Startsida › Forum › Övrigt › Om Ehandel.se › minimera de dåliga svaren.
- Detta ämne har 19 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 1 månad sedan av Dan.
-
FörfattareInlägg
-
11 april, 2011 kl. 07:15 #95795AndreasDeltagare
Jag är en sporadisk besökare på detta forum, men en sak som slagit mig på sista tiden är att det kommer in en massa nybörjare som vill lära sig branschen.
Alltid roligt med nytt folk inom branschen!
Dock tycker jag man borde införa en ny kategori där man kan ställa nybörjarfrågor, där man inte behöver vara rädd att fråga de frågorna vi som vart här en tid ser som självklara.
En annan sak jag lite kan irritera mig på är att det skulle vara bra att på något vis veta om man kan lita på en persons svar eller inte, om personen gissar sig till sitt svar eller verkligen vet vad han snackar om.
Jag vill helt enkelt minimera de dåliga svaren som alltid uppstår på forum som växer.
Vad är era tankar kring detta?
11 april, 2011 kl. 08:10 #121602timmyDeltagareEn nybörjarkategori hade jag tyckt vara svår att definiera. Även om jag har hängt här ett tag så är det fortfarande så att allt jag frågar om kan ju vara nybörjarfrågor för er andra och vice versa.
Jag känner att ju mer ospecifik en fråga är ju större chans är att det är en ”nybörjare” som frågar. Det kanske skulle räckt med en mer avskild kategori kallad ”Uppstartsfrågor” eller nåt sånt. Då tänker jag på frågor som, Hur startar jag en webbutik? med mera.
11 april, 2011 kl. 08:24 #121605ParvelitoDeltagareUppstartsfrågor tycker jag låter som en bra lösning på något som börjar bli ett problem, och så kanske en FAQ med de vanligaste frågeställningarna klistrad som man kan peka på. (Vilken plattform skall jag välja, vilket fraktbolag skall jag använda, hur marknadsför jag min shop, vilka betalningsmetoder skall jag ha).
Sedan kanske man kunde sporra feedback-kategorin lite genom att inför någon slags inofficiell rekommendation att om man får feedback från fem personer, så skänker man 200 spänn till Unicef eller liknande. Om inte annat sporrar det folk att ge svar för en god sak. (Jag tycker det börjar komma fler önskningar om feedback än vad det kommer svar).
11 april, 2011 kl. 12:23 #121627danielanderssonDeltagareJag klickar på ”+1” vid ”Uppstartsfrågor”
Klickar även på ”+1” vid FAQ/Vanliga frågor, då de det blivit väldigt mycket repetition på sistone
11 april, 2011 kl. 12:28 #121628BjornDeltagareJa många frågor finns det redan svar på i forumet.
11 april, 2011 kl. 12:33 #121629Katrin LundgrenDeltagare@lunarmys 18308 wrote:
Jag klickar på ”+1” vid ”Uppstartsfrågor”
Klickar även på ”+1” vid FAQ/Vanliga frågor, då de det blivit väldigt mycket repetition på sistone
+1 och tio tecken
11 april, 2011 kl. 13:17 #121632DanDeltagareHmm ja, en FAQ eller guide vore bra. Jag hade väl tankar på en Wiki som man fyllde på med de bästa svaren på vanliga frågor men det blev aldrig av. Vi har lite tight med resurser och tid att sköta en sådan också och det är rätt mkt begärt att det blir crowdsourcat har jag en känsla av, eller?
Så en tråd med vanliga svar o frågor kanske räcker?
11 april, 2011 kl. 13:22 #121633danielanderssonDeltagareJag är nog för en wiki dit vissa har konto att editera.
En tråd med vanliga frågor & svar lär tyvärr inte läsas av nybörjarna, kan jag tänka mig.
Och blir mer lättnavigerat med en wiki, tror jag iaf
11 april, 2011 kl. 15:28 #121638fotofyndetDeltagareEn wiki vore ju såklart det allra bästa, men med all respekt för att Dan och gänget inte riktigt har tid. Jag skulle vilja pusha lite för sökfunktionens användande också, det är väldigt många av den senaste tidens frågor som redan har sina svar. Det går dock snabbare för den som är ny i forumet och kanske inte kan alla begrepp att starta en ny tråd och få svaren serverade än att lägga ett par timmar på att söka svaret i befintliga trådar.
11 april, 2011 kl. 15:37 #121641danielanderssonDeltagare@fotofyndet 18321 wrote:
Jag skulle vilja pusha lite för sökfunktionens användande också, det är väldigt många av den senaste tidens frågor som redan har sina svar. Det går dock snabbare för den som är ny i forumet och kanske inte kan alla begrepp att starta en ny tråd och få svaren serverade än att lägga ett par timmar på att söka svaret i befintliga trådar.
Det jobbiga är dock när man är nybörjare så vet man inte riktigt vilka ord man ska söka efter.
Därför borde en wiki underlätta det hela. Menar, wikin kan ju vara enkel och bara ha några headlines, eller.. behövs en wiki eg?
En sida med lite headlines, typ:
—
Vanliga frågor & svarFrakt
===
Vilket fraktbolag bör jag använda?
Hur funkar DHL?
…Import
====
Hur gör jag för att fulimportera saker från Kina och sedan tjäna 9 kr och bli överlycklig?
osv
osv
—Varje fråga länkar till en eller flera trådar i forumet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.