Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Moneybookers – Någon som använder?
- Detta ämne har 72 svar, 24 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 3 månader sedan av Gimbo.
-
FörfattareInlägg
-
21 juni, 2010 kl. 08:21 #112014dstrombeDeltagare
Okej, återigen så är det inte jag som bestämmer vad för policys Moneybookers ska ha gällande ehandlare. Jag kan enbart följa de regler och villkor vi har.
Är det någon inom tobak eller adult som vill använda sig av Moneybookers så får de gärna kontakta mig så kan jag kolla vad som är möjligt och se om vi kan få ett undantag men det är inget jag kan garantera.
Det är tyvärr inte en demokrati, vissa betalningsföretag accepterar inte gaming & gambling, andra accepterar inte adult och så vidare. Och detta gäller inte bara betalningsföretag.
Jag var t.ex. med i en uppstartsfas av ett ”adult” forum i mina yngre dagar och vi hade väldigt stora problem med att hitta ett hostingföretag som ville ha oss.
………………………
Vad gäller reservfonden så förstår jag att det kan ses som en viss nackdel. Men de flesta företag som agerar som en ”master merchant” använder sig av detta för att skydda sig.
Vissa låser alla pengar under en viss tid, Fyndiq t.ex. läste jag låser 100% av pengarna i 30 dagar.
Vi har istället valt att låsa mellan 5-10% över 90-180 dagar eller alternativ erbjuda en fast reserv till våra ehandlare vilket jag tycker gör att vi är ändå rätt så flexibla beroende på kundens behov.
Återigen, ta t.ex. det Svenska ehandelsföretaget som lurade folk på billiga kameror för något år sedan. Om alla deras kunder enbart hade betalat med kort och företaget sen tömde sitt MB konto. Då hade vi fått ta alla kostnader och ersättningar relaterade till detta.
Vilket gör att vi skulle behöva ta hutlösa avgifter av våra ehandlare för att täcka upp våra kostnader.
Sist men inte minst så har vi faktiskt en ”produkt/försäkring” som är väldigt populär bland våra digitala och gambling kunder. Det är vår ”chargeback protection”. Kunden betalar då en högre avgift per transaktion men vi tar alla kostnader för chargebacks och vi behöver då ej en reserv utan kunden ta ut alla sina pengar omedelbart.
21 juni, 2010 kl. 08:43 #112015ParvelitoDeltagareDaniel: Vi förstår att det inte är du som sätter reglerna. Se det hela som ett bra underlag att presentera för din chef när denne frågar hur Moneybookers skall erövra den svenska marknaden. Det här är sådant som vi upplever som konstigt, avvikande och svårt att sätta in i jämförelse med det vi är vana vid att hantera. Som multinationellt företag får ni måhända lov att inse att det blir en del kulturkrockar.
När det kommer till att börja hantera flera tusen kunder i Sverige så kommer det bli ohållbart om alla skall maila dig för en specialbehandling, då måste man ha villkor som fungerar direkt för kunderna.
Jag ser er som en frisk fläkt som kan stuva om en del på marknaderna i världen. Ni har inte som Paypal en stor fast inktäktsbas och medlemsbas från Ebay. Ni har inget, mig veterligen, att göra med MC eller VISA. Ni sitter inte i knät på de svenska storbankerna och ni har troligen lite häftigare resurser än svenska Payson. Kort sagt så borde ni vara ett intressant alternativ som verkligen kan vara en konkurrent att räkna med i Sverige. Som E-handlare konstaterar jag vid varje månadsbokslut att det inte bara är min mun som skall mättas av mitt arbete. Det är oerhört värdefullt att få lite reella alternativ att välja mellan för att kanske kunna byta ut blodpuddingen mot lite falukorv emellanåt.
Jag har tjatat lite på Textalk, så skall vi se om det går att börja använda er som betalningsalternativ sedan.
21 juni, 2010 kl. 09:01 #112017dstrombeDeltagareParvelito: Jag lovar att detta är något borde jag och en del andra säljare tjatar om. Så fort de ändrar policyn så lovar jag att återkomma.
Gällande eBay så måste jag dock säga att vi faktiskt finns som alternativ hos ebay.com och de är en av våra största kunder! Detta är speciellt underbart varje gång man springer på PayPal gänget på de olika ehandelseventen.
Jag hoppas också vi lyckas skaka om lite här i Sverige bland betalningsföretaget, det händer alldeles för lite här!
20 juli, 2010 kl. 21:47 #112760Maisstore.seDeltagareVi använder oss av Moneybookers på Maisstore.se
Det har fungerat bra att ta emot betalningar och vi har ännu inte stött på några problem. Vi har dock inte gjort någon/några utbetalningar ännu, därför kan vi inte uttala oss om hur de sköter det.
Vad vi dock har noterat är följande;
Eftersom vi egentligen inte vet vad kunder föredrar, så har vi gjort det möjligt för våra kunder att välja på 2 olika alternativ för kortbetalning. Detta för att låta kunden få mer valmöjligheter. Vi erbjuder både Payson och Moneybookers.
Det intressanta här, är att våra kunder väljer hellre Payson än Moneybookers. Då är frågan;
Är det mer värt att betala de extra avgifterna till Payson och låta sina kunder känna sig trygga…. eller tvinga kunden att betala med Moneybookers genom att plocka bort Payson helt.
Vad tror ni? Vi funderar på att plocka bort Moneybookers helt… Kom gärna med feedback.
20 juli, 2010 kl. 22:11 #112761sprawlDeltagareDu borde göra ett A/B/C test med de olika möjligheterna
A) Erbjud som idag både Payson & Moneybookers (skulle ju kunna tänka sig att du visa den ena före den andra så det påverkar kunderna, det kan ju behöva ett ytterligare test)
Erbjud bara Payson
C) Erbjud bara MoneybookersSedan mäter du konverteringsgraderna mellan de olika varianterna av din sajt.
Jag har själv tänkt använda Moneybookers till min e-handel (gillar att de stödjer så många valutor), så det vore intressant att veta hur det går.
20 juli, 2010 kl. 22:30 #112763Maisstore.seDeltagaresprawl:
Det du skriver är faktiskt intressant, vi är inte riktigt insatta i exakt allt med e-handel. Men vi förstår rätt mycket och har en jätte bra samarbetspartner att luta mot.
Det som just är intressant här är att Payson är det alternativ som presenteras sist i betalningsprocessen. Varpå jag faktiskt upplever kunder välja Payson framför Moneybookers.
Jag håller mig nog för att testa att avaktivera Paysonbetalning. Annars kan det bli mycket frågor
21 juli, 2010 kl. 07:55 #112764NicklasDeltagare@Maisstore.se 8323 wrote:
Vi använder oss av Moneybookers på Maisstore.se
Det har fungerat bra att ta emot betalningar och vi har ännu inte stött på några problem. Vi har dock inte gjort någon/några utbetalningar ännu, därför kan vi inte uttala oss om hur de sköter det.
Vad vi dock har noterat är följande;
Eftersom vi egentligen inte vet vad kunder föredrar, så har vi gjort det möjligt för våra kunder att välja på 2 olika alternativ för kortbetalning. Detta för att låta kunden få mer valmöjligheter. Vi erbjuder både Payson och Moneybookers.
Det intressanta här, är att våra kunder väljer hellre Payson än Moneybookers. Då är frågan;
Är det mer värt att betala de extra avgifterna till Payson och låta sina kunder känna sig trygga…. eller tvinga kunden att betala med Moneybookers genom att plocka bort Payson helt.
Vad tror ni? Vi funderar på att plocka bort Moneybookers helt… Kom gärna med feedback.
Vi kör Moneybookers i två olika webbutiker och det funkar bra.
Jag gjorde en snabbcheck vad kunderna har valt den senaste tiden.
47% – Kort (Moneybookers)
44% – Faktura (Klarna)
9% – Konto (Klarna konto)
Det ser rätt normalt ut om jag jämför med en butik som kör Certitrade för kort.
Jag tror inte att vanliga Svenssons har koll på vilka leverantörer som ligger bakom kortbetalningarna dock så är att Payson är ett starkare varumärke bland Svenska kunder vilket gör att de väljer detta alternativ hos dig. Jag var inne och kollade lite snabbt vad ni erbjuder för betalningsalternativ men kunde inte hitta detta, varken på sidan eller i era vilkor.
21 juli, 2010 kl. 08:41 #112769dstrombeDeltagareHejsan,
Hoppas det är okej om jag delar med mig av mina högst icke-objektiva åsikter och tankar gällande detta.
Först och främst, kul att ni verkar nöjda med lösningen. Hoppas vi lyckas bli ännu bättre och anpassa produkten mer för att fungera för er.
Sen så är det egentligen inte så stor skillnad mellan Payson och vår ”allt i en” produkt utan det kommer egentligen till följande skillnader:
1) MB behöver ej registrera slutkunderna vid en vanlig betalning. (vet dock inte hur stort problem om något, detta är med Payson).
2) MB har stöd för mycket fler valutor och betalningsalternativ. (dock saknar vi 3 i Sverige som de stödjer än så länge)
3) Vi kan erbjuda mycket lägre avgifter än vad de kan utan att påverka våra marginaler lika mycket. Detta har i princip bara med volym att göra, och med 65 000 ehandlare världen över så har vi helt enkelt en bättre förhandlingssituation än vad många andra har.Sen gällande de trender du ser Maissstore så tror jag det beror på två saker.
1) Payson är ett mer välkänt namn i Sverige än vad Moneybookers är i de flesta kretsarna. Om vi inte pratar om män i åldern 18-30 med ett dataspel alternativt gambling/betting intresse.
2) De har (tyvärr, än så länge) flera lokala betalalternativ än vad vi har.
Sen håller jag med Nicklas om att jag tror inte kunderna tänker så mycket vem betalningsföretaget är.
Tog sen en titt på din betalsida, och ser att det står i denna ordning:
1) Payson
2) Betala med Moneybookers
3) Betala med postförskottDet vi ser när det gäller ”best practises” för högsta möjliga konverteringsgrad är att försöka skala bort företagsnamnen på leverantörerna så mycket som möjligt.
Därför rekommenderar vi alltid en integrering som ser ut något i stil med:
1) Kortbetalning
2) Lokala betalningsalternativ, i Sverige direktbetalning
3) Faktura
4) Ewallets, t.ex. Moneybookers, Paypal osv.Och att man struntar i att skriva att det kanske är Payson som sköter alla direktbetalningar och kanske Moneybookers som sköter kortbetalningarna.
Allt man egentligen gör är att får kunden att stanna upp och fundera på vad är det här för företag? Och det är oftast någon som väljer att gå någon annanstans. De som känner till företagen och har ett konto kan ju alltid välja att betala med sin eWallet.
23 juli, 2010 kl. 16:42 #112808dstrombeDeltagareNicklas:
har nu kollat upp vad som krävs för att kunna översätta bekräftelsemailet som går ut vid ett genomfört köp och tyvärr är det lite mer jobb involverat än att bara översätta mailet.
Så tyvärr kommer detta ta lite tid, dock så kan vi under tiden som en temporär lösning sluta skicka ut sådana emails till kunderna.
Om detta är något ni vill göra så kontakta bara mig på daniel.stromberg@moneybookers.com så gör jag det på direkten.
27 juli, 2010 kl. 19:31 #112847mbomelinDeltagare5% reserve? Jag har nyligen börjat använda Moneybookers (1 vecka sedan) och 95% av mina pengarna är låsta. Har kontaktat Moneybookers via e-mail support men ej fått något svar. Hade jag vetat detta från början hade jag aldrig valt Moneybookers.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.