Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Mer an 1 butik
- Detta ämne har 24 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av DavidWigg.
-
FörfattareInlägg
-
19 november, 2012 kl. 17:03 #155764AlldoGäst
@Kodmyran 56067 wrote:
…de ligger som multishoppar i mitt system så kommer ju alla ordrar ändå i samma flöde och redovisningsmässigt är det ingen skillnad…
Det här är vi sotis på :p
Du måste verkligen försöka köra butikerna i MultiShop-miljö. Vi gör det inte idag, och det skapar ett mycket högt tryck på administration. Olika ordernummerserier osv. Ett annat problem är att vi svarar ”Alldo” i telefon. Många säger direkt att de kommit fel, när de förväntar sig att ”Tavelram.se” ska svara.
19 november, 2012 kl. 18:53 #155771MagnusDeltagareVarje butik tar en viss mängd energi ofta tar det mer tid än vad man tror.
Det ska arbetas in länkar, skriva in olika produkt-texter, olika kategori-texter, olika facebooksidor, pinterest etc……Jag är tveksam till att ha flera butiker till samma typ av produkt då måste man ha en tydlig strategi för de olika butikerna för att det ska vara värt det extra-arbetet.
I den ena butiken har jag fast frakt: 19kr och i den ena 39kr.
Jag säljer då helt olika typer av varor i butikerna.
En anledning till olika butiker kan vara att man vill experimentera och se vad som går bra resp. dåligt.
Ur seo synpunkt så tror jag mer på att lägga all krut på 1 st butik. Bättre att få 1st e-butik som ligger högt rankat istället för 2st som ligger halvdant.19 november, 2012 kl. 19:28 #155773Katrin LundgrenDeltagare@Magnus 56082 wrote:
Varje butik tar en viss mängd energi ofta tar det mer tid än vad man tror.
Det ska arbetas in länkar, skriva in olika produkt-texter, olika kategori-texter, olika facebooksidor, pinterest etc……Jag är tveksam till att ha flera butiker till samma typ av produkt då måste man ha en tydlig strategi för de olika butikerna för att det ska vara värt det extra-arbetet.
I den ena butiken har jag fast frakt: 19kr och i den ena 39kr.
Jag säljer då helt olika typer av varor i butikerna.
En anledning till olika butiker kan vara att man vill experimentera och se vad som går bra resp. dåligt.
Ur seo synpunkt så tror jag mer på att lägga all krut på 1 st butik. Bättre att få 1st e-butik som ligger högt rankat istället för 2st som ligger halvdant.Fast i min värld är det skillnad på merförsäljningbutik och vanlig butik. I två av mina butiker gör jag inget jobb alls. Jag skrev texter och la upp dem på en helg. Därefter bara ligger de där utan aktivitet från min sida.
19 november, 2012 kl. 20:16 #155774DanDeltagareFler butiker ger mindre försäljning totalt. Du får initialt en produktbreddning och gratistrafik med seo men i långa loppet är flera butiker i flesta fall en dålig användning av resurser.
Vi har multishop och ingen ökad admin men en timme nedlagd i en bra butik med traction ger 10-100 ggr omsättningen i en utan. Fokus är nyckeln till framgång, det är jobbigare för man tröttnar men om målet är maximal tillväxt och vinst är detta generellt bäst.
Att försöka köra flera framgångsrika butiker är lika effektivt som att vara travtränare och tävla i lopp där bara ens egna hästar deltar. En häst kan bara vinna och efter ett tag kommer du lägga mer kärlek och tid på den hästen som springer bäst.
Det tar jävligt mycket tid att sköta inköp, sortiment, seo, köpt marknadsföring i en butik. Att göra det i fem kräver fem gånger så mycket tid, om du inte tänker göra det dåligt i alla fem.
Vi har fem butiker live, fyra omsätter mellan 50k och 200k. En omsätter 19 miljoner. Det är liksom ingen slump precis.
19 november, 2012 kl. 20:19 #155775Katrin LundgrenDeltagare@Dan 56085 wrote:
Fler butiker ger mindre försäljning totalt. Du får initialt en produktbreddning och gratistrafik med seo men i långa loppet är flera butiker i flesta fall en dålig användning av resurser.
Vi har multishop och ingen ökad admin men en timme nedlagd i en bra butik med traction ger 10-100 ggr omsättningen i en utan. Fokus är nyckeln till framgång, det är jobbigare för man tröttnar men om målet är maximal tillväxt och vinst är detta generellt bäst.
Att försöka köra flera framgångsrika butiker är lika effektivt som att vara travtränare och tävla i lopp där bara ens egna hästar deltar. En häst kan bara vinna och efter ett tag kommer du lägga mer kärlek och tid på den hästen som springer bäst.
Det tar jävligt mycket tid att sköta inköp, sortiment, seo, köpt marknadsföring i en butik. Att göra det i fem kräver fem gånger så mycket tid, om du inte tänker göra det dåligt i alla fem.
Vi har fem butiker live, fyra omsätter mellan 50k och 200k. En omsätter 19 miljoner. Det är liksom ingen slump precis.
Fast Dan då har du ju olika sortiment i butikerna, och då är det som du säger ingen dans på rosor utan tar tid och resurser. Däremot att göra som jag gjort bara lägga ut samma sortiment är inte alls lika jobbigt. Det är kategorier som för en mer tynande tillvaro i huvudbutikerna som du då har en bra chans att lyfta fram. Jag tycker man ska skilja på multishop och merförsäljningsbutik helt enkelt. 5 Multishoppar skulle jag inte ge mig på, men 5 merförsäljning inga problem
19 november, 2012 kl. 20:27 #155776DanDeltagareAlla mina satellitbutiker speglar sina sortiment på roligaprylar så de är. Jag säljer 10-100ggr mer av tshirts, inredning och leksaker där än på merförsäljningsshopparna.
20 november, 2012 kl. 08:28 #155795Per NilssonDeltagareJag kallar dessa butiker för skyltfönster – klockrent när man har olika kundgrupper. Har man samma lika kundgrupp så är det inte lönsamt MEN har man flera olika kundgrupper så är det som sagt klockrent.
20 november, 2012 kl. 09:03 #155797Katrin LundgrenDeltagare@Dan 56087 wrote:
Alla mina satellitbutiker speglar sina sortiment på roligaprylar så de är. Jag säljer 10-100ggr mer av tshirts, inredning och leksaker där än på merförsäljningsshopparna.
Spännade vad olika det kan vara, jag säljer minimalt av doftljus i Gardenhome men massor i doftljusbutiken
21 november, 2012 kl. 09:17 #155834mickevvsDeltagareVi har ju en väldigt bred målgrupp som köper hos oss, det kan vara allt ifrån hemmafixaren till proffset, från 26 till cirka 80 år. Vi har även lite dyrare produkter som t.ex. värmepumpar, pannor osv.
När vi då nu har en butik på runt 12k produkter (kommer in nya automatiskt via systemet), och kapacitet att lägga in 700k till så känns det som om att 1 butik aldrig lär räcka till när då besökaren få snurra runt på sida efter sida.
Priserna skiljer sig ju då väldigt kraftigt från 8 kr till 80.000 kr. tanken är ju att ändå mata in nya produkter till huvudsidan och ”specialnischa” dem andra för att underlätta kunder.
T.ex. att man har ett par tusen produkter på en butik som är väldigt lika och nischade, oftast då om man behöver vissa tillval osv. Sen kommer ju ändå fokus ligga mer åt huvudsidan.
Vi kommer experimentera som bara tusan, just av den anledningen att vi vill konverteringsoptimera i minsta detalj . Därmed kan vi även öka omsättningen på vår huvudsida om vi märker att utdelningen blir bättre på merförsäljningssidan.
Men vad tycker ni? är vår sida svår att gå igenom och hitta produkter? Vi är mitt i en fas att göra navigationen bättre och lättare.
/Micke
22 november, 2012 kl. 08:14 #155879AlldoGäst@mickevvs 56154 wrote:
Men vad tycker ni? är vår sida svår att gå igenom och hitta produkter? Vi är mitt i en fas att göra navigationen bättre och lättare.
Skulle precis kolla lite, men kommer inte in på http://www.vvsobadrum.se, däremot verkar vvs-vvs att fungera som den ska?!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.