Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Moms/VAT vid internationell handel
- Detta ämne har 159 svar, 46 deltagare, och uppdaterades senast för 2 år, 5 månader sedan av VATadviser.
-
FörfattareInlägg
-
8 juli, 2016 kl. 10:36 #181975VATadviserDeltagare
Hej,
Du är skyldig att betala moms och tull så när du driver företag och får en revision (vilket händer förr eller senare) så är det bra om du har gjort det. Även om fraktföretaget missar att lägga på det.
Jag tror att du per automatik får ett Eori nr som fraktföretaget använder. Hör ihop med orgnr tror jag.
Tillstånd för import krävs nog enbart om de varor du importerar är reglerade så det beror på. Men ring tullupplysningen, de är bra på att svara på sådana frågor.
Gällande din fråga om försäljning. Om du gör det i ditt företag så blir det lite krångel tror jag. Du har ju köpt varorna som privatperson så du får sälja dem till ditt företag som privatperson (utan moms) och sedan när du säljer dem vidare så får du lägga på moms mot din kund.
I fortsättningen så importerar du väl som företag o då löser det sig lite mer automatiskt. Som företagare betalar du inte någon importmoms. Du redovisar bara den i din momsdeklaration. I de rutor som är till för detta.
22 juli, 2016 kl. 07:32 #182039DreamRoomsDeltagare@VATadviser 83797 wrote:
I Sverige så skulle man ganska säkert anse att man kan fakturera utan moms som vanligt i en transaktion mellan näringsidkare. Fick nedan dom från Kammarrätten av en kollega nyss.
”Kammarrätten har tagit ställning till och gjort genomsyn av en
transaktionskedja där livsmedel beställdes från Tyskland av
svenska privatpersoner för leverans genom ett svenskt företag.
Det svenska företaget ansågs som säljare till de svenska
kunderna och därmed en sådan distansförsäljare som avses i 5 kap. 2 § första stycket 4 samt andra stycket ML (KRNS
2003-12-23, mål nr 7582-01).”Här finns den texten i lagen
http://www.notisum.se/Rnp/sls/lag/19940200.htmMen frågan här är vad den Tyska myndigheten anser. Det är inte lätt att få reda på utan att gå via en Tysk skatterådgivare och det kostar pengar att kontrollera. Myndigheten i Tyskland är inte som den Svenska o svarar inte gärna på frågor. Men går man vägen via momsåtervinning som nu görs så kommer man att få ett svar ifrån myndigheten som indirekt ger oss ledning. Dvs godkänner man återvinning så är allt bra:)
Jag har nu fått ett glädjande besked från den tyska skattemyndigheten. De har fattat beslut om att vi kommer att få den tyska moms vi betalt återbetald.
Nackdelen med detta är dock att man som företag får ligga ute med den tyska momsen länge innan man får den återbetald. Dessutom är det ett jäkla pill att lägga in varje enskild faktura i Skatteverkets e-tjänst, där fakturorna också ska skannas in och bifogas ansökan.
Trevlig e-handelssommar på er!
3 november, 2016 kl. 19:46 #182688DreamRoomsDeltagare@DreamRooms 87692 wrote:
Jag har nu fått ett glädjande besked från den tyska skattemyndigheten. De har fattat beslut om att vi kommer att få den tyska moms vi betalt återbetald.
Nackdelen med detta är dock att man som företag får ligga ute med den tyska momsen länge innan man får den återbetald. Dessutom är det ett jäkla pill att lägga in varje enskild faktura i Skatteverkets e-tjänst, där fakturorna också ska skannas in och bifogas ansökan.
Trevlig e-handelssommar på er!
Nu har vår leverantör i Tyskland slutat att lägga på den tyska momsen när vi lägger våra dropshipping-ordrar hos dem.
@VATadviser Utifrån det vi diskuterade under Emeet i Göteborg så ska detta vara om jag uppfattade dig rätt, vara det korrekta sättet med den form av handel som vi bedriver. Är det rätt uppfattat av mig?4 november, 2016 kl. 09:24 #182696VATadviserDeltagareHej igen,
Ja det tycker jag är rätt. Om de levererar till dina kunder i Sverige och åberopar ditt Svenska momsnummer så anser jag att det skall faktureras utan Tysk moms. Omsättningsland skall i så fall vara Sverige.
6 november, 2016 kl. 04:32 #182713DreamRoomsDeltagare@VATadviser 88554 wrote:
Hej igen,
Ja det tycker jag är rätt. Om de levererar till dina kunder i Sverige och åberopar ditt Svenska momsnummer så anser jag att det skall faktureras utan Tysk moms. Omsättningsland skall i så fall vara Sverige.
Ok, låter bra! Problemet löste sig av sig självt innan jag han kontakta dem i frågan. Gott att det är åt det hållet ibland.
9 november, 2016 kl. 11:41 #182741Solid KommunikationDeltagareHej,
Import
Jag har startat ett företag som ska sälja produkter importerade från andra länder (utanför EU). Jag har ett EROI nummer hos tullverket, vet vilken kod jag ska lägga beställningen emot.Saknar jag något för att göra en korrekt beställning idag?
Ebay
Jag hittar priser på Ebay som inte ens Alibaba kan matcha, trots större beställningar.
Hur gör jag för att göra en beställning från Ebay på företaget? Kontaktar jag försäljaren och säger att jag är ett företag som vill beställa?
(Då jag beställer privat betalar jag ju aldrig någonting mer än varupriset?Mycket tacksam för svar!
29 november, 2016 kl. 09:31 #182831VATadviserDeltagareHej
Jag är lite osäker på om detta är en fråga i rätt tråd? Denna tråd handlar om moms.
Mvh
Stefan30 november, 2016 kl. 13:41 #182846CooperDeltagareVad gäller om jag är mellanhand och köper från ett företag i ett EU-land och säljer till ett företag i Sverige (där jag befinner mig)?
Alla är momsregistrerade i sina länder, men det är alltså bara 2 länder involverade och ej trepartshandel.2 oktober, 2017 kl. 08:50 #184118Asa KidswearDeltagareHej!
Nu var det några år sedan denna tråden startades, men då handlade det om omsättningströsklarna i olika EU-länder. En dum fråga kanske, men jag har inte sett något info om det, men menar man alltså då omsättningen man har i respektive land eller ens företags omsättning totalt? Jag antar att det gäller hur mycket pengar man omsätter i de olika länderna, men bäst att fråga…3 oktober, 2017 kl. 14:01 #184124villduvetanagotDeltagare@VATadviser 55652 wrote:
Hej,
Jag tänkte dela med mig av det jag kan inom internationell moms här. Det finns fler inlägg längre ner i tråden.
Först lite grunder i vad som händer vid försäljning av varor till privatpersoner i andra EU länder. Det är viktigt att läsa igenom hela inlägget innan du drar några slutsatser om hur du skall göra själv.
Förutsättningen för nedan är att du skickar varan från Sverige till ett annat EU land och att köparen är en privatperson.
Sådan här försäljning skall i början faktureras med Svensk moms. Du kan alltså börja med att testa en marknad tills du har fått upp din omsättning något.
När din omsättning den senaste 12 månaders perioden överstigit det tröskelvärde som ditt mottagarland har så skall du fakturera med det andra landets moms.
Ex I England så är tröskelvärdet för omsättning GBP 70 000. När jag den senaste 12 månadersperioden överstigit den omsättningen så är jag skyldig att registrera mig för moms i England och fakturera mina kunder med Engelsk moms. Givetvis skall jag också betala in denna moms till England.
Om man inte registrerar sig för moms i det andra landet så bygger man sakta men säkert upp en rejäl skatteskuld i det landet. Något som kan bli väldigt kostsamt.
Tröskelvärdena är olika i olika länder. Det vanligaste är EUR 35 000.
Ni hittar tröskelvärdena på Skatteverkets hemsida
Tröskelvärden vid distansförsäljning | Skatteverket [NS4 version]
Hoppas att detta kan vara till hjälp.
Mvh
Tack för informationen, den är verkligen till nytta! Det känns som att man verkligen måste hålla tungan rätt i mun när det gäller moms, för det är lätt att det blir fel.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.