Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Möjligt bedrägeri? Vad gör man?
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 3 år, 2 månader sedan av Flaskhalsen.
-
FörfattareInlägg
-
11 februari, 2021 kl. 12:11 #105418RappyDeltagare
Någon har gjort många försök att beställa något från oss med kreditkort där tionde försöket gick igenom.
Personens telenummer överensstämmer inte med det som står registrerat på hitta/eniro.
Vad gör man? Vi ringde inlösaren och de säger att det ser grönt ut. Konstigt tycker vi.
Får man själv stå för de ekonomiska förlusterna om det verkligen är ett bedrägeri?12 februari, 2021 kl. 07:20 #187095Stefan72DeltagareHar ni inte fått betalt då eller fast köpet gjordes med ett kreditkort? Vad är bedrägeriet ?
12 februari, 2021 kl. 09:39 #187096RappyDeltagareVi har fått betalt. Det var ett kreditkort/bankkort.
Vi kontaktade inlösaren och fick bekräftat att det är bedrägeri. Stulna kort är det.
De berättar även att det är vi som tar risken om något sånt händer.
Hur kan det vara möjligt? Hur ska vi veta att det var ett bedrägeri?
Vi hade starka aningar men vi har ju inte heller rätt att lägga oss i för mycket.15 februari, 2021 kl. 07:53 #187097Stefan72DeltagareFast nånstans i kedjan måste väl säljaren kunna se att kortinnehavaren är samma som köparen? Om inte så ska man såklart inte skicka en pryl……..
Eller hur gör dem? Har för mig att det protesteras redan vid köpet om för mycket inte stämmer så hur slinker det igenom? Antar att det oftast inte handlar om gods beställda i kortinnehavarens namn? De kan ju inte gärna åka land och rike runt och plocka upp beställt gods…….23 februari, 2021 kl. 12:14 #187103knofanDeltagareDet där är inte lätt att se. Tycker det var helt makalöst att ni faktiskt lyckades se att det kunde vara ett bedrägeri.
Vi har valt bort att ta emot kreditkortsbetalningar på det där sättet eftersom det i praktiken är omöjligt att veta om det är kreditkortsinnehavaren som faktiskt beställer.
24 augusti, 2021 kl. 04:56 #189792Pontus TidemanDeltagareLåter som att er inlösare inte har inbyggt skydd för kortbedrägerier då om det gick igenom.
Då vi tog över vår e-handel för ett par år sedan så erbjöd man kortbetalningar, detta skalade vi bort under tiden vi utredde vilka vi i framtiden vill erbjuda som alternativ till kunden.
10 september, 2021 kl. 05:48 #189875FlaskhalsenDeltagareHur löser tjuven problemet med Bank-id som idag är krav? Ett kreditkort är lätt att sno, men att även sno någons telefon OCH få tag i koden till bank-id kan inte vara speciellt lätt tänker jag?
Hursomhelst, vi får ofta in fejkbeställningar av olika slag, delvis för att vi inte integrerat Swish än i webb-butiken så man kan genomföra en beställning utan att betala direkt vid köpet utan måste göra betalningen manuellt som vanligt i Swish-appen. Detta är dock inget problem då vi alltid kontrollerar inkomna Swish-betalningar och obetalda ordrar så inget skickas förrän det är betalt).
Det roliga är när folk ska försöka lura till sig grejer så köper de uppenbarligen aldrig något de faktiskt vill ha, utan köper 20st av samma sak, eller helt orelaterade produkter som inte går att kombinera, dvs det finns ingen som helst logik i dessa ordrar. Det får mig att fundera på om det är botar som gör dessa beställningar.. ? Men antagligen är det bara blåsta kriminella som sitter framför datorn halvt nerdrogade eller fulla.Sen undrar jag Pontus, hur kan man ens bedriva e-handel utan att erbjuda kortbetalningar? För oss finns inte det ens på kartan, det är ju för fan varannan order man skulle förlora? Låter helt konstigt faktiskt..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.