Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Moms/VAT vid internationell handel
- Detta ämne har 159 svar, 46 deltagare, och uppdaterades senast för 2 år, 5 månader sedan av VATadviser.
-
FörfattareInlägg
-
28 januari, 2013 kl. 20:16 #158931david71Deltagare
Jag har en leverantör utanför EU där jag förskottsbetalar varorna, det skickas med speditör som fixar tull och moms och beloppet är rätt och den biten är frid och fröjd. Men de fakturerar frakten några veckor senare. Hur redovisar jag momsen på den frakten? Eller kan man betrakta det som momsfritt köp av tjänst måhända?
30 januari, 2013 kl. 09:52 #159038VATadviserDeltagareHej David,
Hur har Ni redovisat tull och moms vid importtillfället? Fraktkostnaden skall läggas på värdet av varorna. Är det gjort så har du redan betalat momsen för frakten. Då skall du alltså inte ta upp en igen.
Om Ni inte gjort det så vet jag faktiskt inte vad som gäller. Mer än att det blivit fel vid importtillfället.
30 januari, 2013 kl. 13:23 #159057david71Deltagare@VATadviser 59781 wrote:
Hej David,
Hur har Ni redovisat tull och moms vid importtillfället? Fraktkostnaden skall läggas på värdet av varorna. Är det gjort så har du redan betalat momsen för frakten. Då skall du alltså inte ta upp en igen.
Om Ni inte gjort det så vet jag faktiskt inte vad som gäller. Mer än att det blivit fel vid importtillfället.
Hej! Tull redovisar jag som kostnad (tull/speditionsavgift), momsen lägger jag på vilande ingående moms tills datum för rätt att dra av den infaller. Men det är inte där skon klämmer i min fråga… Detta är redan redovisat och klart när fraktfakturan kommer, och fraktkostnaden är inte ens känd vid importtillfället. Fasen, nu ser jag ju själv att jag nästan skriver svaret! Fraktkostnaden borde ju vara känd och jag borde kunna förklara för avsändaren att specificera frakten på fakturan tillsammans med varorna!
Men frågan återsår förstås ändå hur man ska göra när detta inte skett och man får fraktfakturan i efterhand. Är inte ”köp av tjänst” utanför EU momsfri? Frakt är väl ändå att betrakta som tjänst?
30 januari, 2013 kl. 15:41 #159064VATadviserDeltagareJa fast jag tror inte att det är så enkelt.
När jag skriver redovisat så menar jag inte bokföringen utan hur Ni räknat ut tull och momsvärdet. Alltså frakten skall läggas på varans värde vid införtullningen och då således redovisas där. Då skall man inte ta upp den någon annastans då det skulle innebära att man dubbelredovisar. Om man inte har det korrekta värdet så tror jag att tullspecialisterna använder någon form av schablon eller uppskattning.
Har du använt ett tullombud så kan du ju fråga dem hur de gjort med ovan. Om de har lagt på för frakten så redovisar du inget i momsrutan.
I momshänvisningen under ”beskattningsland – tjänster avsnitt 10, Bikostnad vid import” säger man så här ” Det bör noteras att en tjänst inom transportområdet är undantagen från skatt enligt 3 kap. 32 ML i det fall ersättning för tjänsten ingår i beskattningsunderlaget se vidare i avsnitt 11.5″ om man då läser i 11.5 Import så står det följande ” I beskattningsunderlaget ska även ingå bikostnader som provisions-, emballage, transport- och försäkringskostnader som uppkommer till första bestämmelseort i landet”
Som sagt så är jag osäker på vad man gör om man inte har gjort som ovan. Jag skulle tro att man egentligen skall komplettera införtullningen med kostnaden för frakt för att det skall bli helt rätt.
30 januari, 2013 kl. 16:01 #159065david71DeltagareAh, jo, det är speditören som skött den biten, lagt på tullavgift för varorna och räknat ut momsen. De utgår från fakturan och den är det ingen frakt på. Eller rättare sagt, det var inte tänkt att finnas frakt på fakturan enligt leverantören men nu ska jag säga till att de ska skriva dit frakten för att förhindra att mitt problem uppstår.
19 februari, 2013 kl. 11:51 #159999Da.NyDeltagareHej,
Jag undrar vad man gör med redovisningen av moms i Sverige om man överstiger tröskelvärdet vid export till privatperson inom EU? För Belgien är tröskelvärdet 35000 Euro. Om jag överstiger det under ett år ska jag betala moms i Belgien, men det måste jag också göra i Sverige antar jag?!Hälsningar
Da.Ny19 februari, 2013 kl. 12:01 #160000VATadviserDeltagareHej,
Du skall fakturera och betala svensk moms t.o.m att du har överstigit tröskelvärdet.
Innan du överstigit tröskelvärdet måste du göra en momsregistrering i det land som du säljer till. Dett så att du kan börja fakturera och redovisa det landets moms när du gått över tröskelvärdet.
När du har kommit igång och börjat fakturera försäljningen till ex Belgien med Belgisk moms så redovisar du den momsen (omsättningen) i Belgien. Den försäljning som du fakturerar till kunder med Svensk moms redovisar du i Sverige. Man redovisar aldrig momsen i två länder.
19 februari, 2013 kl. 12:47 #160005Da.NyDeltagareOk! Tack för den informationen!
13 mars, 2013 kl. 15:04 #161592E.AnderssonDeltagareHej! Ny på forumet och ny inom e-handel också.
Har inte hittat något svar på min fråga så tänkte jag ställer den här.Min leverantör, utanför EU, har flera gånger nu skrivit för lågt varuvärde på paketen. Och slutar med att jag blir fakturerad för lite moms och tullavgift vid inköp. Jag har då sett till att det blir omprövat med rätt värde, eftersom jag anser att jag gör rätt för mig och det ser rätt ut i bokföringen. Jag har pratat med min leverantör om det men det händer ändå att paket kommer med fel uppgett värde.
Men behöver jag verkligen göra detta extra arbete när det händer nästa gång? Momsen kommer ju ändå in när jag sedan säljer varorna. Dock kommer det kanske se konstigt ut i bokföringen.
Frågan slog mig när jag pratade med fraktbolaget vid ett tillfälle, då killen där sa att det var väldigt ovanligt att man hörde av sig för att man ville göra rätt för sig. Jag vet självklart att det måste vara ovanligt, eller aldrig, att en privatperson hör av sig. Men fick känslan av att han menade företag.
Jag har även koll på tullverkets tjänst där jag kan föranmäla import försändelser med toltala värde osv, men just nu låter jag fraktbolagen sköta det själva då det i regel fungerar bra.
Tack på förhand för svar15 mars, 2013 kl. 07:58 #161637ettett2DeltagareHej, jag är också rätt ny på forumet har mest lurkat runt tidigare. Men nu kände jag att det var dags att be om lite råd
Anyway, jag och några vänner driver en ehandel sedan en dryg månad.
Eftersom vi bor på Cypern sen flera år tillbaks har vi valt att registrera företaget här.
Vi importerar varor från eu och icke eu länder som vi sedan fraktar direkt till 3pl i Sverige. Därifrån skeppar vi till alla nordiska länderna.
När en kund köper en vara så lägger vi på Cypriotisk moms, eftersom försäljningen sker ”här”.Vi har tittat på möjligheten att frakta varor direkt från leverantör till 3pl i Sverige, nackdelen är att vi åker på moms och tull i Sverige när varor kommer från icke eu land.
Har även läst på skatteverket om tröskelvärden och distanshandel, vilket mer förvirrar mig än ger klarhet.
Nu till min fråga…
Måste vi som utländskt företag momsregistrera oss för svensk moms och ska våra kunder i så fall betala svensk eller cypriotisk moms? (Vår försäljning överstiger tröskelvärdena)? Vi bedriver ingen verksamhet i Sverige, utan har bara lager hos 3pl.
Om vi momsregistrerar oss kan vi då dra av momsen som vi måste betala för införelse från icke eu land?
Tacksam för alla svar!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.