Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Moms/VAT vid internationell handel
- Detta ämne har 159 svar, 46 deltagare, och uppdaterades senast för 2 år, 6 månader sedan av VATadviser.
-
FörfattareInlägg
-
7 december, 2014 kl. 15:06 #177069VATadviserDeltagare
Ja du skall kunna redovisa elektroniskt men du måste anmäla dig till det. Du får nog påminnelse men du är skyldig att själv hålla koll. Dvs missar du så blir det straffavgift
7 december, 2014 kl. 19:58 #177071BestblomDeltagareTack för svaret. Gör jag det genom att logga in på Skatteverkets hemsida?
10 augusti, 2015 kl. 22:33 #179158DreamRoomsDeltagareJag ber om ursäkt att jag rycker liv i den här tråden men jag har spenderat ett flertal timmar med att få ett klart svar på mina funderingar utan att få det.
Vi startade en e-handel tidigare i år där vi köper varor av ett företag i Tyskland, som sedan skickar varorna direkt till våra kunder, dropshipping med andra ord.
Vår leverantör hävdar att de enligt tysk lagstiftning är tvungna att ta ut tysk moms, 19%, av vårt företag när vi beställer varor, trots att vi uppgivit vårt svenska momsregistreringsnummer.
Hur i hela fridens namn bokför och redovisar jag detta så att det blir rätt?
Vi betalar alltså 19% i tysk moms när vi beställer varorna och vi säljer sedan varorna i Sverige med 25% svensk moms.Här nedanför ser ni det svar jag fick av leverantören när jag frågade om detta.
”As to VAT in general:
1. If you have a VAT-ID and you order for delivery to your place of business, we will not charge VAT.
2. If you have a VAT-ID and you order for delivery to a customer (Dropshipping) outside of the EU, we will not charge VAT.
3. Even if you have a VAT-ID and you order for delivery to a customer (Dropshipping) in the EU, we must charge you VAT of 19%. Since you are selling to a customer in the EU, you will charge the Swedish VAT of 25%. Then you can use our invoice to you as proof and you need to pay only the difference (25-19=6%) to your own tax bureau.
So, that means, if you use the product data for sales to other businesses, you can (depending on your tax law) have the tax set to 0% and give them net prices. If you are selling to end customers you always have to set the tax to the amount required by law in your country.”Man kan få gråa hår för mindre.
11 augusti, 2015 kl. 06:42 #179159RedaktuelltDeltagareKrångligt men glasklart!
-eller åtminstone klasglart…
Naturligtvis enklare om du köper hem ett varulager
och säljer själv direkt.
Tjänar du bra på den tyska relationen är det ju bara
att fortsätta trots byråkratin. När allt kommer omkring
så är det ju bara pengar som räknas- inte sant?
http://www.redaktuellt.se11 augusti, 2015 kl. 19:26 #179172DreamRoomsDeltagare@Redaktuellt 83666 wrote:
Krångligt men glasklart!
-eller åtminstone klasglart…
Naturligtvis enklare om du köper hem ett varulager
och säljer själv direkt.
Tjänar du bra på den tyska relationen är det ju bara
att fortsätta trots byråkratin. När allt kommer omkring
så är det ju bara pengar som räknas- inte sant?
http://www.redaktuellt.seFinessen med dropshipping är ju den att du slipper binda upp kapital i ett lager som du måste ha plats till. Dessutom så är logistiken hanterad av leverantören och det är endast ev. reklamationer och ev. returer vi behöver bli inblandade i. Utöver detta kan vi erbjuda ett brett och stort sortiment som det skulle krävas ett mycket stort kapital för att ha på lager själv.
11 augusti, 2015 kl. 19:30 #179173DreamRoomsDeltagare@Redaktuellt 83666 wrote:
Krångligt men glasklart!
-eller åtminstone klasglart…
Naturligtvis enklare om du köper hem ett varulager
och säljer själv direkt.
Tjänar du bra på den tyska relationen är det ju bara
att fortsätta trots byråkratin. När allt kommer omkring
så är det ju bara pengar som räknas- inte sant?
http://www.redaktuellt.seFlera kunniga personer har bidragit med mycket klokheter i den här tråden, men tyvärr hittar jag inget som tydligt visar vad som gäller i vårt fall. Det är möjligt att jag missat något och då är jag glad om någon kan peka ut det för mig.
12 augusti, 2015 kl. 08:45 #179180GregerADeltagareJag skulle tro att du måste momsregistrera dig i Tyskland eftersom varan omsätts i Tyskland. Då kan du dra av den ingående momsen, och debitera tysk moms på försäljningen (upp till gränsvärdena).
Annars känns det som att du sitter med en ingående moms som du inte kan dra av någonstans, så det blir en extra kostnad på 19%. Sånt vill man ju inte ha.
Vi får se om Stefan VAT är vaken och har några andra idéer.
12 augusti, 2015 kl. 13:34 #179188DreamRoomsDeltagare@GregerA 83693 wrote:
Jag skulle tro att du måste momsregistrera dig i Tyskland eftersom varan omsätts i Tyskland. Då kan du dra av den ingående momsen, och debitera tysk moms på försäljningen (upp till gränsvärdena).
Annars känns det som att du sitter med en ingående moms som du inte kan dra av någonstans, så det blir en extra kostnad på 19%. Sånt vill man ju inte ha.
Vi får se om Stefan VAT är vaken och har några andra idéer.
Tack Greger! Det är den känslan jag också har just nu, men skulle vilja få det bekräftat eller dementerat för att kunna ta ställning till det som gäller. Jag hoppas också att VATadvisior Stefan kan komma med lite input här.
13 augusti, 2015 kl. 12:17 #179212DreamRoomsDeltagareDå har jag pratat med Skatteverket igen och fått ett i mitt tycke ganska klart svar.
Vi ska använda den elektroniska tjänsten ”Momsåterbetalning inom EU” kort och gott.
Den tyska momsen ska inte redovisas inom Sverige över huvudtaget. Nu ska jag bara försöka komma fram till hur detta ska bokföras på ett korrekt sätt.17 augusti, 2015 kl. 10:50 #179228VATadviserDeltagareHej,
Har varit på semester så jag har inte hunnit svara på detta förrän nu. Är inte riktigt överens med SKV om att det går att göra momsåtervinning på det du har fått från Tyskland men det skadar inte att försöka. Det hela hänger på om Bundesamt i Tyskland anser att omsättningen är gjord där så att den moms du betalat är korrekt utfärdad. Det är jag lite osäker på.
Punkten 1 i din beskrivning nedan tycker jag borde vara applicerbar även om de dropshippar till dina Svenska kunder. Fakturaadress är ju din adress, momsnumret är ditt och de kan (antar jag) bevisa att varan skickas ut ur Tyskland (till Sverige). Då borde de kunna fakturera utan moms till dig så att du kan självbeskatta dig här.
Den Tyska skattemyndigheten kommer med största sannolikhet vilja veta vad du har gjort med varorna när du har gjort din momsåtervinningsansökan. Svaret blir ju då att du har köpt dem i Sverige egentligen. Vilket borde ge ovan resultat.
Samtidigt så låter det som att din leverantör har gjort sin hemläxa och fått råd kring hur de skall hantera detta och antar jag igen gör på det här sättet med andra kunder som de har. Så det kanske fungerar i Tyskland.
Jag skall kolla lite mer på detta.
MVh
Stefan@DreamRooms 83665 wrote:
Jag ber om ursäkt att jag rycker liv i den här tråden men jag har spenderat ett flertal timmar med att få ett klart svar på mina funderingar utan att få det.
Vi startade en e-handel tidigare i år där vi köper varor av ett företag i Tyskland, som sedan skickar varorna direkt till våra kunder, dropshipping med andra ord.
Vår leverantör hävdar att de enligt tysk lagstiftning är tvungna att ta ut tysk moms, 19%, av vårt företag när vi beställer varor, trots att vi uppgivit vårt svenska momsregistreringsnummer.
Hur i hela fridens namn bokför och redovisar jag detta så att det blir rätt?
Vi betalar alltså 19% i tysk moms när vi beställer varorna och vi säljer sedan varorna i Sverige med 25% svensk moms.Här nedanför ser ni det svar jag fick av leverantören när jag frågade om detta.
”As to VAT in general:
1. If you have a VAT-ID and you order for delivery to your place of business, we will not charge VAT.
2. If you have a VAT-ID and you order for delivery to a customer (Dropshipping) outside of the EU, we will not charge VAT.
3. Even if you have a VAT-ID and you order for delivery to a customer (Dropshipping) in the EU, we must charge you VAT of 19%. Since you are selling to a customer in the EU, you will charge the Swedish VAT of 25%. Then you can use our invoice to you as proof and you need to pay only the difference (25-19=6%) to your own tax bureau.
So, that means, if you use the product data for sales to other businesses, you can (depending on your tax law) have the tax set to 0% and give them net prices. If you are selling to end customers you always have to set the tax to the amount required by law in your country.”Man kan få gråa hår för mindre.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.