Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Mottagande och skickade av paket
- Detta ämne har 12 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 2 månader sedan av Jonkejober.
-
FörfattareInlägg
-
8 september, 2016 kl. 17:25 #103765JonkejoberDeltagare
Hej, håller på och startar upp en webshop men kommer inte kunna arbeta med det på heltid till en början.
Måste ju vara flera här som har detta problem. Jag undrar hur ni löser mottagning av gods och även skickande av gods?
Jag kommer inte fysiskt kunna vara på plats och ta emot paketen. Går det att få paketen lämnade iaf? Mer svinn?
Hämtning av paket görs fram till 17 enligt vår chaufför på DHL och posten företagscenter har öppet till 18. Jag jobbar till 18 på annat håll ☺
Hur gör ni andra?
8 september, 2016 kl. 17:49 #182338speletDeltagareSätta upp en box någonstans vid din adress och snacka med ombudet?
Fixa fullmakter tror jag också man är tvungen att ordna.
Lycka till8 september, 2016 kl. 18:23 #182340JonkejoberDeltagareTack för svar.
Ja jag funderade på en sån där grön sandlåda. Går det att den är låsbar med kodlås lr liknande? Klarar chauffören det?
8 september, 2016 kl. 18:51 #182341speletDeltagareDet borde fungera, bara snacka med ombudet så löser ni säkert det.
8 september, 2016 kl. 19:45 #182342blazernDeltagareVi löser det hela med en större olåst låda (vattentät) utanför lagret.
DHL bokas innan kl 13 och där har vi kommit överens med förarna att godset ligger i lådan, de brukar komma mellan 13-14 varje dag och hämta paket.
UPS har vi fullmakt hos så de lägger alltid godset i lådan om vi mot förmodan inte skulle vara där.
Postnord lämnar paket hos oss varje dag på morgonen, är vi inte där brukar de ringa och sen lägga av paketet. Vi behöver inte heller skriva på vid mottagandet längre (trots att vi inte har någon fullmakt). De lämnar även av returer som är skickade som paket.
Vi skickar till största delen Varubrev och dessa lämnar vi in själva på Företagscenter kl 17.
Inget gods har försvunnit ur lådan, dock håller vi till på mindre ort. Allt fungerar fint förutom juni-augusti när sommarjobbarna kommer utan telefoner och inte ser fullmakterna eller kan rutinerna.
8 september, 2016 kl. 22:58 #182346JonkejoberDeltagareOki, tack för svar. Då vet jag att det går att lösa. Får ringa DHL och Posten och prata med dem. Tack
9 september, 2016 kl. 07:28 #182348blazernDeltagareEtt tips, prata med föraren från DHL och skaffa dig en egen kontakt (säljare) hos Postnord istället för kundtjänst som aldrig vet något.
9 september, 2016 kl. 09:06 #182351Stefan72Deltagarevad jag vet så har väl ingen kundtjänst nå säljuppdrag så oavsett så lär man ju ta kontakt med en säljare.
Värt att notera är ju att är man liten och i uppstartsskede så lär man nog gå med i edge, fraktnätverket eller liknande för att få nå bra priser.12 september, 2016 kl. 06:30 #182373NO LINGODeltagareLåda utanför dörren för både hämtning och lämning brukar funka bra. Se bara till att du har fixat ett avställningsavtal med med alla transportörer, även dina leverantörers om de använder andra transportörer än du själv. Lås på lådan kan vara lite si och så eftersom transportörerna ofta byter chaufförer.
12 september, 2016 kl. 16:56 #182376JonkejoberDeltagareOki, då blir det en låda ☺ Tack för alla svar. Nån som har tips på en färdig regntät låda billigare än en sandlåda? Undviker helst att snickra själv då det inte är min grej ☺
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.