och ringa upp dig. Jag väntar på minst 3-4 samtal från Klarna, den första väntetiden har ju gått drygt 1,5 år om inte mer och ingen har ringt upp mig.
Den sista gången de lovade mig ett samtal, då väntade jag i 4-5 dagar sedan ringde jag upp de ingen för att fråga varför ingen hade ringt upp mig. Jag blev chokad över deras bemötande! Jag fick inte ens rätten att lämna ett meddelande, jag fick inte ens möjligheten att börja prata i huvudtaget! Klarnas receptionist Felicia började prata högt i telefonen oavbrutet och när jag bad henne att lyssna på vad jag hade att säga då fick jag följande svar: ”DU ska lyssna på mig annars avbryter jag samtalet och lägger på luren” Jag ringer för att reda på varför ingen ringer mig, jag har ett företag att ta hand om och jag måste kunna få lämna ett meddelandet till den personen som inte ringer upp mig!
En receptionist ska ta emot ett samtal och inte frågesätta kundens rätt att kontakta företaget och inte avbryta en kund efter ordet ”Hej” och dessutom hota med att lägga på luren i fall kunden försöker förklara anledningen till samtalet. Hon har agerat så för hon vet hur Klarna gör, hon vet att ingen ringer upp kunden, alltså attack är bästa försvar.
Snyggt gjort eller hur…….? Så vill man bli behandlad som kund när man ringer upp ett företag som aldrig hör av sig. Jag var nästan på gränsen att åka själv ditt och prata med dessa människor Face to Face – det måste finnas gräns för dålig service det med, eller ? Jag fick kämpa för att kunna lämna meddelandet! Ärligt talat, för att man inte ska bli förbaskad arg på Klarna måste man ha genomgått en Lobotomi och vara helt borta!. Det tålamodet de förväntar sig att en kund ska ha är övermänskligt!!
NU har det gått ett tag sedan detta har hänt och tror ni att någon har ringt upp mig? Svaret är NEJ, NIX PIX, NADA! Men vad kan man förvänta sig av Klarna, just det: grundtjänsten och dyra räkningar, det är allt, inget mer!!
Är du en kund som klagar över Klarnas attityd och ställer krav på dem då blir du bemöt på det sättet.
Jag tycker att Klarna har totalt avsaknad av hänsyn och respekt för sina kunder. Det största problem för Klarna och som förmodligen även kan påverka deras position på marknaden i framtiden, är deras snabba framgång fram tills nu. Det har gått för fort och för bra för Klarna. Klarna är som en bortskämd unge som har fått allt lätt för sig och därför inte kan visa ödmjukhet och hänsyn och under tiden ställer för lite krav på sig själv medan stora krav på andra. Detta funkar inte i längden.
Jag tackar och välkomnar nya aktörer som kan erbjuda samma fakturatjänst och åtminstone har en liten förstålelse för bra service och förmågan att visa respekt och hänsyn till sina kunder. Ekvationen borde vara enkel – nöjda kunder = billig försäkring för företagets framtida existens.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.