Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Mobil marknadsföring
Etiketter: kampanjer, marknadsföring, mobil, nykund, rabattkod
- Detta ämne har 15 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av Per Nilsson.
-
FörfattareInlägg
-
16 oktober, 2012 kl. 12:29 #98973kindeDeltagare
- Vad har ni för erfarenhet av mobila kampanjer och erbjudanden?
- Vad har drivit bra och relevant trafik till er?
E-handel är ju till stor del kampanjdrivet och att ge erbjudanden har av egen erfarenhet varit det absolut bästa sättet att få nya kunder.
Marknadsföring handlar ju till stor del om psykologi och om ett erbjudande får bra genomslagskraft eller inte kan bero på väldigt små faktorer. Det är ju väldigt viktigt att paketera erbjudanden på ett så attraktiva sätt som möjligt för konsumenterna. Någon erfarenhet eller tips på hur man kan göra det?
12 november, 2012 kl. 22:01 #155449brozzeDeltagareHej!
Jag heter Joakim Hilj och är VD på Jojka Communications AB, E-handel | Jojka | SMS
Vi sysslar med SMS-marknadsföring åt våra klienter som främst är e-handlare och bolag inom detaljhandeln. Resultaten är i många fall sjukt bra! Tror lite av orsaken till det är såklart att i princip alla som får ett SMS öppnar och läser SMS (jmf med email och dess öppningsrate). En annan orsak är att SMS fortfarande är väldigt positivt laddat. Mottagaren kopplar samman SMS känslomässigt med ngn nära i sin familj (fru, barn etc) och känslan när det plingar till är därför ofta positiv.
Vi har kört kampanjer åt både några av Sveriges största e-handlare och åt ett stort antal små och medelstora i nästan alla fall med goda eller mycket goda resultat. I vissa fall har e-handlaren sålt slut på lager, ett annat fall så var conversion rate till köpande kunder 8 % (!!!!), i ett tredje fall så blev ROI på insatta pengar tusentals procent.
OBS förvänta er inte att det alltid ska gå som ovan… Men en lärdom jag har fått från flera e-handlare kring SMS-marknadsföring är framförallt att SMS är sjukt bra för att väcka upp ”döda kunder” som enbart har köpt en enstaka gång. Via SMS har du en chans att påminna dem om dig och dina erbjudanden och chansen finns faktiskt att de kommer tillbaka!
Testa gärna en kampanj!
/ Joakim Hilj
SMS-tjänster & utskick från datorn för företag | Jojka.nu12 november, 2012 kl. 22:32 #155453bslaskDeltagareVilket jävla ofog! ursäkta, men som privat person HATAR jag verkligen reklam sms och kopplar inget positivt till de företag som (enligt mig) olovligen skickar skräp till min telefon.hoppas verkligen inte sms kommer spåra ur precis som mailen gjort med spam, för det är precis vad det är det!
Skickat från min GT-I9100G via Tapatalk 2
12 november, 2012 kl. 22:54 #155454Anton ADeltagare@brozze 55718 wrote:
Hej!
Jag heter Joakim Hilj och är VD på Jojka Communications AB, E-handel | Jojka | SMS
Vi sysslar med SMS-marknadsföring åt våra klienter som främst är e-handlare och bolag inom detaljhandeln. Resultaten är i många fall sjukt bra! Tror lite av orsaken till det är såklart att i princip alla som får ett SMS öppnar och läser SMS (jmf med email och dess öppningsrate). En annan orsak är att SMS fortfarande är väldigt positivt laddat. Mottagaren kopplar samman SMS känslomässigt med ngn nära i sin familj (fru, barn etc) och känslan när det plingar till är därför ofta positiv.
Vi har kört kampanjer åt både några av Sveriges största e-handlare och åt ett stort antal små och medelstora i nästan alla fall med goda eller mycket goda resultat. I vissa fall har e-handlaren sålt slut på lager, ett annat fall så var conversion rate till köpande kunder 8 % (!!!!), i ett tredje fall så blev ROI på insatta pengar tusentals procent.
OBS förvänta er inte att det alltid ska gå som ovan… Men en lärdom jag har fått från flera e-handlare kring SMS-marknadsföring är framförallt att SMS är sjukt bra för att väcka upp ”döda kunder” som enbart har köpt en enstaka gång. Via SMS har du en chans att påminna dem om dig och dina erbjudanden och chansen finns faktiskt att de kommer tillbaka!
Testa gärna en kampanj!
/ Joakim Hilj
SMS-tjänster & utskick från datorn för företag | Jojka.nuDetta är ingen annonsplattform.
Det är helt okej för leverantörer att närvara här men då ska man vara opartisk.Spontant är ditt inlägg mer säljande än informativt.
12 november, 2012 kl. 23:16 #155457Richie72Deltagare@bslask 55722 wrote:
Vilket jävla ofog! ursäkta, men som privat person HATAR jag verkligen reklam sms och kopplar inget positivt till de företag som (enligt mig) olovligen skickar skräp till min telefon.hoppas verkligen inte sms kommer spåra ur precis som mailen gjort med spam, för det är precis vad det är det!
Skickat från min GT-I9100G via Tapatalk 2
Många människor reagerar starkt på reklam, oavsett form. Frågan är om det fungerar eller inte. Jag känner mig också väldigt tveksam mot att skicka SMS till kunder men jag får SMS reklam i min telefon så uppenbarligen fungerar det för vissa.
Har du slutat handla från någon butik du fått SMS från? Är det i så fall en butik du tidigare varit ”nöjd” kund hos och planerat att handla ifrån?
Hur stor är risken att tappa kunder om man skickar sms? Det är den stora frågan tycker jag. Många reagerar nog som du. Jag har inte provat SMS-reklam på grund av risken att tappa kunder eller göra dem förbannade.
@skinza.se 55723 wrote:
Detta är ingen annonsplattform.
Det är helt okej för leverantörer att närvara här men då ska man vara opartisk.
Spontant är ditt inlägg mer säljande än informativt.Jag håller med dig i sak, det är viktigt att vi håller forumet fritt från ”spaminlägg”.
Men jag tycker också det är bra att leverantörer skriver på forumet så länge de är tydliga med vilka de är och vad de gör. Vi vill nog alla att forumet förblir ”fritt från spaminlägg” men om du med opartisk menar att leverantören inte får tro på sin egen affärsidé så blir det nog svårt.Jag tror också att rådet att ”väcka upp” förlorade kunder är bra. Man behöver inte använda avsändarens tjänst, de har säkert konkurrenter.
Så jag tycker att inlägget har en plats på forumet även om jag håller med dig i sakfrågan.
13 november, 2012 kl. 06:08 #155461ParvelitoDeltagareJag är väldigt övertygad om att våra kunder snabbt ledsnar om det kommer massor med SMS i telefonen med diverse erbjudanden. Konvertering på 8% i all ära, men vad tyckte de andra 92% som fick SMS:et då? Och om massor av butiker börjar skicka SMS-spam, kommer kunderna någonsin vilja berätta vilket telefonnummer de har, eller får vi återgå till brevavisering av paketen?
13 november, 2012 kl. 06:47 #155464MajsanDeltagareOm jag går till mig själv så ogillar jag starkt att få SMS-spam, som jag kallar det. Bara för att jag lämnar mitt mobilnummer för att jag vill ha sms-avisering när paketet finns att hämta ut, så betyder det inte att jag godkänt dessa erbjudanden via sms.
Och ännu värre att man måste skicka ett sms till ett utvalt nummer för att bli av med dom. Varför skall jag behöva ”slösa” pengar på att ta bort något som jag aktivit inte valt?Detsamma gäller även när jag aktivt väljer att inte få nyhetsbrev, och trots det ändå får nyhetsbrev. Väljer unsubscribe direkt på såna nyhetsbrev och likt f*t får man fortsatta nyhetsbrev.
Har faktiskt för tillfället en diskussion med ett stort e-handlarföretag om just detta pga. att dom spammar mig med sms och nyhetsbrev.
Sånt här får i alla fall mig att inte handla från ett sånt företag igen.
Tillägg: Detta alternativ har en annan stor e-handlare i sin butik. Kanske något att ta efter för de som ändå vill testa sms-erbjudanden?
13 november, 2012 kl. 08:41 #155471brozzeDeltagareÄmnet verkar beröra många och det är bra!
Självklart ska man i all marknadsföring så som: SMS, email etc låta mottagaren ha möjlighet att opta ut. I annat fall så är det inte snyggt alls! Denna möjlighet finns hos de flesta leverantörer idag och det är A och O.
Förutsättningen för det mesta av all reklam och att det ska uppfattas som bra eller positivt är relevans. Ju mindre relevans , ju mer ointressant är budskapet. Självklart ska man enbart försöka skicka relevanta meddelanden med bra budskap för att det ska uppfattas positivt av mottagarna.
/ Joakim @ Jojka
13 november, 2012 kl. 17:33 #155514Anton ADeltagare@Richie72 55726 wrote:
Jag håller med dig i sak, det är viktigt att vi håller forumet fritt från ”spaminlägg”.
Men jag tycker också det är bra att leverantörer skriver på forumet så länge de är tydliga med vilka de är och vad de gör. Vi vill nog alla att forumet förblir ”fritt från spaminlägg” men om du med opartisk menar att leverantören inte får tro på sin egen affärsidé så blir det nog svårt.Jag tror också att rådet att ”väcka upp” förlorade kunder är bra. Man behöver inte använda avsändarens tjänst, de har säkert konkurrenter.
Så jag tycker att inlägget har en plats på forumet även om jag håller med dig i sakfrågan.
Jag förstår vad du menar och självklart ska man tro på sin idé. Det är även okej att presentera vilka man är osv. Men överdrivet säljande ska man undvika.
Man ställer ju en fråga på ett forum för att höra vad andra som är i ungefär samma sits tycker.
Men det är min åsikt, alla tycker nog inte som jag.13 november, 2012 kl. 23:29 #155533 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.