Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Moms/VAT vid internationell handel
- Detta ämne har 159 svar, 46 deltagare, och uppdaterades senast för 2 år, 5 månader sedan av VATadviser.
-
FörfattareInlägg
-
26 januari, 2014 kl. 14:13 #172344FlobytjejGäst
Hej!
Jag är helt ny på detta med eget företag och ska nu starta en webshop där majoriteten av varorna måste importeras från USA då det inte finns liknande leverantörer här. Min fråga här är vad jag nu måste ha koll på?
Hur räknar jag ut vad tull och frakt blir? Det kan ju bli så att jag får betala dubbel frakt dvs en frakt för leverans av varorna till Sverige och en avgift till Posten för leverans från flygplats.. (Fick göra så privat för en tid sedan vilket inte blir så roligt)
Jag tänker att min målgrupp befinner sig i Sverige, Danmark och Norge så det blir ju även export av varor. Vad måste jag tänka på kring moms och tull?
Vad är de största måstena att börja med för att inget ska bli fel?
Tacksam för svar!
27 januari, 2014 kl. 07:47 #172371VATadviserDeltagareHej,
Vad gäller tull och frakt så får du lättast svar på det genom att begära in offerter från transportörer inklusive förtullning. Tullen avgörs ju av vad du har för varor som du importerar och frakten till stor del av hur bra du kan förhandla med transportörerna.
När du säljer till Danmark så skall du lägga på Svensk moms tills du har omsatt 280 000 dkr (under den senaste 12 månadersperioden) därefter skall du vara momsregistrerad i Danmark och fakturera Dansk moms. Samt såklart betala in den där.
När du säljer till Norge så avgör dina leveransvillkor vad som gäller. Du kan fakturera utan moms om du låter din kund själv stå som importör. Om du skall stå som importör i Norge behöver du ha någon form av bolag i Norge för att hantera momsen där. Ett NUF är enligt oss det enklaste sättet att hantera detta. Det är en form av förenklat bolag som i princip enbart hanterar ditt företags moms i Norge. Men det finns förespråkare även för andra modeller.
28 juni, 2014 kl. 21:14 #175220BandarenDeltagareHej!
Jag står i begrepp att starta en e-handel, först i liten skala (Enskild firma) som skall importera varor från USA och eller andra delar av världen. Mycket av det jag undrar har nog besvarats i denna tråd samt andra jag läst på längden och tvären. Dock är det så att som helt grön på bokföring/Redovisning så retar jag mig lite på när det exempelvis skrivs i termer likt ”ingående momsen får du tillbaka”.
Jag förväntar mig inte att det kommer en kille i svart kostym från skatteverket med en bunt sedlar nämligen, eller det är vad jag utgår från när jag tittat lite på skatteverkets sidor.
Jag skulle lite mer konkret vilja veta hur detta sker på en tidslinje, speciellt då jag kommer starta upp med relativt lite likviditet, få varor och troligen liten försäljning. Då blir det viktigt att veta initialt hur moms åker fram och tillbaka.
Men först, är mitt antagande rätt att ”få tillbaka moms” handlar om att dra av ingående moms mot utgående för en momsredovisningsperiod?
Om jag också tar ett exempel hur jag tänkt mig första importleverans i teorin:
1 Januari beställer jag varor från USA för 9.000:- sek och betalar direkt via kort. (företag o allt är registrerat och klart för moms)
7 Januari förtullas varorna i Sverige. Varor + frakt + importtull resulterar i 2500:- i moms.
9 Januari får jag varorna levererade och kan börja sälja.Sista Januari har jag sålt 25% av varorna för 4000:- Sek exkl. moms
Inga andra varor har köpts in.Med ovanstående givet, vad är en rimlig gissning på när tull skall betalas till Tullverket? Eller lämnar varorna inte tullen förrens den är betald?
När kommer denna ingående moms att kunna dras mot utgående på min momsredovisning om jag väljer månadsvis redovisning av moms? Det blir väl senast den 26e Mars?
Eftersom jag förmodligen kommer ha mindre försäljning i början misstänker jag att trots god marginal på varorna kommer min första momsredovisning bli negativ. Kommer detta resultera att jag får pengar tillbaka på skatteverkets skattekonto, och hur fort sker denna utbetalning?
Kommer jag få frågor om detta från skatteverket?
Hoppas någon vågar sig på ett eller några svar!
mvh
Dan30 juni, 2014 kl. 08:43 #174425mejpelDeltagare@Bandaren 78001 wrote:
Hej!
Jag står i begrepp att starta en e-handel, först i liten skala (Enskild firma) som skall importera varor från USA och eller andra delar av världen. Mycket av det jag undrar har nog besvarats i denna tråd samt andra jag läst på längden och tvären. Dock är det så att som helt grön på bokföring/Redovisning så retar jag mig lite på när det exempelvis skrivs i termer likt ”ingående momsen får du tillbaka”.
Jag förväntar mig inte att det kommer en kille i svart kostym från skatteverket med en bunt sedlar nämligen, eller det är vad jag utgår från när jag tittat lite på skatteverkets sidor.
Jag skulle lite mer konkret vilja veta hur detta sker på en tidslinje, speciellt då jag kommer starta upp med relativt lite likviditet, få varor och troligen liten försäljning. Då blir det viktigt att veta initialt hur moms åker fram och tillbaka.
Men först, är mitt antagande rätt att ”få tillbaka moms” handlar om att dra av ingående moms mot utgående för en momsredovisningsperiod?
Om jag också tar ett exempel hur jag tänkt mig första importleverans i teorin:
1 Januari beställer jag varor från USA för 9.000:- sek och betalar direkt via kort. (företag o allt är registrerat och klart för moms)
7 Januari förtullas varorna i Sverige. Varor + frakt + importtull resulterar i 2500:- i moms.
9 Januari får jag varorna levererade och kan börja sälja.Sista Januari har jag sålt 25% av varorna för 4000:- Sek exkl. moms
Inga andra varor har köpts in.Med ovanstående givet, vad är en rimlig gissning på när tull skall betalas till Tullverket? Eller lämnar varorna inte tullen förrens den är betald?
När kommer denna ingående moms att kunna dras mot utgående på min momsredovisning om jag väljer månadsvis redovisning av moms? Det blir väl senast den 26e Mars?
Eftersom jag förmodligen kommer ha mindre försäljning i början misstänker jag att trots god marginal på varorna kommer min första momsredovisning bli negativ. Kommer detta resultera att jag får pengar tillbaka på skatteverkets skattekonto, och hur fort sker denna utbetalning?
Kommer jag få frågor om detta från skatteverket?
Hoppas någon vågar sig på ett eller några svar!
mvh
DanHej Dan!
För att kunna få en faktura från Tullverket behöver du lämna en garanti till dem. 10 000 kr var det i alla fall för mig. De 2 500 kr du refererar till betalar du när du får fakturan från Tullverket eller så gissar jag att du får för betala Tullverket innan du får dina varor om du inte vill lämna 10 000 kr i garanti. Kolla med Tullverket – de är för övrigt väldigt hjälpsamma.
Nu till ditt exempel:
Om du momsdeklarerar varje månad kan du momsdeklarera till Skatteverket redan den 1:a februari. Har du då sålt för 4 000 kr exkl moms har du då fått in 1 000 kr från dina kunder i moms (om momssatsen för dina varor är 25 %). Detta innebär att du får 2 500 – 1 000 = 1 500 kr tillbaka från Skatteverket någon vecka efter du momsdeklarerat.
Om du momsdeklarerar varje kvartal får du momsen tillbaka tidigast i början på april då du kommer då att kunna deklarera för jan-mars tidigast den 1:a april.
Det kan vara tufft i början men jag kan nog rekommendera att du momsdeklarerar varje kvartal. Det blir mindre administration.
Hoppas att det hjälper dig något.
Lycka till!
/Fred21 oktober, 2014 kl. 11:51 #176585VATadviserDeltagareHej,
Om det är någon som skall till Nordic Ecommerce Summit i Malmö och vill ställa frågor kring moms för e-handlare så vill jag bara säga att jag är där i år och svarar gärna på frågor som Ni kan tänkas ha. Ibland är det lättare att fråga live än via forum.
5-6 november maila eller ring mig så bokar vi in 10 minuter med just Era frågor.Med vänlig hälsning
Stefan2 december, 2014 kl. 20:25 #177030karfoDeltagareHej,
Har tidigare sålt till Norska kunder via faktura (förskottsbetalning helt enkelt) och då förstått att man kan fakturera utan moms.
Om man exempelvis ska öppna upp för försäljning mot Norge i butiken.
Ska kunden då betala svensk moms? Eller kan jag ställa in det som 0% moms på just Norge?
MVH
Fredrik2 december, 2014 kl. 21:45 #177034HenkeDeltagare0%. Norska kunder betalar norsk moms i Norge. Annars kommer de drabbas av momspåslag två gånger.
3 december, 2014 kl. 13:00 #177037VATadviserDeltagareHej,
Det är inte betalsättet (förskottsbetalning, faktura etc) som avgör om det skall vara moms på en betalning eller inte. Det är själva affärstransaktionen i sig som ligger till grund för det avgörandet. Det framgår inte här vad du har sålt eller hur du har sålt till Norge. Det är därför omöjligt att svara på din fråga just nu.
Berätta gärna lite mer om hur försäljningen går till, var varan hämtas/lämnas ut. Om Ni står för förtullningen eller om kunden gör det själv Etc. Hur stor varje faktura är har också betydelse.
Med vänlig hälsning
Stefan3 december, 2014 kl. 20:34 #177041karfoDeltagareHej Stefan,
I fallet som blir här så funkar det så här.
Lagret ligger här i Sverige. Kund beställer på våran svenska hemsida. Leverans sker till Norge via FedEx. Betalning via PayPal är tanken. Kund står själv för ev. förtullning och norsk moms som vi kommer klargöra på hemsidan.
Vi kommer inte sälja några mängder till att börja med men detta är mest för att lösa alla förfrågningar från norska kunder.
MVH
Fredrik6 december, 2014 kl. 20:57 #177062BestblomDeltagareVisst ska det gå att redovisa via Skatteverkets hemsida?
Får man meddelande eller måste man själv hålla reda på det och redovisa kvartalsvis? Som ni förstår så säljer jag inte så mycket för att hålla reda på momstiden. Tack på förhand! -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.