Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Moms/VAT vid internationell handel

Visar 10 inlägg - 51 till 60 (av 160 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #148203

    @VATadviser 63411 wrote:

    Hej,

    Just den begränsningen är nyligen borttagen. Nu gäller samma regler som inom övrige EU.

    Menar du vid export till andra Eu-länder ?

    #162841
    david71
    Deltagare

    En helt annan fundering som dök upp nu. Spelar det någon roll till vilket land själva betalningen av varorna görs om jag importerar? Jag har en kinesisk leverantör som skaffat konto i europa. Eller måste jag kunna visa att pengarna (betalningen för varorona) gått till det land jag importerar ifrån?

    Beträffande den tidigare diskussionen:

    @Societic Hair Sweden 63347 wrote:

    Att B inte har VAT nummer och att C tar emot betalningen kanske inte hade varit ett problem, men att B inte finns på något dokument är gameover för hela upplägget även om Engelska företag även har undantag för VAT vid EU-Handel

    Anta att B ändå skulle finnas (men sakna VAT-nummer). Hur skulle då min redovisning av momsen mot skatteverket se ut?

    #162843

    Betalningen skall inte spela någon roll, för tull och moms.
    Du importerar från Kina och betalar tull och moms på varorna som vanligt.

    Anta att B ändå skulle finnas (men sakna VAT-nummer). Hur skulle då min redovisning av momsen mot skatteverket se ut?

    Det gällde ett specialfall, ifall engelska bolag som är vat – befriade kanske också hade undantag vid export till andra EU Länder (vilket de inte (längre) har)

    #162845
    VATadviser
    Deltagare

    Beloppsbegränsningen för momsregistrering i England (typ vår egen hobbyhandel) är nyligen borttagen i England.

    Men eftersom vi nu även jobbar med e-handel här så skall det tilläggas att det här inte har något att göra med de beloppsgränser som finns för e-handlare som säljer till privatpersoner i England de är kvar.

    @Societic Hair Sweden 63423 wrote:

    Menar du vid export till andra Eu-länder ?

    #162858

    Är du säker på det Stefan?

    Så här står det på GOV.UK
    https://www.gov.uk/vat-registration/when-to-register
    Datum 1 April 2013

    Likadant på denna sida:
    http://www.hmrc.gov.uk/vat/start/register/when-to-register.htm#1

    You must register for VAT if:

    – your estimated VAT taxable turnover is more than £79,000 (the ‘threshold’) in a 12 month period
    – you receive goods in the UK from the EU worth more than £79,000
    – you expect to go over the threshold in a single 30 day period

    The threshold is different if you supply goods and services to the UK from abroad.

    #162865
    VATadviser
    Deltagare

    @Societic Hair Sweden 63459 wrote:

    Är du säker på det Stefan?

    Så här står det på GOV.UK
    https://www.gov.uk/vat-registration/when-to-register
    Datum 1 April 2013

    Likadant på denna sida:
    HM Revenue & Customs: When to register for UK VAT

    You must register for VAT if:

    – your estimated VAT taxable turnover is more than £79,000 (the ‘threshold’) in a 12 month period
    – you receive goods in the UK from the EU worth more than £79,000
    – you expect to go over the threshold in a single 30 day period

    The threshold is different if you supply goods and services to the UK from abroad.

    Hej igen,

    Jadå säker, så här är det:

    ”With effect from 1 December 2012, the VAT registration threshold for non-established businesses is reduced to nil. Until 30 November 2012, the threshold for supplies of goods and/or services was GBP 77,000.

    Intra-Community acquisitions by a non-registered business: As from 1 April 2013, the threshold is raised to GBP 79,000. Until 31 March 2013, the registration threshold was GBP 77,000.

    Distance sales of goods to private consumers in the UK: GBP 70,000. However, registration in the UK is always necessary in respect of distance sales of certain goods liable to excise duties (mineral oils, tobacco products and alcoholic beverages etc) as there is a ’nil’ registration threshold for such goods. Note there are also special rules for intra-EU sales of ’New Means of Transport’ (certain vehicles, ships and aircraft) to non-VAT registered purchasers. It is also possible for suppliers to opt to tax their UK supplies in the UK before the threshold is reached. The supplier must make taxable supplies in another Member State and must notify HMRC of exercise of the option. The notification must be made 30 days before the first such supply and must include the name of the corresponding Member State and provide evidence that the authority in the other Member State has also been notified of the option. The option is applicable from the date the first supply is made and for the subsequent two calendar years.

    A nil threshold applies to the disposal of assets by a non-established taxable person where VAT on the assets being disposed of has previously been reclaimed under the 8th Directive refund procedure. ”

    ”Exemptions from the requirement to register: A non-established taxable person does not need to register for UK VAT if it only makes supplies of services on which the customer accounts for the VAT due under the reverse charge procedure or where other simplifications apply. For example, the supply and installation of goods in the UK by an EU business is considered to take place in the UK and as such the supplier may be required to register for UK VAT. However, the supplier may opt to have his UK VAT registered customer account for VAT on his behalf. Also, subject to certain conditions, there is no obligation on the non-UK middleman involved in a triangular transaction with a UK VAT registered customer, to register for VAT purposes in the UK. Conversely, if the customer is not VAT registered in the UK, the middleman must register for VAT in the UK.”

    Nu finns det en hel rad andra skäl till att just det upplägg som diskuteras här är konstigt. Bara det faktum att företaget säger sig importera varorna och tulla in dem i England gör att de borde ha ett momsnummer att åberopa. Något man säger sig inte ha. Vilket i sin tur gör det svårt att redovisa köp från dem i den svenska momsredovisningen. Även vad gäller trepartshandel som vi har gått igenom tidigare är uteslutet även av andra skäl än ovan.

    #162891

    Hej igen Stefan.
    Skulle jag kunna få fråga efter din källa som du har fått de uppgifterna ifrån eftersom jag inte hittar det någonstans.

    Tack på förhand.

    #162907
    VATadviser
    Deltagare

    @Societic Hair Sweden 63499 wrote:

    Hej igen Stefan.
    Skulle jag kunna få fråga efter din källa som du har fått de uppgifterna ifrån eftersom jag inte hittar det någonstans.

    Tack på förhand.

    Hej igen,

    Det här kommer från revisionsfirman PwC:s Global VAT Online. Men för att ha tillgång till den så måste man ha ett abbonemang som kostar en del.

    Informationen finns säkert även att få från Engelska skatteverket men det är inte alltid så lätt att hitta informationen som man behöver.

    Ett annat problem som egentligen är lite svårare är att när det gäller juridik så man måste sätta in det man hittar på olika sidor i sitt sammanhang för att på rätt sätt förstå det som står att läsa på olika sidor. Dvs. Man letar ofta efter information inom något specifikt område. När man hittar något i det området som verkar rätt så är det lätt att man använder sig av det man hittat. Speciellt om man tycker att det som stod verkar bra för den egna verksamheten. Då blir det ännu lättare att acceptera det man hittat som rätt:-). Problemet med det här är att det nästan alltid finns ett om eller ett men som inte står just där som man letat.

    När det gäller det vi diskuterat gällande England så hamnar vi lite i den här fällan. Det som du har hittat om beloppsgränser gäller för Engelska företag men inte för oss eller andra utländska bolag. Utan för oss icke Engelska bolag så är beloppsgränserna borttagna. Men det skedde så sent som i December 2012. Vilket ger oss ännu en dimension i det här med internationell moms. Den lever. Alltså det ändras i lagstiftning och i EU direktiven.

    Men jag vill även påpeka att även om man hade haft en beloppgräns så hade det ändå inte gått att använda 3 partshandel i det här upplägget eftersom vi inte har 3 olika bolag inblandade och inte heller 3 olika EU länder. 3 partshandel är ett upplägg som finns i EU:s momsdirektiv i syfte att ge företag en möjlighet att undvika momsregistreringar. Men det kräver som sagt 3 olika företag, belägna i 3 olika länder (inom EU) med 3 olika momsnummer (inom EU). Varan skall gå från första part till sista part.

    Första part redovisar försäljning som ”intracommunity supply of goods, reverse charge” och anger även 2:a partens momsnummer på sin faktura. 1:a parten fakturerar utan moms.

    2:a parten fakturerar 3:e part utan moms och anger 3:e parts momsnummer samt ”intracommunity triangulation, reverse charge” på sin faktura.

    #164543
    Robinsonrobban
    Deltagare

    Halloj!

    Tänkte fråga vad som händer när jag köper in varor från Kina och dom skriver ett lägre värde än det riktiga.
    Ska jag betala det som tullen vill eller hur funkar det?

    Är helt ny inom e-handel men jag är en flitig aliexpress och dealextreme användare.

    #164545
    VATadviser
    Deltagare

    @Robinsonrobban 65352 wrote:

    Halloj!

    Tänkte fråga vad som händer när jag köper in varor från Kina och dom skriver ett lägre värde än det riktiga.
    Ska jag betala det som tullen vill eller hur funkar det?

    Är helt ny inom e-handel men jag är en flitig aliexpress och dealextreme användare.

    Halloj,

    Du skall skriva det riktiga värdet oavsett vem som säger vad. Det riktiga värdet är inköpsvärdet plus frakten till Sverige. Vet inte riktigt varför avsändae envisas med att skriva lägre värden. Råkar ut för det själv ibland. Men det är din inköpsfaktura som skall ligga till grund för tull och moms.

    Lycka till.

Visar 10 inlägg - 51 till 60 (av 160 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.