Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Mobiplus sms marknadsföring?
- Detta ämne har 9 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 3 månader sedan av MobiPlus.
-
FörfattareInlägg
-
23 maj, 2012 kl. 11:07 #98179SondagsbarnDeltagare
Hej!
Har blivit uppringd av ett företag som heter mobiplus.se Det handlar om sms marknadsföring via sms till ett kortnummer som de står för.
Man ska själv kunna registrera och skicka sms till kunder som anmält sig själva till att få nyheter och erbjudande via sms.
Verkar enkelt och lättanvänt och de har i snitt en konvertering på 4.
Försäljaren verkar helt reko och trevlig men jag är ändå lite skeptisk…
Ska funka både på fysisk- och webbutik.
Är det någon på forumet som har någon erfarenhet av detta?Tacksam för råd från er kloka och erfarna:)
23 maj, 2012 kl. 11:53 #146117PrixDeltagare@Söndagsbarn 45323 wrote:
Hej!
Har blivit uppringd av ett företag som heter mobiplus.se Det handlar om sms marknadsföring via sms till ett kortnummer som de står för.
Man ska själv kunna registrera och skicka sms till kunder som anmält sig själva till att få nyheter och erbjudande via sms.
Verkar enkelt och lättanvänt och de har i snitt en konvertering på 4.
Försäljaren verkar helt reko och trevlig men jag är ändå lite skeptisk…
Ska funka både på fysisk- och webbutik.
Är det någon på forumet som har någon erfarenhet av detta?Tacksam för råd från er kloka och erfarna:)
Hur mäter dem konverteringen är ju min första fråga?
Skulle jag få ett reklamsms så hade jag inte handlat via mobilen utan gått in på sidan senare, så då bör de vara ganska svårt att mäta någon konvertering.
Och för övrigt, skulle jag bli spammad med reklamsms som jag inte aktivt godkänt skulle jag bli fly förbannad.
Wikinggruppen har idag inbyggd sms-tjänst och där kunder kan välja att aktivt tacka ja. Sedan är det hur enkelt som helst att skicka ut sms (1 kr st, lite överpris kan jag tycka). Sms-kunder är de som får dem bästa erbjudandena av oss är det tänkt. Men dessa kunder har som sagt godkänt detta och vi har redan en relation.
23 maj, 2012 kl. 23:42 #146174mephisto73DeltagareJag blev också uppringd. Jag frågade i vad mervärdet för mig att anlita dem så svarade säljaren att de erbjuder kortnummer och har ett enkelt system att administrera utskick och listor. Jag sade då att jag som utvecklare kan ta fram ett sånt basic system på 4-5 timmar, och kortnummer har jag redan, så varför ska jag egentligen betala en avgift till dem?
Då bröts samtalet abrupt och när jag försökte ringa tillbaka så var det upptaget…
26 maj, 2012 kl. 08:02 #146349mobilizerDeltagareStora fördelen med sms marketing är att 96% av alla sms öppnas och läses.
-det som är viktigt i detta sammanhanget är att ni har ett tydligt mål och funktion för sms marknadsförningen.26 maj, 2012 kl. 17:20 #146368PrixDeltagareDet är väl ingen skillnad mot annan typ av marknadsföring. Tydliga mål skall man alltid ha när man marknadsför.
Det jag tänker mig är att om det är etiskt rätt att skicka ut sms till personer som inte aktivt valt att få det! Det skulle kunna ge motsatt effekt med massor av negativa kommentarer och en känsla hos kunden som att det är skumrask som man sysslar med.
26 maj, 2012 kl. 17:22 #146369Anton ADeltagare@Prix 45595 wrote:
Det jag tänker mig är att om det är etiskt rätt att skicka ut sms till personer som inte aktivt valt att få det! Det skulle kunna ge motsatt effekt med massor av negativa kommentarer och en känsla hos kunden som att det är skumrask som man sysslar med.
Det har du helt rätt i! Ibland får jag sådana sms och då blir jag tokig hehe:p
Det är bra att göra som Wikinggruppen, att ge kunden möjlighet att få erbjudanden via SMS.28 maj, 2012 kl. 10:08 #146441SondagsbarnDeltagareJag kanske var otydlig tidigare… Givetvis gäller utskicken endast de som själva anmäler och registrerar sitt mobilnummer! Man har dessutom möjlighet att avregistrera sitt mobilnummer från fler sms utskick direkt i mobilen via en direktlänk.
Vi har provat nyhetsbrev via mail med lite erbjudande några gånger men tycker att responsen har varit lite si och så. Jag vet ju själv hur bombaderad man blir via mailen med reklam och erbjudanden som man får hålla på att avregistrera sig från och som man inte orkar läsa.
Månadskostnaden för sms utskicken ligger på ca 900:- månad men lät som om den ev var förhandlingsbar. De hjälper även till med att lägga upp en folder på hemsidan där man kan anmäla sig med sitt mobilnummer.28 maj, 2012 kl. 10:24 #146442bloggusDeltagare@Söndagsbarn 45673 wrote:
Vi har provat nyhetsbrev via mail med lite erbjudande några gånger men tycker att responsen har varit lite si och så. Jag vet ju själv hur bombaderad man blir via mailen med reklam och erbjudanden som man får hålla på att avregistrera sig från och som man inte orkar läsa.
Så du tycker att emailreklam är irriterande och man orkar inte läsa?
Så du tror sedan att det blir bättre att bli bombarderad på din mobil istället och höra SMS-signaler gång på gång, fast det är reklam? 😎
28 maj, 2012 kl. 10:38 #146443SondagsbarnDeltagareDet jag menade var väl att flödet till mailen med allt reklambrus är mer betungande än som sms om man nu själv registrerat sig för utskick. Sms brukar ju vara något mer kortfattat……
3 augusti, 2012 kl. 09:30 #149794MobiPlusDeltagare@Prix 45327 wrote:
Hur mäter dem konverteringen är ju min första fråga?
Man mäter konverteringen via rabattkoder och via spårbara url.
@Prix 45327 wrote:
Skulle jag få ett reklamsms så hade jag inte handlat via mobilen utan gått in på sidan senare, så då bör de vara ganska svårt att mäta någon konvertering.
De flesta konsumenter går in via hemsidan på nätet och handlar, men vi ser en ökning av handel via mobila enheter i takt med att fler företag mobilanpassar sina hemsidor samtidigt som fler människor skaffar smartphones.
Man mäter konverteringen via rabattkoder och via spårbara url.@Prix 45327 wrote:
Och för övrigt, skulle jag bli spammad med reklamsms som jag inte aktivt godkänt skulle jag bli fly förbannad.
Vi har enkla formulär som e-handlare lägger på hemsidan för att förhindra det. Kunden skriver själv in sitt mobilnummer och anmäler sitt intresse, efter anmälan får kunden en bekräftelse till sin mobil och e-handlaren får kundens mobilnummer insorterat i rätt kategori. För att se exempel på formuläret besök: Barnskor på nätet – Skor till barn – Barnskobutiken
Testa att anmäla dig så får du se hur det fungerarSe även följande artikel om vad som gäller vid elektronisk marknadsföring så som SMS.
Sms-reklam till företag helt okej – IDG.se -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.