- Detta ämne har 16 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 1 månad sedan av Andreas.
-
FörfattareInlägg
-
16 november, 2011 kl. 18:43 #96825GregerADeltagare
Jag var ute på MediaMarkt idag, och de håller på att stuva om lite. Just nu höll de på att sätta upp en gondol med 12+12 sektioner enbart för kaffekapslar och bönor. Intill finns det ännu fler sektioner med espressobryggare av alla slag. Detta i raden närmast kassorna. Mobiltelefoner och tillbehör har flyttats längre in..
Jag gissar att marginalerna är bättre på kaffe än på mobiltelefoner, vare sig de klarar java eller ej … :rolleyes:
16 november, 2011 kl. 19:50 #130399peteDeltagareLOL @ Java.
Och ja, utan att känna till något om marginal i elbranschen, så känns det som att deras kaffekokare måste ha mångdubbelt större marginaler än mobiler.
16 november, 2011 kl. 19:55 #130400fotofyndetDeltagareMen är det inte så med MediaMarkt som det varit med Siba att deras kärnverksamhet är egentligen att låna ut pengar till folk som inte begriper bättre? Det är ju DÄR de tjänar sina pengar. Hemelektroniken är bara ett annat sätt att komma in i folks plånböcker än genom påträngande reklam i brevlådor, tv och radio.
16 november, 2011 kl. 21:10 #130407ParvelitoDeltagare@fotofyndet 28048 wrote:
Men är det inte så med MediaMarkt som det varit med Siba att deras kärnverksamhet är egentligen att låna ut pengar till folk som inte begriper bättre? Det är ju DÄR de tjänar sina pengar. Hemelektroniken är bara ett annat sätt att komma in i folks plånböcker än genom påträngande reklam i brevlådor, tv och radio.
Är det inte precis det som Svea och Klarna gör med hela E-handeln? Fast de säljer inte något, de får handlare att betala för det… Snacka om affärsidé!
16 november, 2011 kl. 21:17 #130408GregerADeltagareJo, branschen har ju utvecklats så att det inte finns mycket att tjäna på en direktförsäljning av produkten. Så om man inte kan tjäna tillräckligt på att sälja en produkt en gång, så får man välj sälja den två gånger … eller tre …
Resurs/SIBA/OnOff var ju tidigt ute med hyrköp – Hyr och Häpna vill jag minnas att deras koncept på tidigt 80-tal hette. Thorn fanns visserligen, men de hade nog en ganska fast kundkrets. När ”riktiga” TV-handare började erbjuda hyra, hyrköp, avbetalning och andra finansieringslösningar så blev det ganska framgångsrikt.
Jag vet inte riktigt vad det kommer att innebära för mitt framtida kaffedrickande, men kanske jag kommer att betala varje kopp med 60 månaders räntefri delbetalning … 😮
16 november, 2011 kl. 21:37 #130411fotofyndetDeltagare@Parvelito 28055 wrote:
Är det inte precis det som Svea och Klarna gör med hela E-handeln? Fast de säljer inte något, de får handlare att betala för det… Snacka om affärsidé!
Jo det är sant.
@GregerA 28056 wrote:
Jag vet inte riktigt vad det kommer att innebära för mitt framtida kaffedrickande, men kanske jag kommer att betala varje kopp med 60 månaders räntefri delbetalning … 😮
hehe ja kanske, vem vet.
Det värsta jag har sett i avbetalningsväg var för övrigt en husvagn av fabrikat Kabe hos en lokal handlare, som man fick köpa på 240 månaders avbetalning. Nu har jag inte sifforna i huvudet hur mycket räntan kostade, men bara aviseringsavgiften på 39 kr blev över 9000 kr. 😮
18 november, 2011 kl. 18:46 #117711Jimmy OstromDeltagareSmack! Smack! Smack låter det när man slår en hammare på spiken!!
@Parvelito 28055 wrote:
Fast de säljer inte något, de får handlare att betala för det… Snacka om affärsidé!
18 november, 2011 kl. 19:34 #117714AndreasDeltagareBåde Klarna, Svea och alla andra som sköter fakturering samt kreditupplysning får också minska sina marginaler hela tiden när konkurrensen växer.
Dock verkar en av deras idéer va att köra på höga startavgifter för nya ivriga ehandlare, som troligtvis lägger ner sin verksamhet inom något år.
Finns det två saker jag aldrig accepterar så är det startavgift och månadskostnader. Förutom en bindningstid då.
Och jo, kapselkaffe är kul ibörjan tills man inser att varje kopp är otroligt dyr. Har ett lager hemma med kapslar som inhandlades förra året eftersom jag fick en kapselkaffekokare. De verkar försöka samma trick i år igen.
18 november, 2011 kl. 19:49 #117716GregerADeltagareOm vi nu skall prata Klarna & co istället för kaffe, så är det ju så att kunderna vill kunna starta verksamhet med inga pengar alls. Vi har sett en del optimister på forumet, men det är nog bara toppen på ett isberg.
Klarna har nog varit ganska generösa mot nya handlare de första åren, men i takt med att Klarna växt så har de också satt sig med en rejäl kostnadsmassa. Varje ny kund de tar in kostar trots allt lite pengar i administration och support innan den genererar några intäkter, och jag skulle inte bli förvånad om 80% av kunderna efter ett år genererar så lite försäljning att de inte är lönsamma. Därför har man lagt lite fasta avgifter för att försäkra sig en viss intäkt i alla fall.
Som etablerad handlare med dokumenterad omsättning brukar det inte vara något problem att slippa startavgift och hela eller större delen av månadsavgiften.
Trots allt handlar det om att lära sig känna igen lönsamma kunder när man väl fått lite snurr på sin verksamhet. Det är säkert så när man säljer fälgar och tillbehör också.
När det gäller kaffe så köper jag Zoegas hela bönor och kör i en Melitta Caffeo Bar nånting. Jag tycker det här med kapslar verkar lite onödigt.
19 november, 2011 kl. 08:36 #130541hansandersDeltagare@Parvelito 28055 wrote:
Är det inte precis det som Svea och Klarna gör med hela E-handeln? Fast de säljer inte något, de får handlare att betala för det… Snacka om affärsidé!
Jomen de säljer väl tjänster ?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.