Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Nå ut med nyhetsbrev / Sociala medier
Etiketter: nyhetsbrev, publik, sociala medier, utskick, viral
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 9 månader sedan av Deal of Sweden.
-
FörfattareInlägg
-
28 februari, 2013 kl. 09:20 #99613Deal of SwedenDeltagare
Hej kära e:are!
Jag vill att vi hjälper varandra med en av de viktigaste bitarna med att nå ut till kunder och andra intressenter idag
– nämligen de sociala media-tillgångarna och annan spridning.Först och främst undrar jag vad ni använder er av när det gäller lansering av t.ex. nyhetsbrev.
Önskvärt hade varit att gå riktigt viral till en redan kategoriserad publik – 1 klick och BOOM!Hur gör ni för att få spridning och hålla intresset uppe?
I dagsläget räcker det inte riktigt med konventionella mailutskick (egen reflektion)
– man måste erbjuda någonting mer men samtidigt balansera åtrå för besökssiffror med relevant innehåll utan att tumma på kvalitén.
Entertainment all the way.. Likt virala videos, de lyckas av en anledning right?Utvecklingen går mot synergy och 1-2-1-marketing mellan alla tänkbara plattformar,
det är dumt att inte ligga på framkant och vara tidigt ute med nya marknadsstrategier.Har precis börjat på ett företag och korrat kunskapsbrevet för NEK nu,
vilket kan vara ett bra exempel på vad för slags utskick som är relevant till ämnet – http://bit.ly/15SsIpr.
Tyvärr ligger det inte på egen server (en miss då det hade genererat egen trafik t.ex., men här har ni ändå lite läsning vid sidan om ifall det verkar intressant för er).Kör ni egna maillistor eller nyhetsutskick över huvud taget? NEK använder sig av mailchimp, vilket är ett gediget verktyg när det gäller vidareuppföljning, men det saknas något av ett premade som riktar sig mot redan etablerad publik. Sedan tror jag stenhårt på att samtidigt lansera via olika kanaler som Facebook, forum, mail, twitter (pinterest, tumblr), LinkedIn, Reddit – något jag vill se mer av i framtiden.
Att vara bra på att bygga en live-audience när det gäller _allt_ blir mer och mer vitalt för att nå ut.Det ska inte bli ett Big Brother över det hela där man kan följa verksamheten på ett nästan absurt (och i många fall irrelevant) sätt,
men att nå ut till en mottaglig publik med något som de vill ha är verkligen guld.Har ni någon input?
Ha det gött!
28 februari, 2013 kl. 09:27 #160495AndreasDeltagareHej!
Jag har verkligen svårt att ta till mig texten du skriver.
Den är skriven på ett sätt som gör den otroligt svår att läsa och att förstå innehållet. Förstår inte alls ditt budskap om jag skall vara ärlig.
Ha du dyslexi eller liknande, be någon annan först korrekturläsa texten.
28 februari, 2013 kl. 11:40 #160510Per NilssonDeltagareinhiberat och ej aktuellt längre.
28 februari, 2013 kl. 13:32 #160524danielanderssonDeltagareHänger inte heller riktigt med på vad du försöker säga..
”Wisdom. Freedom. Future.” ser ut som något från mitten av 90-talet. I samband med bakgrunden ser det otroligt tacky (sorry Per, kunde inte komma på något bra svenskt ord) ut.
28 februari, 2013 kl. 15:06 #160528Deal of SwedenDeltagareHeheh sköna lirare Nu har jag inte haft privilegiet att författa nyhetsbrevet själv.
Men centralt kring verksamheten är att ehandlare själva ska vara med o påverka innehållet, för det är dessa man vill nå ut till med information. Ni verkar ju ha en del synpunkter på dess språkliga utformning och design. Önskas det vara mer simpelt och rakt på sak? I så fall hur? Jag håller med om att det upplevs störigt när terminologin är onödigt krånglig, men själv uppfattade jag det inte så i detta fallet.Vad tycker ni om själva innehållet då?
Nu blev detta lite OT från frågan om distributionskanaler – men jag värdesätter er input högt.
28 februari, 2013 kl. 17:50 #160530DanDeltagareNu börjar vi om i denna tråden och försöker hålla en trevlig ton istället.
Även om det var en lång introduktionstext innan frågan/diskussionspunkten kom tyckte jag inte det var supersvårt att förstå.
Vi använder Getanewsletter men ingen avancerad segmentering och tror inte det går där ens, däremot skulle jag gärna göra det. Exempelvis jobba mot lojala kunder, kunder som behöver återaktivering osv.
Kan tänka mig att de lite dyrare/avancerade systemen jobbar så och är ju inte svårt att fixa sålänge man har ett API mot tjänsten och det hade varit grymt.
Dessutom skulle jag vilja ha mer personalisering i nyhetsbreven för att tipsa om relevanta produkter och liknande. Enklast är nog att koda eget system och bara använda någon annan (som är bättre på det) för att leverera det.
Det tror jag hade kunnat öka vår försäljning via nyhetsbrev säkert med 500-1000% för typ ingen kostnad (eller borde inte vara dyrt), men man sitter dåligt till när man använder en extern lösning.
Samma saker vore ju vettigt i sociala medier men där är det i princip omöjligt att segmentera målgruppen då den ägs av en tredjepart som Facebook, twitter osv. Där försöker vi alltid skjuta brett och oftast inte ens sälja aktivt (funkar inte för oss ändå) utan bygga spridning av varumärket snarare. Hälsosamt skeptisk till att det ger särskilt mycket dock, men tidskostnaden är minimal så jag tror det är värt det ändå.
28 februari, 2013 kl. 22:38 #160541Deal of SwedenDeltagare@Dan 61454 wrote:
Nu börjar vi om i denna tråden och försöker hålla en trevlig ton istället.
Även om det var en lång introduktionstext innan frågan/diskussionspunkten kom tyckte jag inte det var supersvårt att förstå.
Vi använder Getanewsletter men ingen avancerad segmentering och tror inte det går där ens, däremot skulle jag gärna göra det. Exempelvis jobba mot lojala kunder, kunder som behöver återaktivering osv.
Kan tänka mig att de lite dyrare/avancerade systemen jobbar så och är ju inte svårt att fixa sålänge man har ett API mot tjänsten och det hade varit grymt.
Dessutom skulle jag vilja ha mer personalisering i nyhetsbreven för att tipsa om relevanta produkter och liknande. Enklast är nog att koda eget system och bara använda någon annan (som är bättre på det) för att leverera det.
Det tror jag hade kunnat öka vår försäljning via nyhetsbrev säkert med 500-1000% för typ ingen kostnad (eller borde inte vara dyrt), men man sitter dåligt till när man använder en extern lösning.
Samma saker vore ju vettigt i sociala medier men där är det i princip omöjligt att segmentera målgruppen då den ägs av en tredjepart som Facebook, twitter osv. Där försöker vi alltid skjuta brett och oftast inte ens sälja aktivt (funkar inte för oss ändå) utan bygga spridning av varumärket snarare. Hälsosamt skeptisk till att det ger särskilt mycket dock, men tidskostnaden är minimal så jag tror det är värt det ändå.
Tack för ditt svar! Drömlösningen hade ju varit ett dynamiskt nyhetsbrev som är skräddarsytt efter användarens preferenser.. Det hade verkligen varit något att sträva efter tycker jag. Själv är man ingen kodknackare, men om jag hade behärskat något språk eller en API så hade jag bannemig gjort allt för att optimera och kontrollera det hela in i minsta detalj för att det ska vara relevant och intressant ”hela vägen” Kanske är reason enough när man tänker efter..
Kundservice som går ur vägen för att hjälpa kunder (eller bara visar på lite god samaritkänsla) vinner helt klart i längden och blir snabbt upplockat för vidare exponering, det är kul att man ser mer av det i bl.a. FB & Twitter!
Du har gjort ett bra jobb med RoligaPrylar ser jag, 9.71 i Prisjaktssnitt är helt sjukt! 😮
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.