Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › mera adwords snack…!
- Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 4 månader sedan av RollUp-Kungen.
-
FörfattareInlägg
-
17 augusti, 2009 kl. 17:47 #94000AndreasDeltagare
Har kört lite adwords på skoj för och testa vad det riktigt är.
Dock försöker jag fundera ut vad som är värt att betala / klick.
betalar nu en 30-40 cent/ klick på generella sökord som fälgar eller däck.
Tips på hur man kan optimera sin google annonsering?
17 augusti, 2009 kl. 18:54 #106730MagnusDeltagareLite grundläggande eller hur gör Jag (rätta mig gärna om Jag har fel).
Plocka bort Innehållsnätverket.
Tidsätt annonserna 0600-2400 (ingen mening att betala när folk är onyktra).
Ha flera annonsgrupper för samma annons, för att se vilken som går bäst.
Försök ha sökordet på minst 2st rader i annonsen.
Rätt landning-sida är viktig för annonsen.
Undvik dyra generella sökord, spara det till nätverket i sådana fall.På lång sikt är Jag lite tveksam, för det bygger på ett auktionsförande cirka: 70% auktion och 30% kvalite.
Det finns alltid nån idiot som vill betala mer17 augusti, 2009 kl. 18:57 #106731TidningsmetropolenDeltagareHej,
Mitt första inlägg på Ehandel.se, så jag vill börja med att tacka för ett trevligt forum.Till saken…
Jag är ingen expert på adwords så rätta gärna mig om (eller när) jar har fel.
Det finns en hel del saker man kan, och bör, göra för att optimera sina adwords kampanjer.Jag vet inte vad du redan gjort men jag utgår från att du inte gjort något mer än skrivit en annons och lagt in några keywords. Det absolut första du bör göra är att mäta olika mål med dina kampanjer, det kan vara allt från att någon går med i ditt nyhetsbrev till att någon genomför ett köp. Det finns ett verktyg i Adwords för detta, Omvandlingsspårning har jag för mig att det heter.
När du gjort detta har du bättre möjlighet att se vilka sökord/matchning/annonser som fungerar och vilka som inte gör det. Det finns givetvis en hel del andra saker att göra för att optimera sina kampanjer men jag tror detta är en viktig början.
17 augusti, 2009 kl. 19:18 #106733GregerADeltagareDet finns en automatisk optimering man kan aktivera. Den hjälper dig att hushålla med din dagliga budget. Den har fungerat bra för mig, kostnaden per omvandling gick ner ca 30% … och jag har inte sett att den totala försäljningen skulle ha påverkats negativt.
17 augusti, 2009 kl. 21:23 #106735AndreasDeltagare@Tidningsmetropolen 1505 wrote:
Hej,
Mitt första inlägg på Ehandel.se, så jag vill börja med att tacka för ett trevligt forum.Till saken…
Jag är ingen expert på adwords så rätta gärna mig om (eller när) jar har fel.
Det finns en hel del saker man kan, och bör, göra för att optimera sina adwords kampanjer.Jag vet inte vad du redan gjort men jag utgår från att du inte gjort något mer än skrivit en annons och lagt in några keywords. Det absolut första du bör göra är att mäta olika mål med dina kampanjer, det kan vara allt från att någon går med i ditt nyhetsbrev till att någon genomför ett köp. Det finns ett verktyg i Adwords för detta, Omvandlingsspårning har jag för mig att det heter.
När du gjort detta har du bättre möjlighet att se vilka sökord/matchning/annonser som fungerar och vilka som inte gör det. Det finns givetvis en hel del andra saker att göra för att optimera sina kampanjer men jag tror detta är en viktig början.
Intressant, skall kolla in detta närmare! För tillfället känns det lite som man kastar ut pengar i onödan.
17 augusti, 2009 kl. 21:27 #106736AndreasDeltagare@Magnus 1504 wrote:
Lite grundläggande eller hur gör Jag (rätta mig gärna om Jag har fel).
Plocka bort Innehållsnätverket.
Tidsätt annonserna 0600-2400 (ingen mening att betala när folk är onyktra).
Ha flera annonsgrupper för samma annons, för att se vilken som går bäst.
Försök ha sökordet på minst 2st rader i annonsen.
Rätt landning-sida är viktig för annonsen.
Undvik dyra generella sökord, spara det till nätverket i sådana fall.På lång sikt är Jag lite tveksam, för det bygger på ett auktionsförande cirka: 70% auktion och 30% kvalite.
Det finns alltid nån idiot som vill betala merInnehållsnätverket har jag också plockat bort.
På nätterna får jag beställningar o mest mail, så verkar va då som min målgrupp är mest aktiva.
Varför ha sökordet på 2 olika ställen?
Kört med mycket generella ord, eftersom jag ej kommer på annat en fälgar och däck som jag kan använda mig av. Riktar jag in mig på produktmärken eller liknande så placerar jag mig ändå först eftersom jag har liten eller ingen konkurrans.17 augusti, 2009 kl. 23:49 #106737TidningsmetropolenDeltagareAnledningen till man försöker ha sökordet på två ställen i annonsen är att dessa blir markerade i fetstil om de matchar de ord som besökaren söker på. Dvs, om någon söker på fälgar i google kommer ordet fälgar i din annons att bli i fet stil. Detta sägs öka CTR för annonsen.
Det kan vara ett tips att försöka ha så specifika sökord som möjligt i början för att öka CTR för att i det långa loppet betala mindre per klick. Och om du har bred matchning eller fras matchning bör du tänka på att använda dig av negativa sökord så att dina annonser inte visas i samband med vissa sökningar. Exempelvis ”gratis däck” eller liknande. Du kan se vilka sökord och fraser användare söker på när de klickar på dina annonser genom att gå in i din annonsgrupp och välja visa alla i någon av Drop down menyerna.
18 augusti, 2009 kl. 05:03 #106738MagnusDeltagareDet är viktigt att ha Google Analytic så du kan ta bort annonser med låg ctr & låg lönsamhet. Då kan man behålla sådant som är lönsamt.
Jag tror att man ska undvika generella sökord, man ska försöka ha fraser om det är möjligt.
Jag har bara en mindre del av omsättningen via betalda sökord men för mig är den delen lönsam.
Det är viktigt att tänka på kvaliten och korrekta landningssidor.
Jag misstänker att adwords är bra för nystartade ebutiker som vill komma igång med försäljningen, innan man syns ordentligt via gratis-Google.
Jag brukar få ett ryck typ varannan månad och justera mina annonser.Jag har till o från fått förslag från seo-företag som vill att Jag ska annonsera för 10-20x mer och på detta viset öka omsättningen.
Jag är tveksam till det eftersom Jag vet av erfarenhet att det är lätt att bränna pengar och de vägrar garantera en viss omsättning i förhållande till (insatsen) reklamen men är bra på att tala om hur duktiga de är.18 augusti, 2009 kl. 08:04 #106741KristofferDeltagare@Tidningsmetropolen 1511 wrote:
Anledningen till man försöker ha sökordet på två ställen i annonsen är att dessa blir markerade i fetstil om de matchar de ord som besökaren söker på. Dvs, om någon söker på fälgar i google kommer ordet fälgar i din annons att bli i fet stil. Detta sägs öka CTR för annonsen
Ville bara tipsa er om att det går att ”tagga” in sökordet i era AdWords-annonser. För att göra detta skriv in ”Keyword” i exempelvis titeln på er annons (går även i annonstexten).
Efter Keyword skriver du vad som ska stå i fall sökordet/frasen blir för långt, exempel:
{KeyWord:En annons för min butik}
Jag har testat identiska annonstexter och där titeln har taggats in som keyword har gett en mycket högre CTR.
Glöm inte det negativa sökorden.
Jobbar ni mycket med AdWords kan det vara värt att testa Google AdWords Editor.
18 augusti, 2009 kl. 18:09 #106753RollUp-KungenDeltagareVi upplevde en mycket stor förbättring när vi lade till negativa sökord på våra annonser och kvalitet på besökare och klick ökade mycket så detta är en viktig del som man inte få glömma även om folk inte klickar så ser de annonsen och statistiken blir sämre på klick
i vår fall tex, RollUp med negativt sökord windows, vista etc så förstår ni vad jag menar…
jag slipper således alla som inte alls vill ha en rollup utan söker på ett windowsfönster..Tack för ordet
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.