Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Minusmarginal
- Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
23 december, 2011 kl. 10:50 #97047PrixDeltagare
Hur ser det ut i er bransch, är det många som säljer med en förlust i syfte att marknadsföra sig? Nu på julreor så finns det en hel del som faktiskt gör det.
Efter diskussioner med flera leverantörer och bolag så har jag ju förstått att i min bransch så slängs det ut produkter lite då och då så det bara lyser rött. Det är deras sätt att marknadsföra sig och locka kunder till sig (sen hoppas dem på merköp). Det är till och med så illa ibland att det kan vara billigare att köpa från en konkurrent än från leverantören (även om konkurrenten säkert har ett bättre pris än mig hos leverantören är det orimligt att dem skulle ha ett ”så” bra pris och fortfarande tjäna pengar på det).
Som sagt, hur ser det ut för er? Använder ni denna typen av marknadsföring? Och mest intressant av allt kan vara fungerar den?
23 december, 2011 kl. 12:17 #133048KockenDeltagareVi säljer en del produkter som även till exempel Cervera säljer. Vissa lockprodukter säljer de dem till nästan samma pris som vi köper in. Speciellt från ”stora” varumärken.
Tror inte Cervera minskar sin marginal så mycket, det är varumärkena som släpper på sina när Cervera säger att de köper x antal på en gång.Att saker sedan slumpas bort på rea är för att skapa plats på hyllorna och få kontanter på banken.
26 december, 2011 kl. 19:01 #133121MeraSmyckenDeltagareJa, vi säljer en del silversmycken ”med förlust”, som marknadsföring.
Kan man inte vara störst, så kan man vara billigast…..26 december, 2011 kl. 20:01 #133122ParvelitoDeltagareOm man ser till stora internetföretag så är de ofta väldigt effektiva. Cdon omsatte t.ex. förra året mer än 10MKR per anställd. Och de kan säkert ha rätt så mycket bättre inköpspriser sammantaget än vad du tror. Små skuttar som köper filmerna 1-5st åt gången kostar mycket pengar att administrera med plock på lager. När CdOn beställer en pall med Bilar 2 till jul är kostnaden för hanteringen av varje film närmst försumbar, och var så säker på att Cdon ser till att det är pengar som kommer dem tillgodo.
Det är också högst troligt så att när ”filmbolaget” upptäcker att de har några hundra filmer för mycket på lager som det börjar samlas damm på så är det rätt så meningslöst att ringa mindre återförsäljare som efter lite tjat från en säljare kan köpa fem av dem. Det är bättre att ringa Cdon och bli av med allt på en gång. Även om Cdon prutar så kan säljarna ägna sig åt att sälja sådant man tjänar pengar på sedan. Det är så många kampanjer hos de stora föds.
En tredje variant är ett upplägg av att betala marknadsföringspengar. Det kan se ut så här att en stor återförsäljare får 100kkr om de säljer 1000st av en vara under ett kvartal. Säljer de 2000st får de 250kkr och säljer de 3000st får man 500kkr i marknadsföringsbidrag från distributören. Ligger man på nära en gräns kan det vara väldigt lönsamt att dumpa priserna och dopa försäljningen sista dagarna i kvartalet.
Det som är en negativ marginal för dig, behöver inte vara det för någon annan. Och med effektivitet i företaget kan man leva på lägre marginaler och ändå göra en vinst.
Sedan förekommer det säkert ändå även bland stora aktörer att de får kundreturer, felbeställningar och hyllvärmare som det är billigast att bara sälja bort istället för att krångla med returer till leverantörerna. Har man gjort en dålig affär kan man försöka göra en kund glad med den hellre än att göra en leverantör sur.
26 december, 2011 kl. 20:18 #133124Richie72Deltagare@MeraSmycken 31100 wrote:
Ja, vi säljer en del silversmycken ”med förlust”, som marknadsföring.
Kan man inte vara störst, så kan man vara billigast…..Jag har fått för mig att det är precis tvärtom om, är man inte störst kan man inte vara billigast.
Tycker ni att er strategi fungerar? Är ni lönsamma totalt sett?
27 december, 2011 kl. 04:14 #133126MeraSmyckenDeltagare@Richie72 31103 wrote:
Jag har fått för mig att det är precis tvärtom om, är man inte störst kan man inte vara billigast.
Nja, Du har både rätt och fel. Den som är störst inom en bransch är oftast inte billigast….
27 december, 2011 kl. 10:16 #133127NO LINGODeltagareVi har under hösten testat att sälja med minusmarginal på vissa varor när vi kör kampanj och det fungerar bra. Bra så till vida att vi får tillbaka underskottet i form av merförsäljning av andra varor när vi kör kampanjen. Bonusen blir bra marknadsföring till låg kostnad. Visst det finns några kunder som bara köper kampanjvaran och då blir det brakförlust på just den kunden men å andra sidan så får man väl hoppas då att man har en nöjd kund i andra ändan. Baksidan av myntet är väl att man får passa sig lite för att kampanja med minusmarginal för ofta för annars riskerar man att kunderna bara sitter och väntar på nästa kampanj istället för att handla som vanligt till ordinarie pris. Som sagt en svår balansgång att ibland sälja till minusmarginal men jag tycker att det är värt att prova. Varför inte prova att sätta ett köpkrav i övrigt för att få köpa minusvaran?
27 december, 2011 kl. 10:21 #133128Richie72DeltagareNja, Du har både rätt och fel. Den som är störst inom en bransch är oftast inte billigast….
Det var inte vad jag skrev men bortsett från det undrar jag om ni tycker er lågprisstrategi fungerar.
Anledningen till min fråga är att jag har fått för mig att det är väldigt svårt att lyckas med en lågprisstrategi om man är liten. Anledningarna till det (som jag tror) är dels att man får kunder som är prisjägare (och jobbiga kunder) dels att man aldrig kan konkurrera med stora aktörer som har bättre inköpspriser och kan ligga lägre i pris och ändå tjäna pengar.
27 december, 2011 kl. 10:30 #133129Richie72DeltagareVi har under hösten testat att sälja med minusmarginal på vissa varor när vi kör kampanj och det fungerar bra. Bra så till vida att vi får tillbaka underskottet i form av merförsäljning av andra varor när vi kör kampanjen.
Intressant inlägg. Får jag fråga hur noggrant ni räknat på det hela? Är du helt säker på att du på alla kampanjordrar går plus totalt, inklusive returer, försvunna paket osv.
Sen tänker jag spontant på Hemtex där ingen handlar om det inte står 50% rabatt i skyltfönstret. Precis som du skriver så riskerar man att kunderna väntar på kampanjer istället för att handla.
27 december, 2011 kl. 22:43 #133172ParvelitoDeltagareNegativa marginaler förekommer i de flesta branscher, nästan uteslutande i syfte att ta marknadsandelar. Men allt som är otroligt billigt hos de stora är inte en negativ marginal. Jag skall ta ett exempel. D-Link är ett stort och välkänt märke med nätverksprodukter. De har valt att arbeta ett antal utvalda partners som har en prislista som ingen annan kommer i närheten av. Det är ofta 15-20% billigare för mig som vanlig återförsäljare att handla av deras partners istället för att handla av deras officiella distributörer, och då skall också dessa partners tjäna pengar på affären. Summan av kardemumman är att man låter bli D-Link om man inte är partner.
Det finns väldigt många liknande exempel inom hemelektronikbranschen där populära märken styr upp marknaden. Att de stora jättarna sedan ändå inte utnyttjar guldläget de har fått, utan skall kriga ihjäl varandra med nästan alla metoder som finns är att beklaga.
Livsmedel är en annan bransch där det ibland slår slint och man rear ut färskpotatis till midsommar för tio öre kilot, eller sillburkar för en femma etc. För inte så många år sedan var jordgubbar ofta ett vapen i priskrigen. Det gick så långt att jordgubbsodlarna slutade leverera jordgubbar till butikerna, utan sköter den istället själva i stånd utanför större butiker. Och helt plötsligt kostar inte jordgubbarna 10-15kr/litern längre, utan 30-50kr/liter, och ändå säljs det lika mycket…
Själv tycker jag att det är vansinne att sälja populära produkter med negativ marginal. Det säljs sällan mera för att det är billigt, konkurrenterna svarar som regel snabbt och i slutänden har man fått jobba som en galärslav för inga pengar alls. Nu skall sägas att det finns produkter där det kan löna sig att vara billigast eftersom kunden ändå vanligen köper en massa annat. Men generellt så föredrar jag andra sätt att försöka kapa åt sig marknadsandelar.
H&M och deras årliga kampanj med en känd designer som ritat en kollektion åt dem tycker jag är ett lysande exempel på vad man kan göra istället för att ta fram de röda prislapparna. SIBA:s cyklar gillar jag också, liksom Coca-Colas många erbjudanden med glas eller små miniatyrflaskor i retrodesign. Mervärde utan att dumpa priset.
Om man nu skall vara lite kreativ så skulle jag kanske kunna tänka mig att den som säljer stödstrumpor för människor som reser mycket borde kunna meka till så att man får flygbonuspoäng för sina köp, eller att man kan betala sina strumpor med flygbonuspoäng. Den som säljer arbetskläder borde kanske försöka med att skicka med t.ex. en äkta Maglite ficklampa vid köp över x kr, eller en Victorinox kniv eller varför inte ett presentkort på McDonalds?
Säljer man film skall man kanske skicka med en kod som ger en gratis hyrfilm på nätet eller en biobiljett om man handlar riktigt mycket. Är det smycken, så varför inte locka med någon ljudbok med chic lit?
Säljer man köksutrustning är det kanske en egen kryddblandning eller grillmarinad som man bara kan få om man handlar för x kr som är en bra trigger hellre än röda lappar.
Sedan skall man inte vara rädd för att rea bort sådant som blivit stående på hyllorna av en eller annan anledning. Det är kanske bättre att få 70% av inköpspriset hellre än att ödsla tid på att inventera det år efter år och gå och gräma sig över att pengarna är låsta där.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.