Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Moms/VAT vid internationell handel

Visar 10 inlägg - 151 till 160 (av 160 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #185396
    VATadviser
    Deltagare

    Hej

    När du säljer till företag i andra EU länder så skall du begär in deras VAT nr. Det kollar du sedan i VIES registret så att det är ett giltgligt momsnr. VIES registret hittar du länk till på SKV:s hemsida.

    Får du ett giltlilgt momsnummer så anger du det på din faktura samt skriver Intracommunity supply of services reverse charge på fakturan och redovisar det så som SKV har angett. Då är du klar med den delen.

    Till privatpersoneri andra EU länder är det alltid moms. I andra EU länder skall du alltid fakturera med det andra landets moms. Denna skall du sedan redovisa i det Svenska skatteverkets portal för detta, den sk Moss portalen. Pengarna skall du sedan betala in till det Svenska skatteverket.

    Vad gäller andra länder så är det respektive lands regler och lagar som gäller. Så du måste helt enkelt fråga dig fram. Antingen på det sätt som du har gjort eller genom att kontakta svenska konsulter som har nätverk i dessa länder. I USA är det salestax som gäller. Den varierar i de olika staterna. I Canada är det olika former av moms också det beroende på var i Canada du är.

    Hoppas att detta svar hjälpte dig vidare.

    Lycka till/Stefan

    #185441
    xtrnisse
    Deltagare

    Hej!

    Tack för en intressant tråd om moms och EU!

    Jag har däremot råkat ut för en annan grej. Jag har en kund som vill köpa varor på plats i Sverige, sen stämplar tullen kvittot på Arlanda vilket han senare skickar tillbaka till mig för att få tillbaka den svenska momsen.
    Kunden är permanent bosatt i Kina, så det ska vara möjligt. Jag gjorde själv samma sak för ett antal år sedan när jag bodde i Kina med en dator jag köpt från Apple Store i Sverige.

    Eftersom jag inte är med i något samarbete, t.ex. Global Blue, så måste jag göra den här hanteringen själv… men hur gör man? Jag gissar att det inte är så enkelt som att bara bokföra varan som exporterad i min egen bokföring, utan jag måste meddela Tullverket också?

    Mvh. Daniel

    #185448
    Stefan72
    Deltagare

    Värt att poängtera är ju att kunden själv kan begära tillbaks pengar på sådana inköp. Det är inget du ska behöva krångla med.

    #185539
    VATadviser
    Deltagare

    Detta är inget som jag jobbar eller har jobbat med men jag har pratat med några sådana aktörer genom åren. Som jag förstår det så får kunden kvittona stämplade av tullen när de lämnar Sverige. Sedan skickas dessa kvitton till butiken som ändrar i sin momsredovisning från att betala in moms till att de sålt på export. Kvittona läggs in som bevis. Sedan betalar butiken tillbaka momspengarna till sin kund.

    #186074
    VATadviser
    Deltagare

    För dig som säljer varor till England kommer Brexit att innebära en del förändringar.

    Du kommer nu att skicka på export och följaktligen blir det en import i England.
    Det innebär att du måste vara registrerad för moms i England, om du själv vill ta hand om importen, för att din kund skall slippa hantera införtullningen och betala importmoms. Tidigare styrdes en momsregistrering av hur mycket du sålde till England.
    Efter Brexit så blir det alltså leveransvillkoren som styr din momsplikt i England. Skattemyndigheten i England har aviserat att tidigare regler om skippad importmoms vid LVCR (Low Value Consignment Relief) ej längre gäller, men att det kommer att vara möjligt för utländska säljare som registrerar sig för moms i England att lämna försäkran för paket med ett värde upptill £135 om att importerade varor kommer att säljas med brittisk moms. För utländska företag som är momsregistrerade i England och har lämnat en sådan försäkran angående försändelser med värde upptill £135, kommer fraktfirman inte att behöva betala importmoms vid importen i England. Fraktfirmor som fraktar paket med ett värde över £135 och utländska säljare som ej har lämnat sådan försäkran måste betala importmoms direkt vid importen i England. Dessutom tillkommer hanteringskostnader.
    En nyhet för dig som redan är momsregistrerad i England är, att du för att kunna förtulla in varor i England, även måste ansöka om ett Brittiskt EORI nr. Då det kan bli många som vill ansöka om ett sådant så är det nu hög tid att sätta igång med det.

    En annan sak som man måste tänka på om man säljer varor till England är att, beroende på vilka varor man säljer, kan man behöva ansöka om tillstånd för importen i England. Om man säljer varor såsom t.ex. livsmedel, jordbruksprodukter, läkemedel eller kemikalier kan det vara aktuellt att kontrollera om särskilda intyg eller certifikat behövs.

    Behöver ni assistans för något av ovan är vi givetvis villiga att stötta.

    #186843
    Anton95
    Deltagare

    Hej!

    Jag driver för närvarande en e-handelsbutik i Sverige där jag endast säljer till kunder i Sverige. Produkterna som jag säljer skickas från England från min leverantör.

    Jag vill nu, genom Amazon börja sälja dessa produkter till andra EU-länder (främst Tyskland & Spanien) med samma upplägg, dvs att de skickas direkt till kunden från UK. Min fråga är om jag behöver registrera mig för VAT i alla länder som jag kommer sälja till.

    Mycket tacksam för svar.

    Anton

    #186845
    VATadviser
    Deltagare

    Hej Anton,

    Det är aldrig lätt att ge ett bra svar när man vet så lite om en verksamhet som jag vet om din. Så du kan inte ”gå till banken” med detta svar. Dock så tror jag att du kan använda den som vägledning på ett bra sätt.

    Jag förutsätter i svaret att dina kunder är privatpersoner. Dvs inte momsregistrerade företag.

    Vi kan nog utgå från att du blir tvungen att momsregistrera dig i UK för att kunna hantera detta. Du bör kanske också ställa dig frågan om Amazons lager i Uk är det du skall använda. Efter Brexit så blir det inte optimalt för dig då varje leverans blir en export ur Uk och en import i EU. Det medför både kostnader och administration. Det kan även medföra en hel del momskomplikationer beroende på hur mycket jobb du vill lägga på din kund.

    Skulle tro att det Tyska lagret blir bättre. I så fall blir det en momsregistrering i Tyskland.

    Som EU lagstiftningen ser ut nu så blir då försäjningen från Amazons lager beskattad med avsändarlandets moms dvs Engelsk eller Tysk beroende på var du väljer att leverera ifrån.

    Det blir det tills du har omsatt upp till varje lands tröskelvärde. Dvs från EUR 35 000 per år (och uppåt) det varierar lite från land till land.

    Därefter måste du momsregistrera dig i varje land som du uppnår tröskelvärdet i och fakturera med det landets moms och betala in den där.

    Från årskiftet ändrar sig detta drastiskt. Då blir det ett tröskelvärde på EUR 10 000 och därefter blir det varje lands moms. Denna skall dock redovisas i det land man säljer ifrån i en speciell momsredovisning.

    Som du ser så är det inte helt enkelt. Jag kan ge dig ett mer konkret råd om du ger mig mer information kring din verksamhet och dina planer.

    Lycka till

    Stefan

    #186942
    christian87
    Deltagare

    Momsfråga
    Jag ska starta en webbshop (dropship) där jag ska sälja egen designade kläder.
    Webshopen ska vara internationell. Mina kunder kommer att vara från hela världen.

    Tillverkaren:
    Tillverkaren är ett större företag som har fabriker i både eu och usa. Om jag inte anger VAT nr kommer tillverkaren debitera moms på allt mina kunder köper som sedan jag kommer få betala.

    Processen:
    Mina kunder ser nått på sidan lägger en beställning och betalar med kort. Pengarna går till mig och automatiskt lägger jag en beställning till tillverkaren där jag får betala tillverkaren. Tillverkaren trycker kläderna, packar och skickar till min kund.
    Kunderna kommer betala frakten.

    Kläderna kommer alltså aldrig in i Sverige för utom när de svenska kunderna köper.

    Nu till frågorna

    1. Ska jag bara debitera moms till svenska kunder eller till alla?

    2. Vilken momssats? Ska det vara landet där kunden bor momssats eller svensk?

    3. Om det inte är jag som har ansvaret att betala in moms på utländska kunder hur ska man göra då, ska man inte debitera någon moms?

    Jag är fruktansvärt tacksam om någon kan hjälpa mig detta är rena djungeln för mig.

    Mvh Christian

    #190080
    fgut
    Deltagare

    Hej allesammans!

    Håller på och sätter upp en ny portal för gamers (dator/videospel och ingen gambling..) specifikt med fokus till en början inom EU. Har läst på en del under sommaren och även pratat med andra som startat upp och sålt inom EU/Globalt men det verkar extremt rörigt med moms. Har någon tips på en byrå eller person som är kunnig specifikt inom momshantering internationellt, och helst med erfarenhet från spelindustrin? Det hela är alltså så rörigt så vi har bestämt att det är bättre vi får professionell hjälp än att vi ska slösa tid på att försöka förstå något själv 🙂

    Tack på förhand!
    F

    #198250
    VATadviser
    Deltagare

    Hej Forumet. Såg att det är nästan 10 år sedan vi startade denna tråden. Har varit upptagen med annat de senaste två åren. Men hittade tillbaka idag. Jag kommer att fortsatt försöka svara på momsfrågor i samband med E-handel här. Så fråga på bara så hoppas jag kunna svara.

     

    Stefan.

Visar 10 inlägg - 151 till 160 (av 160 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.