Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Min erfarenhet av bedrägeri
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år sedan av Dancar.
-
FörfattareInlägg
-
16 november, 2016 kl. 12:44 #103865DancarDeltagare
Tänkte dela med mig av min erfarenhet av bedrägeri, vilket är något vi fick uppleva förra veckan. Under en vecka kom tre bedrägerier varav ett vi hann avstyra själva. Jag känner att jag vill skriva av mig och dela erfarenheten och söker ingen lösning på problemet då jag inte tror att det finns någon.
Order 1 – Skickades ut, allts ser normalt ut på ordern.
Order 2 – Skickades ut, allts ser normalt ut på ordern.Betallösningen hör av sig via mail angående order 1 och nämner att kund hört av sig och att detta är ett bedrägeri. Utbetalningen är stoppad. Jag fattar då misstanke om att order 2 också är ett bedrägeri då det ligger på liknande, höga, belopp samt ska till samma område (Stockholmsregionen). Jag söker på mobilnumret men får upp ”okänt nummer” samt försöker ringa men får inget svar. Då Polisen och PostNord har talat sig varma om sitt samarbete och att det är viktigt att man hör av sig snabbt så gör jag detta. Jag ringer Polisen och tipsar om order 2, som ännu inte kommit till utlämningsstället. Första personen jag pratar med är så oengagerad så jag ber om att få prata med en annan, vilket jag får. Denne tar alla uppgifter som jag har. Jag ber bland annat att de ska ställa någon på utlämningsstället som direkt kan ta bedragaren, eller om detta inte är möjligt iaf ber utlämningsstället att inte lämna ut försändelsen samt att inte spela över övervakningsbanden från kamerorna.
Order 3 – Liknande höga belopp, okänt nummer, Stockholmsområdet. Jag söker upp rätt telefonnummer till den verkliga personen och får bekräftat att detta är ett bedrägeri. Skickar således inte ut ordern.
Jag söker på kolli-ID:t för order två och ser nu att det blivit utlämnat. Snart därefter ringer den verkliga personen och bekräftar att detta är ett bedrägeri. Jag kan säga att hon blev ”ganska” upprörd när jag berättade att jag hade tipsat Polisen men att de uppenbarligen inte gjort något. Hon hade fått ta ledigt från jobbet för att bara sitta och reda ut sin stulna identitet då de givetvis handlat från många andra ställen också. Allt detta hade kunnat få ett stopp om Polisen hade ingripit på mitt tips.
Jag kontaktar min betallösning, de tar inte bedrägeririsken. Jag kontaktar PostNord, dock är jag inte så naiv så att jag tror att de skulle stå för något men ville ändå kolla då båda ordrarna skickades som REK. PostNord hävdar att försändelsena hämtats ut med korrekt och giltig ID-handling och att de därför inte tar på sig något. Detta trots att båda de personer som fått sin identitet stulen har kvar sina körkort i sina plånböcker. Det är alltså uppenbart och bevisat att det rör sig om falska identitetshandlingar. De säger också att jag borde anmält detta till PostNord snabbare, varpå jag svarar att jag vanligtvis ringer Polisen när jag misstänker brott, snarare än PostNord… Men jag kanske är lite konstig.
Kvar står, som vanligt, småföretagaren med hela den ekonomiska smällen. Vilket i sig inte är vår undergång på något sätt, men principiellt förkastligt med tanke på att vi skickat REK samt tipsat om bedrägeriet innan det slutfördes. För mig har det mer varit tiden vi fått lägga ner snarare än det femsiffriga belopp vi förlorat.
Mitt tips till Sverige är att införa chip på ID-handlingarna som innehåller unik krypterad kod och är kopplat till databas med foto, eller nått liknande. Ska vi ha kvar öppenhetsprincipen så måste vi jobba ikapp säkerhetsmässigt. Denna princip skapades långt före Internet och globalisering, idag är det otroligt enkelt att få fram precis allt om en annan människa. Då måste vi i alla fall kunna ha medlen att styrka vår identitet på något sätt.
Kan tillägga att jag vet exakt hur bedragarna gjort, men vill inte skriva ut det här då det kan göra mer skada än nytta. Men det är inte raketforskning.
Ni som säljer produkter av högre värde (främst), bör iaf tillfälligt dubbelkolla alla högre order från Stockholmsområdet.
16 november, 2016 kl. 19:10 #182777nmnDeltagareDet enda rimliga är att den som utfärdar ett falskt ID står för skadorna som detta orsakar. Tyvärr så är det väldigt länge sedan något var rimligt i Sverige och med nuvarande politiska styre så blir allting bara mer orimligt och bisarrt, flit och företagsamhet motarbetas och lathet och brottslighet premieras!
17 november, 2016 kl. 08:53 #182781Stefan72Deltagaredet bästa vore ju att alla införde verifiering i ett andra steg i form av sms med kod.
17 november, 2016 kl. 10:34 #182783NicklasDeltagareBank id borde bli standard vid kreditbeställningar.
17 november, 2016 kl. 11:38 #182784QarillionDeltagareHåller med Nicklas här med Bank-Id.
Det borde bli standard för alla kreditinstitut att kräva det. Vi är såpass utvecklade tekniskt i Sverige nu att de flesta av oss har skaffat eller bör skaffa bank-id i mobilen eller allra minst på datorn hemma idag.
Då skulle ju identitetsstölderna förmodligen i stort sett upphöra och bedrägerierna på nätet drastiskt minska!
17 november, 2016 kl. 12:56 #182786PlastskivorDeltagareVarför begärde du inte tillbaks försändelsen av fraktbolaget innan den hade hämtats ut ??
Att få harry haffa att ställa sej där och lurpassa känns ju ganska döfött. Då får man nog leja en privatdeckare i så fall.
19 november, 2016 kl. 05:54 #182785nmnDeltagareSossarnas omorganisation av Polisen med tillhörande S-märkt rikspolischef och S-märkta underhuggare har totalt slagit sönder organisationen, de som kan slutar övrig personal är tvingad att ägna sin tid åt oväsentligheter. I Malmö utreder man inte ens mord längre, att tro att de skall bry sig om ett litet bedrägeri på internet är för att använda vår elokvente statsministers vokabulär – naivt!
Bara att inse det vi företagare duger bara som mjölkkor och slagpåsar under sossestyret, vänta dig inte att du skall ha någon som helst nytta av samhället.
Sydsvenskan har en läsvärd artikel idag som beskriver hur Polisen Fungerar: Poliskris leder till massavhopp – och färre uppklarade brott Efter att ha läst den är det inte så svårt att inse hur mycket resurser ett internetbedrägeri får.
21 november, 2016 kl. 14:31 #182793DancarDeltagareBank-ID vid kreditbeställningar har jag inte tänkt på men låter ju också som en bra lösning. Fördelen med att ha säkrare ID-handlingar är dock att alla får dem, utan att behöva vara det minsta tekniskt kunniga eller behöva ta ett beslut själva…
@Plastskivor – Det tänkte jag göra men polisen skulle kontakta utlämningsstället (vilket de kanske gjorde, det har jag ingen info om). Något som vid tidpunkten kändes bra då butiken troligen skulle göra iaf en liten ansträngning om polisen ringer snarare än jag.Det sjuka är också att jag part i två separata utredningar och varje av dessa har 10-15 målsägare (kund + en massa e-handlare) samt två olika inspektörer som nu utreder. Man behöver inte ens starta miniräknaren för att lista ut huruvida det inte vore smartare ur alla tänkbara hänseenden (inte minst kostnadsmässigt) att ställa en konstapel vid utlämningen och bara ta fanskapet.
Fortfarande så vill inget av de stora bolag som man har som leverantörer kännas vid något ansvar. PostNord bara beklagar vad som har skett men kan inte ge ett rakt svar på huruvida de gjort något fel eller ej gällande utlämningen av REK till felaktig person. Än en gång sitter småföretagaren med Svarte Petter i Konungariket Sverige.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.