Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Mediaanalys seriösa?
- Detta ämne har 38 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av Finch Sverige.
-
FörfattareInlägg
-
25 oktober, 2012 kl. 07:34 #154439patrikkjellinDeltagare
@ortax 54550 wrote:
Ja självklart ska man försöka identifiera och skapa viktiga sökord som reflekterar den nisch man är verksam inom. Det som är bra då med ”OnPage” optimeringen är ju att man har möjlighet att ”styra” vilka sökord som sidan ska ranka bättre på, därmed underlättar detta för sökordsoptimeringen då man lättare själv som ägare av sida hittar bra sökord.
Ett bra alternativ för detta är ju googles egna sökordsverktyg ”Google keyword tool” som då är kopplat till Adwords.
Mvh
Mikael JohanssonJag tolkar Carl Magnus lite annorlunda, jag tror att du menar det jag tidigare skrev om, eller hur Carl Magnus? En av de stora utmaningarna med SEO arbetet är själva underlaget för själva optimeringen. Som affärsutvecklare inom Online Business (på Projectplace) ser jag att den svenska marknaden domineras av ett tänk där vi optimerar utifrån sökvolymer och konverteringar MEN basen för sökordsoptimeringen blir endast effektiv om den sker med utgångspunkten i vilket värde den har för företaget, d v s relaterat till försäljningen. Det gäller således att betrakta både SEO och PPC som ett led i försäljningen, inte marknadsföringen. Google keyword tool är ett klockrent exempel på detta lite ”gamla tänk” (förlåt) eftersom det inte alls visar om orden du optimerar ger något värde för bolaget. Det är betydligt smartare, som jag ser det, att använda CPV (Cost Per Value) som utgångspunkt i ditt PPC arbete och sen använda samma ord som utgångspunkt i ditt SEO arbete. Jag vet att e-handlare som Greatdays använder detta arbetssätt. Och istället för Google keyword tool använder de Finch.com, vilket jag själv tycker att riktigt bra. Men som sagt, det kräver ett lite nytt tankesätt.
25 oktober, 2012 kl. 09:23 #154447ortaxDeltagare@patrikkjellin 54584 wrote:
Jag tolkar Carl Magnus lite annorlunda, jag tror att du menar det jag tidigare skrev om, eller hur Carl Magnus? En av de stora utmaningarna med SEO arbetet är själva underlaget för själva optimeringen. Som affärsutvecklare inom Online Business (på Projectplace) ser jag att den svenska marknaden domineras av ett tänk där vi optimerar utifrån sökvolymer och konverteringar MEN basen för sökordsoptimeringen blir endast effektiv om den sker med utgångspunkten i vilket värde den har för företaget, d v s relaterat till försäljningen. Det gäller således att betrakta både SEO och PPC som ett led i försäljningen, inte marknadsföringen. Google keyword tool är ett klockrent exempel på detta lite ”gamla tänk” (förlåt) eftersom det inte alls visar om orden du optimerar ger något värde för bolaget. Det är betydligt smartare, som jag ser det, att använda CPV (Cost Per Value) som utgångspunkt i ditt PPC arbete och sen använda samma ord som utgångspunkt i ditt SEO arbete. Jag vet att e-handlare som Greatdays använder detta arbetssätt. Och istället för Google keyword tool använder de Finch.com, vilket jag själv tycker att riktigt bra. Men som sagt, det kräver ett lite nytt tankesätt.
Jag skrev bara Google keyword tool som ett alternativ, personligen använder jag det väldigt sällan då jag istället använder mig utav både erfarenhet och klientbaserade program.
Disskutionen i det hela handlade om vart man bör börja med sin marknadsföring inom sökmotoroptimering, först och främst bör/ska man ha en bra grund för sin optimering, sen kommer just frågan som du fint beskriver här om man vill välja PPC eller CPV. personligen har jag använt mig ytterst lite av PPC i mina olika projekt och bara fokuserat mig på den organiska listan i form av sökmotoroptimering och sökordsoptimering.
den svenska marknaden domineras av ett tänk där vi optimerar utifrån sökvolymer och konverteringar MEN basen för sökordsoptimeringen blir endast effektiv om den sker med utgångspunkten i vilket värde den har för företaget, d v s relaterat till försäljningen. Det gäller således att betrakta både SEO och PPC som ett led i försäljningen, inte marknadsföringen.
Jag hänger faktiskt inte alls med dig här, klart man optimerar för att få mer försäljning och förhoppningsvis öka konverteringar. Men oavsett hur du ser det så är det marknadsföring och en av dem bästa på internet just nu. Och om man ska ha en bra utgångspunkt öht för värde relaterat till företag bör man ju först och främst se till vilken del av företaget man vill satsa på och jobba med inom just sökmotoroptimering, det får du inte fram genom varken Keyword tools eller finch, utan kunskap om ens bransch/nisch och bra SEO för själva butiken.
Det är betydligt smartare, som jag ser det, att använda CPV (Cost Per Value) som utgångspunkt i ditt PPC arbete och sen använda samma ord som utgångspunkt i ditt SEO arbete.
Jag ser inget fel att vissa väljer att börja med köpta annonser innan man börjar med sin SEO. Personligen gör inte jag det, mest för att SEM inte är min starka sida. Jag ser det mer så här. Jobba med intern SEO, för statistik på vad som säljs och köp annonser efter det, jobba sedan mer med din SEO i just dem segmenten. Det är då grunden är lagd och man kan börja föra rimliga budgetalternativ som inte blir för stora till en början.
25 oktober, 2012 kl. 13:29 #154450CMAnderssonDeltagare@patrikkjellin 54584 wrote:
Jag tolkar Carl Magnus lite annorlunda, jag tror att du menar det jag tidigare skrev om, eller hur Carl Magnus? En av de stora utmaningarna med SEO arbetet är själva underlaget för själva optimeringen. Som affärsutvecklare inom Online Business (på Projectplace) ser jag att den svenska marknaden domineras av ett tänk där vi optimerar utifrån sökvolymer och konverteringar MEN basen för sökordsoptimeringen blir endast effektiv om den sker med utgångspunkten i vilket värde den har för företaget, d v s relaterat till försäljningen. Det gäller således att betrakta både SEO och PPC som ett led i försäljningen, inte marknadsföringen. Google keyword tool är ett klockrent exempel på detta lite ”gamla tänk” (förlåt) eftersom det inte alls visar om orden du optimerar ger något värde för bolaget. Det är betydligt smartare, som jag ser det, att använda CPV (Cost Per Value) som utgångspunkt i ditt PPC arbete och sen använda samma ord som utgångspunkt i ditt SEO arbete. Jag vet att e-handlare som Greatdays använder detta arbetssätt. Och istället för Google keyword tool använder de Finch.com, vilket jag själv tycker att riktigt bra. Men som sagt, det kräver ett lite nytt tankesätt.
Ja, detta är mer hur mina tankegångar går faktiskt. Som jag ser det är den faktiska försäljningen det viktigaste. Allt arbete man gör, tex branding och SEO, skall ju leda till mer försäljning, annars ser jag inte vitsen. Det är därför jag ville börja i andra ändan och fokusera på just sökorden och hur väl de genererar, och sedan utifrån det utveckla platformen allteftersom. Jag har också stött på Finch men har inte kommit så långt i mitt uppstartande att jag gjort något där än.
Mvh
CM1 november, 2012 kl. 16:00 #154741J.LDeltagare@Ggaiv 54390 wrote:
Fick mail av Mediaanalys nyligen, de inledde med ”Såg att ni har sponsrade länkar på Google”. Jag har inte haft Adwords på flera månader..
Dem har försökt fånga in oss på samma sätt och garanterar att deras tjänst blir mer effektivare och billigare i längden, så länge detta inte står med i deras avtal så är det ingen garanti.
3 november, 2012 kl. 17:13 #154885straponDeltagareJodå seoarbetet har blivit svårare men också roligare tycker jag,för nu gäller det verkligen
att jaga relevanta bra inlänkar.Bengt
3 november, 2012 kl. 18:43 #154890hakedqDeltagareVar ditt inlägg ett exempel på hur man inte ska göra, Bengt?
3 november, 2012 kl. 19:06 #154891PrixDeltagareHar nu inte orkat läsa allt men jag fick en presentation från dem. Dels rörde det sig om en del pengar, och sedan sa dem ”Om vi inte kan prestera så att du tjänar på detta (alltså i vinst) inom 3 månader så river vi kontraktet på mitten och glömmer allt” … Hmm- för bra för att vara sant? Ber killen att lämna ett avtal för mig att läsa igenom – Detta fanns inte med på avtalet = aldrig i hela mitt liv jag skrev på!
5 november, 2012 kl. 01:08 #154920CMAnderssonDeltagare@Prix 55074 wrote:
Har nu inte orkat läsa allt men jag fick en presentation från dem. Dels rörde det sig om en del pengar, och sedan sa dem ”Om vi inte kan prestera så att du tjänar på detta (alltså i vinst) inom 3 månader så river vi kontraktet på mitten och glömmer allt” … Hmm- för bra för att vara sant? Ber killen att lämna ett avtal för mig att läsa igenom – Detta fanns inte med på avtalet = aldrig i hela mitt liv jag skrev på!
Det finns ju aktörer som inte har några fasta kostnader eller bindande avtal. Jag har kikat litet på Finch som ett alternativ eftersom jag är i ett läge då jag inte kan dra på mig några onödiga kostnader.
CM
5 november, 2012 kl. 13:45 #154957Finch SverigeDeltagare@CMAndersson 55111 wrote:
Det finns ju aktörer som inte har några fasta kostnader eller bindande avtal. Jag har kikat litet på Finch som ett alternativ eftersom jag är i ett läge då jag inte kan dra på mig några onödiga kostnader.
CM
Det stämmer att Finch tjänst är helt prestationsbaserad. Jag såg också i ett tidigare inlägg av patrikjellin en referens till CPV, vilket faktiskt är hur Finch arbetar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.