Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Någon som använt sig av SveaWebPay
- Detta ämne har 73 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 7 månader sedan av Joel.
-
FörfattareInlägg
-
18 juni, 2009 kl. 10:04 #106310DanielAronowitschDeltagare
Hej allihopa.
Jag vill bara förtydliga att Kreditors utbetalningar sker första tisdagen efter fakturans förfall.glad midsommar
Vänligen,
19 november, 2009 kl. 12:06 #107819OddityDeltagareDet jag är intresserad av är hur deras API fungerar. Klarna har ett API nu som är riktigt bra tycker jag. Jag har integrerat Klarna fullt i mitt ordersystem så jag aldrig behöver logga in hos dem utan sköter allt från order systemet. Jag kan alltså ändra fakturor, ta bort fakturor..ja..göra precis allt genom att anropa olika funktioner via deras API.
Detta är minst lika viktigt för mig som kostnaden för tjänsten. Jag såg att svea har en webservice och kollade igenom deras API lite snabbt, och det verkar som om det ska fungera bra.
Någon av er som själv har integrerat svea fullt ut i webbshoppen så att ni aldrig behöver logga in i deras administrationsgränssnitt för att hantera fakturor?
19 november, 2009 kl. 16:20 #107820GregerADeltagareJag håller på.
Du kan ladda ner API-specarna från Sveas hemsida.
Det finns ett ”hosted service” med betalfönster, och ett webservice-API där det ser ut som om man kan göra det mesta, men man dyker kanske på något man saknar.
Jag kör orderregistrering via webshopen och fakturering via Mamut (med en egen koppling emellan) så det blir i båda delarna som jag behöver göra integrationen.
19 november, 2009 kl. 16:46 #107821fashionDeltagareHar pratat med Svea idag – super trevliga killar, men de har nästan samma pris som Klarna/Kreditor och även årsavgift på 1900 SEK om året. En av deras säljare ska ringa upp mig på måndag – då får jag mer info. Enligt Svea anledningen till att några e-butiker inte betalar årsavgiften beror på en kampanj som gick ut under hela oktober.
Bra med Svea är att de har allt, faktura, delbetalning, kort och det går att koppla ihop alla tjänster för att underlätta hanteringen. Vet inte om man får rabatt om man anlitar alla tjänster – man får i alla falla inga rabatt hos Kreditor om man vill erbjuda delbetalning direkt på siten – det är dubbla avgifter som gäller och mer %%%
När det kommer fram till själva produkten dvs. Fakturatjänsten” tror jag att alla har nästan samma sak, pris och villkor, däremot det som till sist avgör vilket företag man anlitar eller bör anlita, är ju helheten, kundvänligt system och kundvänlig policy. Kan någon erbjuda bättre pris på toppen av en bra service, då har man ett vinnande koncept.
Tyvärr för 3-4 år sedan fanns det inte mycket val när jag startade mitt företag, men nu är det mycket lättare. Det finns flera aktörer som erbjuder samma tjänst. Är man klok lägger man tid på att undersöka vilket företag är bäst. Kan man slippa problem, otrevliga överraskningar med svårbegripliga texter i avtalet och betala för dålig eller för dyr tjänst, då har man vunnit mycket. Det är viktigt att tänka på att den dagen man vill bytta samarbetspartner innebär det även extra kostnader med installation av moduler hit och ditt och även mer administration eftersom allt måste anpassas till den nya tjänsten. Den tiden man lägger ner på att välja en bra samarbetspartner betalas om och om igen. Det gäller att ringa upp så många som möjligt, samla info, räkna och fråga så mycket man kan för att sedan jämföra.
Jag personligen gillar inte Klarna/Kreditor eftersom när det väl blir problem då gör de allt för att du ska bära försluten – men pengarna tar dem oavsett. När det blir problem då dyker upp alla saker man inte har förstått eller inte fanns i avtalet, allt blir kristallklart, då förklaras allt med begriplig text! Sanningen är att den som verkligen tar risken är själva e-butiken. Ironiskt nog, är det just risken vi vill slippa och är villiga att betala för när vi anlitar ett kreditföretag. Men som sagt jag håller även på att undersöka möjligheten att hantera faktureringen själv – det ska vara kul att veta hur mycket det skulle kosta oss och hur mycket mer jobb skulle detta innebära.
Har varit i kontakt med Visma och deras produkter kommer med en hel del tjänster och deras program gör mycket för användaren så att en hel del av det manuella jobbet blir automatiserat. Även kreditupplysningen görs med tryck av en knapp på deras program och en kreditupplysning kostar endast 5 SEK för privatperson om man kör Visma. De har kurs, support allt för att underlätta hanteringen av systemet.
Just nu håller jag på att räkna fram exakt vad det kostar oss varje faktura som går via Klarna/Kreditor. Jag är inte klar, men kan redan nu säga att om jag skulle debitera kunderna 19-25 kr för fakturatjänsten skulle jag inte kunna täcka kostnaderna jag har med Kreditor och jag har bara den vanliga faktureringstjänsten. Hade jag även delbetalningen också skulle försluten vara ännu mer. Dessutom är det vi som printar ut fakturan och detta innebär kostnader för papper och printmaterial etc – den kostnaden har jag inte tagit upp i kalkylen ännu.
Samla gärna ihop alla fakturor och börja räkna varje avgift och ni ska se om ni blir glada eller ledsna;)
19 november, 2009 kl. 18:57 #107823OddityDeltagareJag gjorde så att jag loggade in i klarnas system, gick till rapporter i menyn och där valde kostnader. Sen valde jag att visa kostnader från den 1a jan i år till dagens datum. Då får man upp en lista med alla kostnader man har till kreditor, men i listan finns även med possitiva värden i form av fakturaköp.
Så jag kopierade den listan och klistrade in den i ett excel och gjorde lite kodning i excel för att summera alla negativa värden och summera alla possitiva värden. Jag fick fram kostanden till 122 000 kr som sagt under detta år…riktigt fina pengar till kreditor
Jag har nu mailat klarna att om dom inte gör något åt detta så kommer jag att sköta faktureringen själv, gör jag det så kommer jag tjäna pengar på fakturorna istället för att betala 10 000kr/mån. Jag har väldigt bra betalande kunder vilket gör att det inte kommer bli något problem att köra det själv, absolut inte värt 122 000kr iaf på mindre än ett år.
19 november, 2009 kl. 20:39 #107825fashionDeltagareDet är mycket pengar…. du ser….Kan man hantera administrationen genom smarta lösningar då får du alla dessa pengar till dig – du gör dig själv rik och inte andra.
Jag tror att när man har drivit en e-butik ett par år – är man kanske mogen för att även ta hand om faktureringen.
Själv hade jag inte tänkt mycket på det innan jag blev medlem här och efter lite prat med de bl.a. GregerA, vaknade jag lite och började även tänka på möjligheten
att skötta faktureringen själv.Att hyra faktureringstjänst är dyr, men när vi börjar förstå hur mycket pengar vi verkligen betalar för den då tror jag att en liten investering på ett faktureringsprogram
är en klok investering.19 november, 2009 kl. 22:07 #107826GregerADeltagareDet är jättesvårt att veta exakt vilket som är lönsammast.
T.ex säger ju Klarna att de godkänner fler köpare än någon annan – det skulle förmodligen innebära att de godkänner köp man själv skulle nekat eftersom man själv går ganska strikt på betalningsanmärkningar. Men det händer säkert också att de nekar köp man själv skulle godkänt, pga att kunden försöker handla i många anslutna butiker på kort tid. Så vad nettot av detta blir är omöjligt att förutsäga.
Sedan kan man ju även titta på villkoren mot konsument – Klarna har en dröjsmålsränta på 48%, Svea 24% … normalränta enligt räntelagen blir väl 8,5% just nu. Men det gäller klart bara de som inte betalar i tid. :rolleyes:
20 november, 2009 kl. 15:25 #107834fashionDeltagareNågot som vi inte kan glömma i beräkningen är kostnaderna för alla returer dvs. kunden ångrar sitt köp och returnar varorna och då blir det 0 SEK i försälning, MEN vi betalar Klarna alla avgfit oavsett om det blir retur eller inte.
Har man väldigt få returer då är detta inga problem, MEN har man en hel del returer då blir det en helt annan sak…
20 november, 2009 kl. 16:23 #107837OddityDeltagareJadu, man tycker att dom borde kunna bjuda på avgiften när det blir en retur eftersom dom då inte har någon fordran på vår kund. Men dom motiverar det med att dom gjort en kreditupplysning och att det kostar pengar som dom måste få in oavsett om kunden betalar eller inte balj blaj.
Jag har en del returer på ordrar över 5000kr, det blir 190 kr till klarna för NOLL JOBB… det är rent åt helvete tycker jag. Men det går säkert att förhandla bort om man orkar.
Jag har precis mailat klarna och berättat vad jag tycker och att jag kommer att byta till Sveawebpay eller köra fakturorna själv om dom inte gör något åt våra kostnader. Jag mailade i förrgår till vår kontaktperson på klarna men inget svar ännu. YEY!
20 november, 2009 kl. 21:23 #107838NicklasDeltagareJag fick ett avtal av Klarna idag som jag trode skulle ha sett bättre ut men säga vad man vill om SveaWebPay så är de inte så dyra i jämförelse mot Klarna, Sve betalar ut pegarna dagen efter de köpt fakturan och de skickar även en pappersfaktura till kunden och är ändå bra mycket billigare.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.