- Detta ämne har 21 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
12 mars, 2012 kl. 16:24 #97623Jimmy OstromDeltagare
Det kan omöjligt bara vara jag som möter (ursäkta mina hårda ord) idioter till leverantörer ofta.
Jag håller på att kicka igång lite fler företag och återigen ska man dyka i träsket med leverantörer och det har jag aldrig tyckt varit roligt för den ena är värre än den den andre alltid!
Jag har kanske kontaktat ca 150 olika leverantörer i Sverige (i 4 olika branscher) och det är nog 50 av dessa som kan ta sitt pick och pack och göra annat i livet än att driva företag!
Det är allt från:
Vi tror inte på detta.
Vi vill inte sälja till dig.
Nej vi förstår att du kan betala i förskott för du är ny i branschen men vi vill ändå inte ge dig ett kundnummer.
Ni säljer ju bara Bilstereo idag trots reggade bifirmor.
Vårt märke passar inte i ert företag.
Vi vill vänta och se, hör av dig om ett år eller så.
Trött, trött och lite mer trött blir man. Det är verkligen inte konstigt att företag går utomlands och skiter i Svenska leverantörer.
Hur gör ni själva? Skiter ni i dryga leverantörer och glömmer det och går vidare eller gör ni som jag och känner frustration och låser dörren och kastar bort nyckeln så dessa leverantörer aldrig någonsin kommer komma in i ens företag?
12 mars, 2012 kl. 17:00 #138909fotofyndetDeltagareDet har bara hänt en gång och det var i samband med att jag ombildade från EF till AB. Mitt nya AB var inte välkommet som kund hos en datagrossist. Eftersom det var anledningen till nekandet jag blev förbannad på så fokuserade jag på den. Vi bråkade i drygt ett halvår om det där. Hur det slutade? Vad får det lov att vara ur deras sortiment?
12 mars, 2012 kl. 17:07 #138910JoelDeltagareI de allra flesta fall finns det motsvarande grosisster att hitta i andra EU-land och då oftast tom med bättre priser (dock dyrare frakt…)
12 mars, 2012 kl. 17:07 #138911ParvelitoDeltagareJag har mer och mer tappat sugen på att handla från svenska grossister, inkl den jag tidigare jobbat för i tio år. Det blir mer och mer import som inte sällan kommer fram snabbare än vad svenska leverantörer förmår leverera, till priser som ligger 20-75% under vad man vill ha betalt i Sverige, trots att jag kostar på snabb expressfrakt med flyg.
I effektivitetens namn så kan vi nog hoppa över det där grossistledet mer och mer.
12 mars, 2012 kl. 19:58 #138921Jimmy OstromDeltagareTack!
Det är sådant här jag vill höra. Numera har jag bara bra leverantörer inom bilstereo branschen, men nu ska man in i andra branscher och då är man på ruta nummer ett igen som man började på 2005:(
12 mars, 2012 kl. 20:00 #138922PrixDeltagareFinns många idioter. Har speciellt en som jag är så jäkla trött på, de svarar när det passar dem, skickar när det passar dem, ändrar i ordrarna när de passar dem osv… Nu sluta dem svara sist jag skicka in ordern så sedan dess har jag inte hört av mig… Dock vet jag att jag troligtvis kommer behöva dem i framtiden ändå så vill inte slänga iväg något surt mejl.
Men sen ska man inte glömma dem som är väldigt hjälpsamma.
Och till sist, hade någon sagt (vilket någon har) återkom om 6-12 mån, hade jag i största mån undvikit att handla från dem, hjälper man inte varandra i början så skall de inte dansa på ens framgång sen heller! Har någon som jag sagt blankt nej till eftersom de va snorkiga i början – prata om att de blev förvånade och började tråna för att vi skulle handla från dem. (och jag har, i mina ögon, en blygsam omsättning än så länge, dock så dubblas den från månad till månad, och de hade dem säkert fått reda på).
12 mars, 2012 kl. 20:11 #138923danielanderssonDeltagareKänns som att ju mer man växer, desto mer hämmande är grossisterna då en hel del av dem sällan hänger med i försäljningskurvan.
Dock finns det alltid undantag och då handlar det nästan alltid om de rejält stora grossisterna (tyvärr, tror jag).
Men för att svara på din fråga, nej, i princip har vi aldrig blivit nekade. Förutom av ett högtalarföretag som inte var impade av oss när vi satt nere i en källare och dom kom på besök
(är ett high-end-märke)13 mars, 2012 kl. 07:43 #138935FredrikGustDeltagareDet är ett rejält arbete att hitta bra leverantörer. Innan vi drog igång har jag pratat med väldigt, väldigt många. Av någon anledning verkar många leverantörer dra en över en kam och inte vilja sälja till någon som ska ägna sig åt e-handel då det verkar vara mycket besvär med sådana. Särskilt nystartade e-handlare verkar vara något man inte jobbar med.
Vissa leverantörer har verkat bra men då har produkterna varit undermåliga eller saknat dokumentation och vill inte vi sälja det de erbjuder faller det liksom bort också.
Vi arbetar bara med svenska leverantörer där all dokumentation finns tillgänglig kring produkterna och man tar ett ansvar som importör i en bransch där produktutvecklingen nu går väldigt fort och konsumenterna snabbt kommer följa utvecklingen i den riktningen den tar. Då vissa produkter har upp till 5 års garanti gäller det att välja rätt.
Då vårt koncept handlar om att vi väljer ut vilka produkter vi säljer kräver det ju att man hittar en leverantör som vill sälja som man tillsammans kan komma överens med om villkoren. Nu har vi tre väldigt bra leverantörer. Det tog dock 15 månader att komma dit och kändes många gånger hopplöst på vägen…
Idag ska det beställas tårta för utkörning till en leverantör i Lund för att de är så bra! Såg att det finns dem på forumet som tillhandahåller sådana tjänster
//Fredrik
13 mars, 2012 kl. 07:50 #138937Per NilssonDeltagareVi köper direkt från tillverkarna idag i de flesta fallen. Dessa märken vårdar vi extra mycket. Tillverkarna är nöjda med oss och vi är nöjda med dem.
Grossister i knivbranschen är oftast rätt så ”feta och nöjda”, de är med andra ord inte intresserade av nya affärer.
Om en grossist behandlar oss dåligt så skippar vi dem utan pardon.
De som fogar sig till den gamla träiga ekonomin kan fara åt fanders.
Grossister blir mer och mer överflödiga idag. Varför ska vi betala extra för kartongflyttare?
13 mars, 2012 kl. 08:35 #138939BjornDeltagareOm man tänker sig in i distributörernas situation så har de vissa krav att efterfölja från tillverkarna. Jag kan på sätt och vis förstå, mer och mer att högprofilerade varumärken inte vill att deras produkter ska säljas var som helst t.ex. lågprisbutiker som endast tänker konkurrera med pris, för att undvika priskrig.
”Scarcity” är en välkänd och väl fungerande psykologisk metod för att få en vara att verka mer värdefull. Men visst finns det många distributörer också som bara inte fattar och verkar leva kvar i 80-talet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.