Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Moms efter grossist
- Detta ämne har 11 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 7 månader sedan av Mony.
-
FörfattareInlägg
-
12 maj, 2010 kl. 17:15 #94543sebastian.lindenDeltagare
Halloj,
Hur mycket måste jag skatta på en produkt som jag köper av min grossist? Inköpspris + Paketering + Frakt + Vinst = Beloppet jag skall skatta på?
I+P+F+V+B= Slutpris till kunden?
Och hur många procent ligger skatten på? Som ni förstår är jag ny inom e-handelsbranschen, jag uppskattar förklaringar och exempel.
Hälsningar,
Sebastian12 maj, 2010 kl. 18:09 #110752ParvelitoDeltagareOj! Spontant skulle jag nästan önska att du gick en grundläggande kurs i bokföring/företagsekonomi för att förstå begreppen lite bättre. Men vi kan ju försöka göra några klarlägganden.
Moms bryr man sig inte om som företagare, det är bara ”ballast” som man måste hålla på med. Det är statens pengar som vi företagare fått förtroendet att hantera och leverera in till statskassan. Den moms du betalar på dina inköp får du tillbaka, den moms som dina kunder betalar till dig skall du leverera in till staten. I bokföringen kommer ingående moms (sådant du betalar på det du köper) att redovisas på ett konto, och utgående moms (sådant kunderna betalar till dig) redovisas på ett annat konto.
Den skatt du sedan betalar, jag utgår nu från att du har en enskild firma, baseras på dina samlade inkomster (exkl moms), minus dina kostnader (exkl moms). Det vill säga varor, packmaterial, frakter, kontorsmaterial, datorer, el, försäkring, marknadsföring, telefon, porto, kuvert, toner, etiketter, bilersättning, webshopen, inlösenavtal för kontokort, avgifter för kreditupplysningar och vad man nu kan tänkas ha för utgifter.
Det som blir kvar utgår man från att det är din lön, och lite grovt beskattas det med 40% inkl sociala avgifter och inkomstskatt. Lite mindre om du är under 26 eller har väldigt lite vinst, lite mer om du kommer över brytpunkterna för statsskatt och värnskatt. Jag tycker man skall försöka sätta av lite till sin pension också eftersom man inte har någon tjänstepension som egen företagare.
Överskottet kan man balansera lite med hjälp av periodiseringsfonder och liknande, men det är sådan överkurs att jag tycker du skall anlita en revisor för det ändamålet.
12 maj, 2010 kl. 18:29 #110753sebastian.lindenDeltagareTack för ett toppensvar! Jag får nog göra det :rolleyes:
12 maj, 2010 kl. 20:59 #110756MonyDeltagareBilligare tips är att googla och låna böcker på biblioteket + kolla med folk i din omgivning. (ex ehandelsforumet!)
Hittills har ifallafall jag klarat mig bra och då har jag ändå inköp både inom och utom EU. Dock har business inte kommit igång ännu så vi får se om jag fixar det själv.
Handlar väl mest om intresse och tid att lära sig i slutändan. Sånt man tycker är urtråkigt, kanske man gör bäst i att betala andra för att göra
13 maj, 2010 kl. 09:48 #110765FractronicsDeltagareOm du är nystartad, tänk också på att ditt lager är en tillgång och att skillnaden i lagervärde mellan två år räknas som en inkomst och påverkar skatten.
Om man är nystartad och köper på sig ett lager kan det bli en hel del skatt.
När du minska ditt lager blir det tvärt om och din skatt minskar.13 maj, 2010 kl. 10:17 #110766GregerADeltagareJag vet inte om jag tolkade ditt innlägg helt rätt, men för säkerhets skull gör jag ett litet förtydligande.
Lagret ökar inte i värde av sig själv – däremot kan det finnas skäl att ta upp det till ett lägre värde.
Man använder normalt ”lägsta värdets princip”, där lagret värderas till det lägsta av anskaffnings- och marknadsvärde. Med marknadsvärde menas så försäljningspris – dvs om du inte antas ha möjlighet att sälja varorna till samma eller högre pris som du köpt dem för, så skall du ta upp dem till det värde du bedömer att du kan sälja dem för.
Om nyanskaffningsvärde eller marknadsvärde skulle öka har ingen betydelse, och påverkar inte det bokförda värdet av lagret.
…
Men du kanske bara tänkte som så att man inventerar lagret vid bokslutet – i stället för att ha en löpande lagerbokföring? Då kan man ju säga att det ökar – fast egentligen är det kostnaderna som minskar.
13 maj, 2010 kl. 13:37 #110769MonyDeltagareGäller detta med lagervärde även förenklat bokslut?
13 maj, 2010 kl. 14:47 #110770ParvelitoDeltagareJa, det gäller även då. Om man vet med sig att det gått bra så är det vettigt att inte lägga alla pengar på ett varulager eftersom skatterna skall betalas in.
Och oavsett vilken bokföring och vilket bokslut man än gör så är varulager en tillgång. Det går inte att ”förstöra” resultatet i hopp om att minska skatten genom att köpa en massa saker. Skall man lyckas med det får man köpa förbrukningsmateriel och förbrukningsinventarier.
15 maj, 2010 kl. 08:29 #110791FractronicsDeltagare@ Greger
Kanske var lite otydlig, visst ökar inte lagret i värde av sig själv. Men vad många missar är att skattemyndigheten inte bryr sig om ifall du har köpt varor för vinsten under året eller har dom i kontanter. Men skatten är svår att betala med varor.
Det kan komma som en överaskning när man är ny och bygger upp ett lager att även lagret räknas in som en tillgång och påverkar vinsten och därmed skatten.@ Money
Om man har förenklat årsbokslut så ska det väll in i bokslutsunderlag B6
Kan ju även tips om att förenklat årsbokslut med alla bokslutsunderlag finns som e-tjänst på skatteverkat.se.15 maj, 2010 kl. 10:17 #110792MickeDeltagare@Mony 6092 wrote:
Billigare tips är att googla och låna böcker på biblioteket + kolla med folk i din omgivning. (ex ehandelsforumet!)
Hittills har ifallafall jag klarat mig bra och då har jag ändå inköp både inom och utom EU. Dock har business inte kommit igång ännu så vi får se om jag fixar det själv.
Handlar väl mest om intresse och tid att lära sig i slutändan. Sånt man tycker är urtråkigt, kanske man gör bäst i att betala andra för att göra
Tycker den sista meningen är väldigt sann i många fall men man måste ändå ha förståelse för vad ”dom andra” gör för att få grepp om sina affärer tycker jag.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.