Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Migrering från Jetshop till vad?
- Detta ämne har 19 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 2 månader sedan av mickevvs.
-
FörfattareInlägg
-
7 september, 2012 kl. 20:07 #98761NO LINGODeltagare
Hej, undrar om det finns någon därute som har migrerat från Jetshop till en annan plattform? Lite nyfiken på erfarenheter, utmaningar och möjligheter vid byte till en annan plattform.
Jag är intresserad av en plattform som erbjuder bra stöd för försäljning till flera länder, enkel varianthantering av artiklar, enkelt system för att relatera artiklar och en smidig funktion för 301:or. Att plattformen ska ha stöd för alla tänkbara betalningsmetoder, superduper SEO, smidig hantering av nyhetsbrev, kunna kopplas till ett webbaserat affärssystem typ Specter och givetvis ha mobilbutik tar jag inte ens upp eftersom det är så självklart
Frågan är hur mycket man ska beräkna att det kostar att flytta till en annan plattform? Vi har ca 4000 artiklar med ca 50 000 varianter och google säger att vår sajt har ca 21000 sidor (?).
En annan fråga som oroar lite vid tanken på byte av plattform är SEO biten. Hur stor är risken att det skiter sig, att man tappar placeringar, när man byter plattform? Eller är det ingen risk alls?
Kan inte knacka kod själv men är givetvis beredd att betala för konsulttjänster om det blir aktuellt. Vill dock inte ha en egenbyggd lösning utan ett standardsystem från en etablerad leverantör. Jag har givetvis stora planer för framtiden och om vi ska ta steget och byta plattform så ska det vara till något som klarar en betydligt större mängd order än det vi hanterar idag. Magento är det många som viskar i mitt öra men jag har ärligt talat inte en aning…
Så vänner, hur ska jag tänka, vad kan gå fel, vad kostar det och vilket system skulle kunna vara intressant? Den som har alla svaren belönas med en gräddtårta eller en back öl, välj själv Alla input är välkomna.
7 september, 2012 kl. 20:37 #151698JoelDeltagareLedsen att säga det men jag är lite skeptisk till att det finns en bättre plattform än Jetshop för att göra allt det ni gör, till en rimlig kostnad. Men det kanske inte behöver vara en rimlig kostnad? Isåfall kanske någon av de etablerade ”storföretags”-konsulterna kan leverera något customize till er? (T.ex Panagora, Askås eller Brightstep)
I övrigt så bytte vi plattform i mars från Egen -> Egen och tappade en hel del SEO. Så visst är det en stor risk att Google inte gillar bytet, men ni kommer igen på sikt.
Får man fråga hur det kommer sig att du vill byta? Klarar inte Jetshop att hantera framtidens alla ordrar?
7 september, 2012 kl. 21:07 #151701DanDeltagareOpen source med konsultbyrå i ryggen måste ju funka också?
Sitedirect hade jag kollat på spontant annars men primärt magento i detta fallet.
8 september, 2012 kl. 10:17 #151723Katrin LundgrenDeltagareNågra små tips jag kommer att tänka på spontant i oprioriterad ordning efter min erfarenhet av flyttar
Vi har migrerat ett antal kunder från andra plattformar och seo brukar inte vara så svårt vid byten om man bara vet vad man gör, hittar man bara alla urler från tidigare butik så är det inget stort problem. Man kan tappa tillfälligt men det brukar rätta till sig väldigt snabbt. Har man inte urlerna så får man försöka köra en scraper för att hitta dem, så då kan man lösa det mesta. Av de kunder vi flyttat har väldigt få droppat, och mer än hälften inte ens tillfälligt utan de har legat stadigt, så jag tycker inte den biten är något jätteproblem. MEN du måste göra klart för ny plattformslev att det är en av dina stora orosmoment, och att du vill ha hjälp med den biten och att de SKA göra det, så att de är medvetna om det, för jag tror att en del inte tänker på detta, och kanske inte ens gör 301 redirecter vid flytt. Det är liksom en sak som lätt faller mellan stolarna och som många inte tänker på vare sig de är leverantör eller handlare.
Det jobbigaste med byte enl erfarenheten från alla som bytt till oss tycker jag brukar vara för e-handlaren att få tid att göra det. E-handlare har massor med jobb ändå som ska rulla så det brukar bli stressigt. Det brukar kunna ta mer tid än man tror, och det är lätt att vara tidsoptmist. Många vill också göra själv för att få ner kostnaden för flytten men min erfarenhet är att det är värt att betala för att någon gör importer osv om man själv är ovan att jobba på det sättet eftersom det annars lätt drar ut på tiden och kanske kostar mer i tid än man betalat för att få det gjort.
Får man bara ut allt data och har tillgång till sin databas så går det naturligtvis fortare och är bättre för då kan man importera allt, men många får inte datat från sin leverantör och då är det såklart jobbigare. Där vet jag inte hur jetshop är men jag inbillar mig att de borde kunna hjälpa till med en export, och ligger det i specter i dag bör det ju inte vara något problem alls att ta ut det. Nödlösningen som vi kört ibland är att scrapa den gamla sajten, det är inte optimalt men går
Man bör också tänka på vad man behöver flytta för data, behöver man allt data, eller kan man begränsa det? Ska gamla ordrar flyttas över eller ej? Ska designen flyttas eller byter man i samband med bytet, sådana frågor är viktiga att ha klart för sig. Exakt vad ska flyttas bör man tänka igenom, för det kan skilja rejält i pris på att göra en flytt av allt eller bara delar.
Sedan gäller det också att vara tydlig med vad man förväntar sig av den man flyttar från och den man flyttar till så att det inte blir kommunikationsmissar, och att man är tydlig med om man själv vill leda flyttprojektet eller om man behöver ha hjälp med den biten, för det är ett projekt att flytta.
Vissa betalsystem kan ha urler för tillbakaraportering till plattformarna, exvis om du använder samport så måste du ställa in hos dem att urlen för tillbakarapportering är ändrad. Sådant är bra att kolla upp så man helt plötsligt inte missar betalda ordrar.
Bra är också att gå igenom vilka betalleverantörer, och kopplingar man har i gamla butiken för att kontroller att de fungerar på samma sätt, för vi leverantörer har ofta kodad olika och en koppling kanske inte fungerar likadant hos alla. exvis har vi från denna release en fullintegrering hos klarna där du sköter allt i butiken i stället för hos klarna admin, något jag tror är ovanligt, sedan kör alla leverantörer olika paysonintegrationer vissa kör nya apit med krav på inlogg för kunden vid kortbetalning och andra kör gamla utan inloggkrav. Att affärsystemkopplingarna fungerar olika är också mycket vanligt
så det var några snabba punkter att fundera över, hoppas de var till ngn nytta
8 september, 2012 kl. 10:56 #151724DanDeltagareJag glömde såklart rekommendera Kodmyran också, men osäker på om det behövs efter detta inlägget …
8 september, 2012 kl. 11:01 #151725Katrin LundgrenDeltagare@Dan 51562 wrote:
Jag glömde såklart rekommendera Kodmyran också, men osäker på om det behövs efter detta inlägget …
inte behöver du göra det, det var inte därför jag skrev, jag tycker bara att det var en intressant fråga, det finns massor att tänka på vid flytt, och det är kul att se någon som tänker igenom det före, det är inte så vanligt som man kan tro. Bara kul att kunna hjälpa till med lite tips
8 september, 2012 kl. 11:05 #151727DanDeltagareJo, för det var ett bra val för Peter tror jag. Fick ett hjärnsläpp.
Det var ingen pik mot ditt inlägg heller bara påpekar att ni som plattform är pålästa och vet vad ni pratar om
@Kodmyran 51563 wrote:
inte behöver du göra det, det var inte därför jag skrev, jag tycker bara att det var en intressant fråga, det finns massor att tänka på vid flytt, och det är kul att se någon som tänker igenom det före, det är inte så vanligt som man kan tro. Bara kul att kunna hjälpa till med lite tips
8 september, 2012 kl. 11:16 #151728NicklasDeltagareJag såg en demo av kodmyran i veckan och det är helt klart en intressant plattform.
8 september, 2012 kl. 11:39 #151729Katrin LundgrenDeltagare@Nicklas 51566 wrote:
Jag såg en demo av kodmyran i veckan och det är helt klart en intressant plattform.
trevligt att du säger det eftersom vi inte gick igenom ens hälften, och jag nog aldrig hållit en så ostrukturerad genomgång eller haft en sån skrattande publik. Ska aldrig mer försöka mig på att visa något på e-handelsdagarna tillsammans med Erik igen:D:D:D Promise
8 september, 2012 kl. 12:20 #151736NicklasDeltagare@Kodmyran 51567 wrote:
trevligt att du säger det eftersom vi inte gick igenom ens hälften, och jag nog aldrig hållit en så ostrukturerad genomgång eller haft en sån skrattande publik. Ska aldrig mer försöka mig på att visa något på e-handelsdagarna tillsammans med Erik igen:D:D:D Promise
Det är inte fel med en visning med humor i.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.